Разне теорије друштвеног структурисања и раслојавања

 
 
Picture of Sinisa Simic
Р. Дарендорф, Homo sociologikus
by Sinisa Simic - Thursday, 11 December 2014, 9:58 PM
 

У свом недељном саопстењу настојаћу да прикажем значење и границе категорије друштвене улоге, кроз ставове многобројних  социолога који су се бавили овом темом.
Позивајући се на литературу (Homo sociologicus, R. Dahrendorf, 1989) морам да нагласим да се ту скицирани Homo sociologicus, у једном општем и не тако важном смислу, налази у основи свих теориских и емпириских истраживања у савременој социологији.

Постоји очигледна тенденција усаглашавања ставова, како о значењу и важности термина друштвени положај и друштвена улога, тако и о начину њихове употребе.

Међутим узевши у обзир ове и друге елементе социолошке анализе, међу социолозима и даље остају значајне разлике, што се може утврдити чак и површним прегледом социолошких магазина. То је један од разлога због којег се одлаже прелажење ранијих покушаја да се опише човек социологије. Међутим сада само у прилици да прикажемо новије радове о улогама и да решимо контрадикције помоћу размотрених критичких одлука. Тиме се ограничавамо на неколико главних аспеката спора о појмовима и на неколико водећих спорилаца.

Терминолошки строга употреба ових елементарних категорија може се наћи у расправи Ралфа Линтона ''статус и улога'' (R. Linton, Study of Man, 1936). У готово свим каснијим покушајима дефинисања ових појмова наводи се ова расправа.

Иако Линтон касније мења мишљење оправдано је да кренемо од онога шта је изворно написао. Линтон прво говори о ''статусу'' који одговара ономе што смо ми овде назвали ''положај'': ''У апстрактном смислу, статус је положај у посебном склопу'' (R. Linton, 1963: 113). Ову дефиницију која је слична нашој али ипак не толико прецизна, Линтон одмах разрађује на следећи начин: ''Статус је просто збир права и дужности и, као такав, разликује се од појединца који га може заузети'' (R. Linton, 1963: 113). Даље долазимо до питања како се дефинише улога? ''Улога представља динамички аспект статуса. Појединац је друштвено додељен статусу и заузима га односећи се према другим статусима. Кад активира права и дужности која конституишу статус, он обавља улогу. Улога и статус се не могу раставити, а дистинкција која постоји између њих ст вар је само академског интересовања'' (R. Linton, 1963: 114).

Ипак у калсичним дефиницијама категорије ''улоге'' и ''статуса'' присутне су одређене нејасноће.

Прва нејасноћа је терминолошке природе: постоји потреба да се установе термини за две елементарне категорије  који треба да буду не само адекватни већ и релативно јасни.

Друга нејасноћа постоји у погледу разграничења ове две категорије, уколико су две категорије у опште и нужне.

Трећа нејасноћа произилази из питања о нужности двеју категорија, и оставља нам питање о томе да ли су улоге оно што појединац ради с обрасцима које му даје друштво, или су оне исто толико део друштва колико су и део појединца?  Тиме ова трећа нејасноћа повлачи за собом много различитих тумачења, односно дефинисања улоге од стране различитих социолога, као на пример:

''Начин на који појединац стварно дела на датом положају, за разлику од начина на који се предпоставља да ради, зовемо његовом улогом. Улога је, дакле, начин на који особа стварно извршава захтеве свог положаја. Она је динамички аспект статуса или положаја и као таква увек је под утицајем чинилаца друкчије врсте но што су они који условљавају сам положај'' (Kingsley Davis: 89-90). Коментар на овако интерпретирану дефиницију улоге је да она не успева да инкорпорира управо оно што смо сматрали да је за њу средишње – очекивања у вези са понашањем. Сличан приступ имају H. Gerth и C.W. Mills: ''Више технички казано, појам улоге се односи на јединице понашања 1.које се својим повратним јављањима издвајају као правилности и 2.које се орјентишу према понашању других актера'' (C.W. Mills, 10).

Када социолози овако дефинишу улоге онда се једва могу осуђивати социјални психолози што разликују ''индивидуалне'' и ''друштвене улоге'', или што се слажу са ставом ''Улога може бити дефинисана као кохерентан низ поступака који је усклађен с низом поступака других особа'' (F.R. Hofstätter, 14). Регуларно понашање људи према другим људима добија социолошко значење само уколико се може разумети као понашање с обзиром на предодређене обрасце који су додељени носиоцу друштвеног положаја независно од његовог друштвеног идентитета. Управо те образце називамо друштвеним улогама. Дефиниције у којима се психологизира, карактеришу једну струју мишљења о категорији улоге.
Друга струја представља далеко плоднији начин схватања
где се под улогом подразумева ''очекивано понашање које се слаже са поседовањем статуса'' (John W. Benett  i Melvin M. Tumin: 96), a Мертон говори о ''структурално дефинисаним очекивањима која су додељена свакој улози'' (Merton: 96). T.H. Marshall се позива на појам ''статуса'' да би објаснио друштвену улогу, ''Статус наглашава положају оном смислу како га схватају група или друштво који га одржавају; Статус истиче чињеницу да очекивања постоје у релативним друштвеним групама''(T.H. Marshall:13). Tо чини и Seigfrid F. Nadel.  Међутим Надел, супротно Маршаловом предлогу, наводи и паралелни појам ''особе''.

Постоји још мноштво различитих дефиниција, али све оне имају заједничко језгро, а то је да сви писци узимају елементарну категорију социолошке анализе која се дефинише помоћу очекиваних образаца понашања (''права и дужности'').

 Већина наведених аутора предлаже пар категорија: било ''статус'' и ''улога''(Linton), било ''положај'' и ''улога''(Davis), или ''статус'' и ''особа'' (Nadel). Постоје и аутори који су предлагали и само једну категорију али у сустини ипак препознају две. Независно од термина који се могу показати као најподеснији, наведене дефиниције нам сугеришу да се нам ипак потребна два појма.

У неким дефиницијама се јављају и психолошки елементи. Па социлогија узима задатак да ''обезбеди везу између структуралног истраживања друштвених система и психолошког истраживања личности и мотивације'' (Marshall: 11).
Понашање homo sociologicusa, човека на месту укрштања индивидуе и друштва, не може бити детерминисано ''никаквим другим чиниоцима осим оних који су дати с положајем''(Davis).

Ако оставимо по страни психолошке елементе, можемо онда сажети садашње стање овог проблема. Неки писци користе један термин обично ''статус''. Код ових аутора значење статуса осцилира између ''положаја'' те ''права и дужности''. Други писци користе две речи, често ''статус'' и ''улога'' али нагињу ка томе да оба термина споје у значењу термина ''улога''. Овим  свођењем се такође покреће и терминолошки спор, првенствено између термина ''статус'' и ''положај'', док термин ''улога'' који је генерално прихваћен, оставља проблем социлозима и психолозима који му приписују различито значење. На жалост не видимо решење овог проблема у догледној будућности јер тренутно ни једна дисциплина није спремна да се одрекне овог термина.

Литература: Дахрендорф. Р, Hоmo sociologicus (1989), Ниш: Градина, 141-151.

Picture of Vera Vratuša
Re: Р. Дарендорф, Homo sociologikus
by Vera Vratuša - Wednesday, 17 December 2014, 8:18 AM
 

Недељно саопштење  колеге Синише Симића посвећено тексту Ралфа Дарендорфа о разним схватањима друштвеног положаја и улоге из књиге истог аутора Hоmo sociologicus, објављено је око недељу дана након предложеног рока (4. децембар  у подне за закључну виртуелну дискусију о темама "друштвена подела рада и промена друштвене структуре", и "разне теорије друштвене структурације и стратификације" према Ажурираној верзија Плана наставе2014 из Усо1), али само неколико сати након рока усвојеног гласањем 05. 12. 2014 (уп."Заокруживање" дискусија) .

Ово недељно саопштење не испуњава основне формалне критеријуме исправног и учесталог упућивања на цитирани или препричавани приказивани изворник. Овакви пропусти наводе на закључак да аутор овог недељног саопштења није погледао ни упутства на ФОРУМу ЗА НЕДЕЉНА САОПШТЕЊА ни раније објављена недељна саопштења и коментаре најчешћих формалних и садржинских пропуста.  Ово недељно саопштење садржи и грешку која се до сада није појављивала у другим саопштењима, па на њу указујем како се не би појавила више ни у једном саопштењу или семинарском раду: копирање заграде са непотпуним скраћеним подацима о референтној литератури од аутора приказиваног текста, без властитог увида у одговарајућу референтну литературу и без потпуних библиографских података о њој на крају властитог стручног текста. 

Након исправљања формалних недостатака, позивам пре свега  аутора овог недељног саопштења  и друге учеснике усо1 задужене за исти текст и за исту недељну тему , као и све заинтересоване за ову недељну тему,  да продискутују:

1)  са чиме се слаже а са чиме се не слаже Дарендорф у Линтоновом одређењу друштвеног статуса и улоге?

2) која је разлика између социјално-психолошког и социолошког схватања друштвене улоге по Дарендорфу?

3) где тачно у приказиваном тексту може да се пронађе како сам Дарендорф дефинише друштвени положај и друштвену улогу ?

4) којем од два појма - друштвеног положаја и улоге - Дарендорф придаје већи значај као идеално типском конструкту који треба тако теоријско-методолошки разрадити и операционализовати, да буде што корисније теоријско-методолошко средство примењиво у емпиријским истраживањима?

5) од којих чиниоца зависи место које појединац заузима у сплету друштвених односа према (нео)марксистима? 

Након дискусије о овим и другим питањима које сами поставите, приступите узајамном оцењивању и самооцењивању недељних саопштења у оквиру исте недељне теме и у оквиру других недељних тема које вас занимају, у циљу што темељитије припреме за полагање коликвијума, писање семинарског рада и његове одбране на испиту.

Picture of Jovana Jelic
Re: Р. Дарендорф, Homo sociologikus
by Jovana Jelic - Friday, 9 January 2015, 5:47 PM
 

Поштовани колега,нажалост ћу морати да се сложим са свим критикама професорке Вратуше,мислим да сте могли макар да се потрудите и исправите свој рад,с тога нажалост нећу моћи да предложим оцену већу од 6 :)

Picture of Marija Sjeničić
Re: Р. Дарендорф, Homo sociologikus
by Marija Sjeničić - Sunday, 11 January 2015, 12:13 AM
 

Упркос многобројним критикама желела сам максимално да изађем колеги у сусрет. Слажем се да рад има пропуста, али да је све то последица неискуства. Мој предлог је 8.

Picture of Branislav Saric
Re: Р. Дарендорф, Homo sociologikus
by Branislav Saric - Sunday, 11 January 2015, 12:22 AM
 

С обзиром да се колега није најбоље снашао у обављању ове предиспитне обавезе, сматрам да је његово саопштење крајње коректно урађено, али у односу на то да није исправио своје саопштење предложена оцена би била 8.

Picture of simo jokic
Re: Р. Дарендорф, Homo sociologikus
by simo jokic - Saturday, 10 January 2015, 9:39 PM
 

Мислим да колега није дао свој максимум при писању овог саопштења јер су заиста приметни формални недостаци, предложена оцена 7.

Picture of Veronika Juric
Re: Р. Дарендорф, Homo sociologikus
by Veronika Juric - Saturday, 10 January 2015, 9:59 PM
 

Слажем се са колегама и такође сматрам да колега Симић није дао свој максимум у писању недељног саопштења, али свакако због уложеног труда да и овако уради своје недељно саопштење предлажем оцену 7.

Picture of Danica Jotić
Re: Р. Дарендорф, Homo sociologikus
by Danica Jotić - Saturday, 10 January 2015, 10:05 PM
 

С обзиром на то да имам исту тему за саопштење и семинарски рад као колега Симић, конкретан текст на који је рађено саопштење сам прочитала већ десетак пута у самосталном раду. Уз пуно поштовање колеге, морам приметити да је колега у свом саопштењу једва одударао од самог изворног текста. Штавише, тешко је овде уочити неки покушај повезивања или објашњења изабраних делова текста. Такође није за похвалу што колега није уложио минималан труд да одговори на питања професорке или барем исправи формалне пропусте. Стога, нажалост, морам предложити прелазну оцену 6.