Интерпретативно интеракционистичка парадигма -interpretative interactionist perspective

 
 
Picture of Marta Domanović
Гарфинкел, Х. Шта је етнометодологија у И. Спасић
by Marta Domanović - Thursday, 20 November 2014, 12:55 AM
 

У самом уводу се наводи да се студије у књизи баве практичним, свакодневним активностима као феноменима и објашњењима тих активности. Та објашњења, која се користе за лоцирање, препознавање, или сналажење у сличним ситуацијама, описали су Хелмер и Решер. Наводи се пет карактеристика објашњења, а најважније је да сама објективност истих зависи од околности у којима се она користе. За ту везу су карактеристична три проблематична феномена:

1. Незадовољено програмско разликовање и заменљивост објективних и индексичних израза – односи се на проблеме који се јављају када се користе индексични изрази и реченице. Њима су се бавили Хусерл, Расл и Гудман. Најважније је истаћи да у науци увек објективни изрази имају предност над индексичним и да их, када год је то могуће, замене.

2. Незанимљива суштинска рефлексивност објашњења практичног деловања – пример запослених у Центру за спречавање самоубистава у Лос Анђелесу. Њих занима оно што може да се закључи у све практичне сврхе, али практично деловање само по себи није тема њихових испитивања. Њихова објашњења су конститутивна својства ситуација које описују и које кроз њих постају видљиве. Та рефлексивност се користи да би чланови уочили или остварили рационалну адекватност својих процедура. Да би чланови били заинтересовани за практично деловање, ту рефлексивност би морали да учине очигледном и да испитају поступке рационалног испитивања без намере да их поправе. Међутим, чак и када би желели, чланови то не би могли да учине.

3. Могућност анализирања делања-у-контексту као практичног остварења –  пример : у Центру за спречавање самоубистава у Лос Анђелесу процес којим смртни случајеви постају објашњиви за све практичне сврхе јесте практично организационо остварење које је за чланове невредно пажње и банално, али за оне који се баве социологијом, његово претварање у тему практичног социолошког испитивања значило би да се рационалне особине практичних активности схватају као антрополошки необичне. У основи овог остварења је да чланови користе и примењују етнографију. Ово остварење се састоји од: 1) тога да чланови користе рационална својства индексичних израза и 2) могућности анализирања деловања у контексту.  Признато рационална својства испитивања се постижу удруженим деловањем чланова и то је суштина ствари.

Шта је заправо етнометодологија?

''Термин етнометодологија користим да означим испитивање рационалних својстава индексичних израза и других врста практичног делања као контингентних текућих остварења организоване умешне праксе у свакодневном животу'' (Спасић, 1998: 132).

Овим аутор говори да појам етнометодологија користи за означавање проучавања свакодневних интерактивних ситуација.

Гарфинкел у наставку говори о заједничком разумевању које социолози тумаче у смислу ''производа'' (сагласност међу субјектима о супстантивним питањима) и у смислу ''процеса'' (методе помоћу којих тумачимо да ли је оно што неко каже или уради у складу са одређеним правилом). Вебер је увео два појма како би их разликовао, а Гарфинкел покушава да их помири и каже да у оба случаја заједничко разумевање подразумева субјектовно тумачење и да у оба случаја оно има оперативну структуру.
Како би показао удео етнометодологије у тумачењу ситуација свакодневног живота, као и значај заједничког разумевања, аутор наводи студију у којој је од студената тражено да забележе неки разговор, тако што ће на левој страни дате им табеле да напишу оно што је речено, а на десној оно што се подразумева да је требало да се каже. Десна колона је за студенте представљала много проблематичнији и тежи задатак, како је подразумевала да поред слушања, студенти прате и покрете, начин говора, итд. (све што је могло да утиче на тумачење онога што се говорило).
Закључак приче о заједничком разумевању, може се сажети у следећем:

''Особа која се бави социологијом, било лаичком, било професионалном, може третирати заједничко разумевање као интерсубјективну сагласност о супстантивним питањима под условом да узима здраво за готово да ће оно што је речено бити схваћено у складу са методима који нису нужно спецификовани, то јест, морају се спецификовати само у ''специјалним'' приликама'' (Спасић, 1998: 137).

''Заједничко разумевање, будући да укључује рад на тумачењу који протиче у ''унутарњем времену'', нужно има оперативну структуру'' (Спасић, 1998: 138).

Термин етнометодологија се користи за означавање проучавања практичног деловања у складу са начелима која се заснивају на идеји да сваки појединачни случај људског деловања представља део организованог практичног деловања. Главно начело етнометодолошких испитивања јесте да се логичке и методолошке одлике праксе и друштвених система вреднују у односу на неко правило, које не треба да буде некакав спољашњи стандард, већ се у оквиру самих структура проналазе и испитују особине рационалне праксе. Свака друштвена ситуација је организована тако да обезбеђује објашњавање сопствених својстава. Свако испитивање се заснива на добро организованој пракси у којој долазе до изражаја рационалне одлике пословица, басни, опомињућих прича и слично.
Управо те рационалне одлике индексичних израза и деловања представљају део организованих активности свакодневног живота. То је суштина овог феномена.

 

Литература:
Гарфинкел, Х., Шта је етнометодологија у И. Спасић, Интерпретативна социологија, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 1998.

Picture of Vera Vratuša
Re: Гарфинкел, Х. Шта је етнометодологија у И. Спасић
by Vera Vratuša - Sunday, 23 November 2014, 9:19 PM
 

Недељно саопштење  колегинице Марте Домановић посвећено тексту Харолда Гарфинкла "Шта је етнометодологија" објављено је на дан предложеног рока (20 новембар у подне за закључну виртуелну дискусију о прве три теме према Ажурираној верзија Плана наставе2014 из Усо1) и тиме заслужује похвалу.

Није за похвалу чињеница да саопштење колегинице Марте не задовољава већину формалних и садржинских захтеве које сваки стручни рад треба да задовољи.

У погледу формалних недостатака, ово недељно саопштење садржи једно које се доста често појављују у саопштењима о изворним текстовима објављеним у зборницима - објављивање презимена аутора зборника у којем је објављен изворни текст уместо презимена аутора анализираног изворног текста, али је зато барем заграда постављена после знака извода а пре знака интерпункције, обично тачке на крају цитата (нпр.: ...свакодневном животу'' (Спасић, 1998: 132). ... уместо ...свакодневном животу'' (Гарфинкел, 1998: 132). ...) Озбиљнији је приговор да колегиница као на жалост и бројни други аутори недељних саопштења упражњава врсту плагирања тиме што препричава  нецитиране претходне или потоње делове Гофмановог изворног текста. Највећу тежину има приговор да излагање није структурисано. Не постоји увод у анализирану проблематику, у средишњој разради анализе није експлициран критеријум избора репрезентативних цитата и њиховог самосталног распоређивања и  смисаоног повезивања, тако да парафразирање Гофмановог текста оним редоследом којим се појављује у изворнику прекидају само без потребе болдирани цитати, без улагања напора да се самостално протумаче кључни појмова и тезе анализираног аутора. Закључак је потпуно изостао. (Видети детаље на  ФОРУМу ЗА НЕДЕЉНА САОПШТЕЊА и ФОРУМу О ПРАВИЛИМА ПИСАЊА И ОЦЕЊИВАЊА СЕМИНАРСКОГ РАДА ).

Након исправљања формалних пропуста, у садржинском погледу позивам пре свега аутора овог недељног саопштења и друге учеснике усо1 задужене за исти текст, али и оне задужене за исту  недељну тему, као и све остале заинтересоване учеснике усо1,  да разјасне

1) однос производа и процеса, здравог разума и науке, објективности и субјективности, објашњења и заједничког разумевања у Гарфинкеловом концепту индексичности израза као у свакодневици контекстуално увек ситуираној и перманентној интерактивној практичној људској делатности конструкције друштвене стварности и кључној методи етнометодологије; 

2. ) сличности и разлике у схватању разумевања и објашњења етнометодолога и феноменолога, интеракциониста и Вебера  и покажу на делу у одговарајућим форумима како нам Гарфинклов текст "Шта је етнометодологија" може да помогне да прецизније формулишемо предлоге питања и одговора о поменутим теоријским и методолошким приступима истраживању друштвених појава,  него што је то било могуће само на основу штуре и поједностављујуће уџбеничке литературе“?

Након дискусије о овим и другим питањима које сами поставите, пређите на образложено узајамно оцењивање и самооцењивање у оквиру подтеме специјално отворене за ту сврху у оквиру овог форума.

 

Picture of Marta Domanović
Re: Гарфинкел, Х. Шта је етнометодологија у И. Спасић
by Marta Domanović - Thursday, 8 January 2015, 2:28 PM
 

    Термин ''етнометодологија'' уводи Харолд Гарфинкел. Циљ увођења овог термина јесте означавање активности појединаца као део једне организоване активности, али и означавање испитивања индексичних израза и њихових својстава. Под организованом активношћу се подразумева оно што се ради у корист читавог друштва као једног система.

Студије у књизи се баве практичним, свакодневним активностима као феноменима и објашњењима тих активности. Та објашњења, која се користе за лоцирање, препознавање, или сналажење у сличним ситуацијама, описали су Хелмер и Решер., Најважнија карактеристика објашњења је да сама објективност истих зависи од околности у којима се она користе.

''Управо на оне начине на које је нека ситуација организована, она се састоји од метода који члановима обезбеђују објашњења те ситуације као низа израчунљивих, препричљивих, пословичних, упоредивих, описивих, приказивих – то јест, објашњивих догађаја'' (Гарфинкел, 1998: 141).

Како етнометодологија проучава активности појединаца као део организоване праксе друштва, треба нагласити да је међу члановима битно постојање заједничког разумевања које је ''боље предочити као операцију, него као пресек преклопљених низова'' (Гарфинкел, 1998: 137). Овим се говори да активности и оно што чланови говоре треба посматрати као усклађено са интерактивним односом. Заједничко разумевање има оперативну структуру, јер ''укључује рад на тумачењу који протиче у ''унутарњем времену'' (Гарфинкел, 1998: 138). То подразумева тумачење искључиво истинског значења онога што субјекти говоре, онога што они заиста мисле приликом говора.

 ''Особа која се бави социологијом, било лаичком, било професионалном, може третирати заједничко разумевање као интерсубјективну сагласност о супстантивним питањима под условом да узима здраво за готово да ће оно што је речено бити схваћено у складу са методима који нису нужно спецификовани, то јест, морају се спецификовати само у ''специјалним'' приликама'' (Гарфинкел, 1998: 137).

 Како је у уводу наведено, етнометодологија се бави и индексичним изразима. Намеће се питање шта су заправо карактеристике индексичних израза и индексичног деловања? Они који проучавају практично социолошко расуђивање, слажу се око одређених карактеристика индексичних узраза и деловања и сматрају да се проблем постојања индексичних израза односи на тешкоћу коришћења индексичних израза у формалном разговору, тј. дискурсу. Индексични изрази такође постоје у неегзактним наукама, а да би наука била егзактна, у њој не сме бити ових израза. Коначно, разликовање индексичних и објективних израза јесте као и разликовање уметности и науке.

  Етнометодологија је настала са циљем да људи разумеју друштвене догађаје и да би свако од нас могао да да смисао тим догађајима кроз њихово анализирање и кроз свакодневна искуства. Етнометодологија треба да опише свакодневне људске активности као део организованих активности читавог друштва.

Литература: 
Гарфинкел, Х., Шта је етнометодологија у И. Спасић, Интерпретативна социологија, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 1998.

Picture of Aleksandra Mitrovic
Re: Гарфинкел, Х. Шта је етнометодологија у И. Спасић
by Aleksandra Mitrovic - Friday, 9 January 2015, 5:58 PM
 

Ова тема је, као и остале, помогла мени а надам се и другима при самом спремању првог колоквијума. Сматрам да је колегиница сасвим коректно објаснила етнометодологију са становишта Гарфинкела. Што се тиче пропуста у првобитном недељном саопштењу, у исправци се препознаје труд при накнадном навођењу цитата као и рад на уводу, разради и закључку.
Оцена: 10

Picture of Milica Graonic
Re: Гарфинкел, Х. Шта је етнометодологија у И. Спасић
by Milica Graonic - Friday, 9 January 2015, 7:38 PM
 

Недељно саопштење колегинице Марте Домановић задовољава све формалне и садржинске захтеве, јасно указује на појам етнометодологије и циљ настанка, те тако доприноси разумевању обавезне литературе у којој је мало пажње посвећено. Оцена: 10.

Picture of Teodora Nikolić
Re: Гарфинкел, Х. Шта је етнометодологија у И. Спасић
by Teodora Nikolić - Friday, 9 January 2015, 8:47 PM
 

Морам да признам да ми је било занимљиво да читам недељно саопштење на исту тему коју сам и ја имала. Рад је лепо исправљен и испуњава све формалне и садржинске захтеве, те је моја оцена 10.

Picture of Natalija Niketic
Re: Гарфинкел, Х. Шта је етнометодологија у И. Спасић
by Natalija Niketic - Saturday, 10 January 2015, 5:19 PM
 

Саопштење колегинице Домановић Марте је исправљено и према формалном и садржинском критеријуму. Разумљиво је објашњен појам етнометодологије и њен контекст и суштина, стога оцена 10.

Picture of Sofija Naumovic
Re: Гарфинкел, Х. Шта је етнометодологија у И. Спасић
by Sofija Naumovic - Saturday, 10 January 2015, 5:30 PM
 

Саопштење колегинице Марте ми је помогло да боље разумем Гарфинкелов појам етнометодологија, о ком нисам имала прилике да прочитам много у обавезној литератури, колегиница је, такође задовољила формалне и садржинске захтеве, зато јој дајем оцену 10.

Picture of Marijana Deronjic
Re: Гарфинкел, Х. Шта је етнометодологија у И. Спасић
by Marijana Deronjic - Saturday, 10 January 2015, 11:24 PM
 

Веома разумљиво објашњено. Са лакоћом сам читала, колегиница је успела да веома конфузан текст прилагоди нама. Оцена 10