Интерпретативно интеракционистичка парадигма -interpretative interactionist perspective

 
 
Picture of Aleksandra Mitrovic
Макс Вебер: Појам социологије
by Aleksandra Mitrovic - Wednesday, 19 November 2014, 6:42 PM
 

Пре свега, битно је напоменути да је Макс Вебер често био истицан као најранији заговорник теорије друштвеног делања. Сматрао је да су мотивација људи и идеје покретачка снага промена и да идеје, вредности и убеђења имају ту моћ да изазову промене. (Гиденс, 2003: 15,19)

У обрађиваном тексту говори о појму социологије и значењу друштвеног делања разматрајући две целине: методолошке основе социологије и појам друштвеног делања. Такође, разматра типове друштвеног делања као и појам друштвеног односа. У обиљу тема које су свакако материјал, фокусираћу се на оне сводиве на свакодневни живот, по мени, најзанимљивије.

Учесници у делању, посматрачи као и Вебер труде се да схвате значење истог.

„Способност да неко замисли себе како дела на сличан начин као неко други није неопходна претпоставка разумевања.“ (Вебер: Појам социологије, у Ђурић М., 1964: Социологија Макса Вебера, Матица Српска, Загреб, 200)

Ова чињеница се може применити у свакодневном животу, у било ком покушају разумевања делања. Ослонила бих се на цитат из обрађеног текста да „није потребно да неко буде Цезар, да би Цезара разумео“. „Ставити се у туђу кожу“, видети проблем из туђег угла је нешто чему већина прибегава. Често су то догађаји који су несмислени, ирационални, већ интуитивни, афективни, они који се разликују од Веберовог „идеалног типа“. Овим цитатом, Вебер нам указује да ни оно чему стално прибегавамо не доводи до најбољег схватања и тиме нам у извесној мери, по мом мишљењу, контрадиктира отварајући нам очи пред једним од наших најбољих начина за разумевање. Та способност да „уђемо у туђу кожу“ није битан услов разумевања, али може да повећа унутрашњу очигледност смисаоног тумачења.

 „Друштвено делање није идентично са делањем више лица истим по врсти нити са сваким делањем које је под утицајем понашања других лица. Тако, на пример, кад у случају кише већи број људи затечених на улици истовремено отвори кишобран, онда делање једних обично није оријентисано према делању других, него је делање свих на исти начин оријентисано према потреби заштите од квашења.“ (Вебер: Појам социологије, у Ђурић М., 1964: Социологија Макса Вебера, Матица Српска, Загреб, 219)

С овом константацијом се не бих у потпуности сложила мислећи на друге примере који се могу догодити у великој гомили. Сигурно би се пронашао неки пример где би делање једног појединца утицало на делање другог. Али, да ли се такви поступци сматрају друштвеним делањем? У таквом неком случају подржавање туђег делања се не може схватити као специфично друштвено делање, поготово када је подржавање чисто инстиктивно по карактеру, без свесне оријентације сопственог делања према туђем јер у овом случају делање се не оријентише према понашању другог лица већ према извесним објективним чињеницама које је онај који дела научио посматрањем овог понашања. (Вебер: Појам социологије, у Ђурић М., 1964: Социологија Макса Вебера, Матица Српска, Загреб, 220) Уколико говоримо о подржавању због тога што је делање традиционално, узорно, отмено или из сличних разлога, онда оно јесте смисаоно оријентисано за разлику од претходног начина подржавања.  И једно и друго представљају граничне случајеве друштвеног делања и зато је потребно водити рачуна пре него нешто назвати друштвеним делањем.

„Чисто афективно понашање налази се на граници, а често и иза границе онога што се свесно оријентише према неком значењу. На пример, оно се може састојати у неконтролисаној реакцији на неки изузетан надражај. Кад се афективно условљено делање јавља у облику свесног ослобођења од душевних распињања, онда је то случај сублимације.“ (Вебер: Појам социологије, у Ђурић М., 1964: Социологија Макса Вебера, Матица Српска, Загреб, 221)

Случај афективног понашања је такође присутан у свакодневном животу. По мени, овакав тип друштвеног делања је често осуђиван али и често разумљив. Тумачење оваквог делања може зависити од појединца до појединца, и од тога шта ко сматра рационалним. Појединац који афективно дела, смисао делања не налази у постизању неког циља који лежи ван, већ у самом деловању као таквом. (Вебер: Појам социологије, у Ђурић М., 1964: Социологија Макса Вебера, Матица Српска, Загреб, 222). Разлог за такво деловање је превелики притисак који се врши на појединца, па тежи растерећењу напетости, из тог или другог разлога. Такође као разлог се може јавити жеља за непосредном осветом или чак и само уживање у афективном понашању.

Веберово схватање има доста додирних тачака са другим микроинтеракционистичким перспективама. У суштини, све су се бавиле откривањем значења друштвеног делања и његовим разумевањем.
„И Вебер и интеракционисти су мислили да је могуће дати каузална објашњења људског понашања, све док разумевање значења чини део тих објашњења.  Неки социолози, посебно, феноменолози развијају даље тај аргумент и тврде да социолозима немогуће пронаћи узроке људског делања.“ (Хараламбос, 2002:18)

Picture of Vera Vratuša
Re: Макс Вебер: Појам социологије
by Vera Vratuša - Sunday, 23 November 2014, 5:09 PM
 

Недељно саопштење  колегинице Александре Митровић посвећено тексту Макса Вебера "Појам социологије и друштвеног делања"  објављено је око један дан пре предложеног рока (20 новембар у подне за закључну виртуелну дискусију о прве три теме према Ажурираној верзија Плана наставе2014 из Усо1) и тиме заслужује сваку похвалу.

Са великим задовољством могу да констатујем да саопштење колегинице Александре задовољава скоро све кључне формалне и садржинске захтеве које сваки стручни рад треба да задовољи (учестала  упућивања на парафразиране и цитиране изворе уместо њиховог потпуног одсуства или недовољног присуства; промишљено и образложено структурисано излагање (нпр. у овом саопштењу је након увода у проблематику саопштења уз позивање на уџбенички текст, за критеријум избора цитата из изворника и организацију излагања употребљен је услов да су теме "сводиве (?!?, прим. В.В.) на свакодневни живот", уместо неповезаног ређање реченица оним редоследом којим се појављују у изворнику и са врло проблематичним садржајем због скраћивања изворника без удубљивања у значење прочитанога).

У погледу формалних недостатака, ово недељно саопштење садржи једно које се масовно појављују у бројним саопштењима - постављање заграде са упутом на литературу, понекада и са свим библиографским подацима, после знака интерпункције, обично тачке на крају цитата, уместо пре знака интерпункције а после знака извода и само са презименом аутора, годином издања и страном (нпр.:" ... разумевања.“ (Вебер: Појам социологије, у Ђурић М., 1964: Социологија Макса Вебера, Матица Српска, Загреб, 200)... уместо: "...  разумевања" (Вебер, 1964:200). ...  Видети детаље на  ФОРУМу ЗА НЕДЕЉНА САОПШТЕЊА и ФОРУМу О ПРАВИЛИМА ПИСАЊА И ОЦЕЊИВАЊА СЕМИНАРСКОГ РАДА ). У формалне недостатке овог саопштења спадају и штампарке грешеке које мењају смисао текста и могу да се избегну уколико се прилог прочита пре објављивања на интернету (нпр. "У таквом неком случају подржавање (?!?, прим. В.В.) туђег делања се не може схватити као специфично друштвено делање, поготово када је подржавање (?!?, прим. В.В.) чисто инстиктивно по карактеру, без свесне оријентације сопственог делања према туђем јер у овом случају делање се не оријентише према понашању другог лица већ према извесним објективним чињеницама које је онај који дела научио посматрањем овог понашања."), као иодсуство потпуних библиографских података о свим примарним и секундарним изворима који су коришћени приликом писања недељног саопштења.

Да ли сам у праву када претпостављам да је колегиница Александра пре писања својег недељног саопштења, важне вежбе за читање са разумевањем изворних научних и стручних текстова у циљу њихове потоње стручне анализе у писаном облику ради припреме за писање захтевнијег семинарског рада,  прочитала упутства на  ФОРУМу ЗА НЕДЕЉНА САОПШТЕЊА и на ФОРУМу О ПРАВИЛИМА ПИСАЊА И ОЦЕЊИВАЊА СЕМИНАРСКОГ РАДА , или је имала прилику у досадашњем школовању да више вежба ове важне вештине од просечних студената прве године?

У садржинском погледу би могла да се спори ова или она формулација, али претеже утисак освежавајућег подстицања на размишљање приликом самосталног коментарисања сваког од одабраних цитата (нпр. формулација "Вебер нам указује да ни оно чему стално прибегавамо (интутитивно уживљавање, прим. В.В.) не доводи до најбољег схватања и тиме нам у извесној мери, по мом мишљењу, контрадиктира (?!?, прим. В.В.) отварајући нам очи пред једним од наших најбољих начина за разумевање (друштвеног делања других појединаца, прим. В.В.). Та способност да „уђемо у туђу кожу“ није битан услов разумевања, али може да повећа унутрашњу очигледност смисаоног тумачења.").

Након исправљања свих формалних пропуста, у садржинском погледу позивам пре свега аутора овог недељног саопштења и друге учеснике усо1 задужене за исти текст, али и оне задужене за исту  недељну тему, као и све остале заинтересоване учеснике усо1,  да разјасне Веберово схватање

1) предмета и метода социологије као науке и њеног односа према предметима и методима других наука, нарочито биологије, психологије, економије и историје;

2) особености "индивидуалистичке" и "рационалистичке" методе разумевања значења или мотива друштвеног делања у циљу његовог смисаоно и узрочно адекватног објашњења у поређењу са другим методама истраживања друштвених појава;

3) идеалног типа као главног оруђа методе разумевања ;

4) упоредите схватање разумевања и објашњења код Вебера, интеракциониста, етнометодолога и феноменолога и покажите на делу у одговарајућим форумима како нам Веберов текст "Појам социологије и друштвеног делања" може да помогне да прецизније формулишемо предлоге питања и одговора о појмовима разумевања, објашњења, функционалне анализе, номинализма, реализма, емпиризма, рационализма и рационализације, ирационализма, идеалног типа, вредности ...,  него што је то било могуће само на основу штуре и поједностављујуће уџбеничке литературе“?

Након дискусије о овим и другим питањима које сами поставите, пређите на образложено узајамно оцењивање и самооцењивање у оквиру подтеме специјално отворене за ту сврху у оквиру овог форума.

 

 

Picture of Aleksandra Mitrovic
Re: Макс Вебер: Појам социологије
by Aleksandra Mitrovic - Monday, 5 January 2015, 6:11 PM
 

Поштована,
покушаћу да на најбољи начин одговорим на ваше критике и сугестије.

На самом почетку желим напоменути да сам увидела грешке које се тичу навођења литературе. Верујем да се грешке те врсте након овога неће понављати.
За првобитно, неисправљено недељно саопштење, секундарне изворе, које сте споменули, нисам користила. Цео рад се заснива на обавезној, изворној литератури и мом сопственом мишљењу о проблематици којом се Вебер бави.

Што се тиче реченице којом сам напоменула критеријум избора цитата, слажем се са Вама да реч „сводиве“ не описује довољно добро оно на шта сам хтела указати. Мислила сам на то да су цитати, који су одабрани, применљиви на свакодневни живот. С тим сам и мислила да ће тако остали студенти лакше схватити Веберову проблематику као што сам и ја. Тај критеријум ми је наравно, дао већу слободу за исказивање сопственог мишљења при коментарисању цитата.

Што се тиче друге реченице на коју сте обратили пажњу: „У таквом неком случају подржавање (?!?, прим. В.В.) туђег делања се не може схватити као специфично друштвено делање, поготово када је подржавање (?!?, прим. В.В.) чисто инстиктивно по карактеру, без свесне оријентације сопственог делања према туђем јер у овом случају делање се не оријентише према понашању другог лица већ према извесним објективним чињеницама које је онај који дела научио посматрањем овог понашања.“  као и што сте увидели, реч је о штампарској грешки. Уместо речи „подржавање“, тачна реч је „подражавање“.

Следећа критикована је фраза: „Вебер нам указује да ни оно чему стално прибегавамо (интутитивно уживљавање, прим. В.В.) не доводи до најбољег схватања и тиме нам у извесној мери, по мом мишљењу, контрадиктира (?!?, прим. В.В.) отварајући нам очи пред једним од наших најбољих начина за разумевање (друштвеног делања других појединаца, прим. В.В.). Та способност да „уђемо у туђу кожу“ није битан услов разумевања, али може да повећа унутрашњу очигледност смисаоног тумачења.“
Ваше допуне речима, како би указали на оно што сам мислила док сам коментарисала одређени цитат, су јасне, па бих објаснила само реч „контрадиктира“.  Оно што сам хтела исказати јесте да нам Вебер говори ни да оно чему стално прибегавамо како би разумели туђе делање не доводи до најбољег схватања, иако сматрам да већина људи, или, ограничавам се само на себе, верује да је најбољи начин разумети туђе делање, „ставити се у туђу кожу“ тј. замислити себе у делању на сличан начин као други. У том контексту сам употребила реч „контрадиктира“.

Сада ћу прећи на садржинске пропусте.

1.  Вебер специфично схвата стварност. Схвата је у најширем смислу, тако да не прави разлику између друштвене и природне стварности. Прихвата Риктерово схватање „да се разлика између природних и друштвених наука своди на разлику у начину прилажења стварности: природне науке успевају да савладају непрегледну разноврсност стварности на тај начин што се интересују за оно што је опште, што се увек понавља, док друштвене науке постижу исти циљ на тај начин што се интересују за појединачне појаве које стоје у вези с неким вредностима“ (Ђурић, 1997: 55). Што се тиче историје, Вебер је увидео да се историја и социологија не могу изједначити. Чак је супротстављао ове две науке. Резултати психолошких истраживања могу бити релевантни за постављање или решавање социолошких проблема. Међутим, психологија није основ социологије.

2.  „Веберово схватање друштва је изразито индивидуалистичко“ (Ђурић, 1997: 63). На друштво гледа као на скуп појединаца који специфично делују. Према томе социологија би требало да анализира човека и његово делање или делање већег броја појединаца. Међутим, индивидуалистички метод не подразумева и индивидуалистички став у сфери вредности. По Веберу, слобода има везе с рационалним поступцима, тј. човек се осећа најслободнијим када дела рационално.  Међутим, „треба избећи погрешно мишљење да неизбежно рационалистички карактер социолошких појмова подразмева веровање  да у људском животу преовлађују рационалне побуде или да релативно рационалистички начин стварања ових појмова значи позитиван став према рационализму“ (Ђурић, 1964: 214).

3. Када одређени појам или група појмова има својства која се не срећу ни код једног више појма, или групе појмова, тај одређени појам, тј. групу појмова сматрамо идеалним типом, односно типовима. Схватање идеалних типова је засновано на рационалистичким темељима. Социологија, као наука о идеалним типовима рационалног понашања, помаже човеку и подстиче његово ослобођење.

4. О односу социологије Макса Вебера и других микроинтеракционистичких перспектива било је речи у самом недељном саопштењу.

Литература:

Ђурић Михаило, 1997, Социологија Макса Вебера, Терсит, Београд
Ђурић Михаило, 1964, Социологија Макса Вебера, Матица Хрватска, Загреб

Picture of Marta Domanović
Re: Макс Вебер: Појам социологије
by Marta Domanović - Friday, 9 January 2015, 5:43 PM
 

Допада ми се то што је на сваку критику колегиница одговорила детаљно, додајући и лично мишљење и образложење. Како ми се чини, то је и један од циљева сваког учења: увидети и на прави начин исправити постојеће грешке. Оцена: 10.

Picture of Milica Graonic
Re: Макс Вебер: Појам социологије
by Milica Graonic - Friday, 9 January 2015, 7:22 PM
 

Недељно саопштење колегинице Александре Митровић испуњава све формалне и садржинске захтеве, одлично је структурисано и поткрепњено одговарајућим цитатима и објашњењима истих. Одговорила је на сваку сугестију и тиме указала на потпуно разумевање прочитане литературе. Оцена: 10.

Picture of Teodora Nikolić
Re: Макс Вебер: Појам социологије
by Teodora Nikolić - Friday, 9 January 2015, 8:53 PM
 

Осим што рад испуњава формалне и садржинске захтеве, колегиница је одговорила и на постављена питања, што је за сваку похвалу. Моја оцена за овај рад је 10.

Picture of Jelena Bogdanovic
Re: Макс Вебер: Појам социологије
by Jelena Bogdanovic - Saturday, 10 January 2015, 3:21 AM
 

Одличан рад колегинице Митровић, задовољавајуће повезивање целина и одговора ради још бољег појашњења теме, мој предлог оцене 10

Picture of Natalija Niketic
Re: Макс Вебер: Појам социологије
by Natalija Niketic - Saturday, 10 January 2015, 4:19 PM
 

Допада ми се што је колегиница Александра Митровић покушала својим речима да нам приближи Веберов појам социологије. Приказала је суштину на јасан начин, притом исправила своје саопштење којим заслужује максималну оцену 10.

Picture of Sofija Naumovic
Re: Макс Вебер: Појам социологије
by Sofija Naumovic - Saturday, 10 January 2015, 5:19 PM
 

Колегиница Александра је већ при првој објави саопштења задовољила готово све критеријуме, да би у каснијој допуни саопштења додатно побољшала рад, посебно ми се допада што је у одговору покушала да продуби и садржински прошири свој рад, стога јој дајем оцену 10.

Picture of Marijana Deronjic
Re: Макс Вебер: Појам социологије
by Marijana Deronjic - Saturday, 10 January 2015, 11:04 PM
 

Колегиница је веома добро објаснила, цитате фино образложила Оцена: 10 :))

Picture of Andrea Drljevic
Re: Макс Вебер: Појам социологије
by Andrea Drljevic - Saturday, 10 January 2015, 11:15 PM
 

Колегиница је показала одлично познавање теме и уз то је изнела своје мишљење. Оцена: 10