Структурално позитивистичка наспрам структурално критичке парадигме

 
 
Picture of Ninoslav Gajic
Маркс, Карл - ''Тезе о Фојербаху''
by Ninoslav Gajic - Wednesday, 19 November 2014, 4:08 PM
 

 

''Тезе о Фојербаху'' представља ставове Карла Маркса о становишту новог материјализма и критику старог материјализма заступаног од стране Лудвига Фојербаха, написано у пролеће 1845. године и први пут објављено од стране Фридриха Енглеса 1888. године.

,,Главни је недостатак свег досадашњег материјализма (укључујући и Фојербахов), што предмет, стварност, чулност схвата само у облику објекта или непосредног спознавања, а не као чулно људска делатност, пракса, не субјективно. Отуда је активну страну, насупрот материјализму, апстрактно развио идеализам - који, наравно, не познаје стварну, чулну делатност као такву. Фојербах хоће чулне објекте - стварно различите од објеката мишљења; али он саму људску делатност не схвата као предметну делатност.“ (Маркс, 1971-1986: 5)

То би значило да се стварност бића не односи само на његову пасивну објективност, не узимајући у обзир промене кроз које пролази свака индивидуа у периоду промена свести у субјективној надградњи. Објект је у исто време и властити субјект, не може се генерализовати јер он пролази кроз битне промене, односно себе практично мења и гради. Тамо где се покушава одвојити објект од субјекта раздире се сама људска суштина. Човек једино може бити субјeкт кроз своју делатност која га спаја са спољашњом стварношћу.

,,Зато он у ''Суштини хришћанства'' сматра да је само теоријско понашање истински људско, док се пракса схвата и одређује само у њеном прљаво јеврјеском појавном облику.“ (Маркс, 1971-1986: 5)

Фојербах не укључује праксу као доказ теоријске суштине, а управо теорија се може доказати искључиво кроз практичну делатност која садржи критику као доказ потврђивања или оповргнавања.

,,Стога он не схвата значење "револуционарне", "практичко-критичке" делатности.“
(Маркс, 1971-1986: 5).

Фојербах не схвата да је револуцинарна делатност управо радикални покушај да се остваре практичне делатности којима се практично-критички указује на негативне аспекте друштва било да је у питању револуционарна идеја која би тек остваривањем у пракси могла да се провери или контрареволција као враћање на претходни начин деловања који је у пракси већ оствариван.

,,Питање да ли предметна истина припада људском мишљењу није питање теорије, већ "практично" питање. У пракси човек мора доказати истинитост, то јест стварност и моћ, обостраност свог мишљења. Спор о стварности или нестварности мишљења - јесте чисто "схоластичко" питање.“ (Маркс, 1971-1986: 5)

Свака теорија без практичне провере се може узети као истинита. Догма се оповргнава при самој помисли да се истражује јер довођење у питање догме има за последицу њено обарање. Ако прихватимо неко мишљење као нужну истину без критичког деловања, изоловањем праксе ми не можемо никада доћи до објективног схватања мишљења.

„Материјалистичко учење о мењању оклоности и васпитања заборавља да људи мењају околности и да сам васпитач мора бити васпитан.“ (Маркс, 1971-1986: 5)

Ако је сам васпитач васпитаван, то значи да је његово знање већ одређено тј детерминанта његовог васпитача. То не мора конкретно бити васпитач, већ однос онога сто је појединац прихватио и усвојио као истинито. На то утичу и друштвене околности, породица, културни обрасци. Стога његово испитивање друштва је увек посматрано са субјективне инстанце ма колико васпитац настојао да буде објективан. Тако долазимо до закључка да се друштво посматра са два гледиста тј из два угла. Оног, непосредног тј субјективног и другог до којег долазимо посматрајући како се иста појава ''понаша'' при различитим околностима. Примера ради, имућан, добростојећи капиталиста настоји да подигне продуктивност своје производње не подижући цену рада као начин мотивације радника јер не познаје ту врсту стимулације и исти тај појединац се нађе у ситуацији да остане без свог капитала и пређе у улогу радника. Он ће тек тада објективније посматрати исту појаву и имати револуционарне побуде, али то је поново субјективна слика појаве док се она не доказе практично на већем броју испитаника, истих модела при разлицитим околностима и условима.

,,Стога оно мора делити друштво на два дела-од којих је један уздигнут изнад њега“
(Маркс, 1971-1986: 5).

У старом материјализму друштво се цепа на два дела у којем је један део објект без могућности промене ситуације у којој се налази. Ту се заборавља да је сваки човек субјект, који, без обзира на задате тешкоће, превазилази нужности које га окружују.

,,Фојербах своди религиозну суштину на људску суштину. Али, људска суштина није никакав апстрактум који се налази у појединачној индивидуи. У својој стварности она је скуп друштвених односа.“ (Маркс, 1971-1986: 6)

Сваки појединац доживљава конкретно религиозну индивидуу на себи лично својствен начин. Религијска суштина је одређена у зависности од односа појединаца према друштву и њиховим односом међусобно, као и скупом стечених афинитета као и освојених и наметнутих знања. Управо скуп свега наведеног резултира његовим личним поимањем религијског осећања. Религијско осећање као такво је другачије интерпретирано у појединачним посматрањима јер уколико су друштвене околности лоше по појединца он ће религију прихватити као начин својеврсне утехе од наметнутог стања као или ће у потпунисти одбацити појам религије као нечег што је оспорио досадашњим практичним искуством, а управо је одбацивање религије једно од битних одређења марскистичког учења. Различита друштва односно друштвене околоности негују и познају различите религије. Религија као друтшвено наметнути производ и јесте итегративни елемент када појачане друштвене кризе, сиромаштво у материјалном смислу и(или) сиромаштво у интелектуалној развијености друштва јер даје наду и благостање, тачније управо веру у награду за овоземаљску жртву.

,,Фојербах, који се не упушта у критику ове стварне суштине, јесте, стога, приморан: 1. да апстрахује од историјског тока и да религиозно осећање фиксира за себе и претпостави апстрактну - "изоловану" - људску индивидуу. 2. Зато што се суштина може схватити само као "род", као унутрашња, нема општост која чисто природно повезује многе индивидуе.“

(Маркс, 1971-1986: 6)

На овај начин Фојербах контрадикторно потврђује да је субјективно посматрање ''изоловане индивидуе'' управо лични утисак појединца који ствара религијски осећај, својствен свом личном субјективном посматрању који је увек другачији у зависности од појединца и нема интегративни елемент повезивања.

,,Филозофи су само различито тумачили свет, а ствар је у томе да се он измени“ (Маркс, 1971-1986: 7).

Човек кроз практичне активности мења свет око себе, а самим тим мења и себе.
Само је револуцијом могуће променити свет, он се мора критички сагледати и радикално изменити, јер је револуција једини легитимни начин промене друштвеног стања јер се еволуција показала као спора и неприменљива. Овим се долази до закључка да је задатак друштвених наука, а нарочито социологије, схватање друштвених противречности чијим укидањем се прелази из нужносту у слободу, јер свака нужност сама по себи повлачи приниду, а слобода пружа могућност избора.


Литература: Маркс, Карл, 1971-1986, ,,Тезе о Фојербаху'', у Маркс К., Ф. Енгелс, Дела, Просвета, Београд;
- хттп://www.марxистс.орг/српсхрва/арцхиве/маркс/1845/мисц/тезе-фојербах.хтмл

Picture of Vera Vratuša
Re: Маркс, Карл - ''Тезе о Фојербаху''
by Vera Vratuša - Tuesday, 2 December 2014, 11:11 AM
 

Недељно саопштење  колеге Нинослава Гајића посвећено Марксовим "Тезама о Фојербаху" објављено је пре предложеног рока (20 новембар у подне за закључну виртуелну дискусију о прве три теме према Ажурираној верзија Плана наставе2014 из Усо1) и тиме заслужује сваку похвалу. За похвалу је и постојање примереног кратког увода у недељно саопштење, али није за похвалу као и у неким другим недељним саопштењима изостанак покушаја узајамног повезивања одабраних цитата у разради, као и читавог закључка.

Основни формални недостатак овог недељног саопштења представља постављање заграде са подацима о презимену аутора, години издања и  страни на којој се налази парафразирани или цитирани текст, после знакова интерпункције, нарочито тачке на крају парафразе или цитата, уместо пре знакова интерпункције, што је као и у другим недељним саопштењима са истоврсним пропустом вероватно последица објављивања текста пре његовог поновног читања ради исправљања оваквих грешака. Основни квалитет овог недељног саопштења је покушај аутора да својим речима објасни и протумачи врло тежак текст, уместо да без упућивања на изворник препричава или преписује делове текста у изворнику који претходе или следе одабраном цитату.

Стога у садржинском погледу молим аутора и друге учеснике усо1 задужене за исти текст и исту  недељну тему, као и све остале заинтересоване учеснике усо1,  да кроз дискусију разјаснимо:

1)  како сте разумели цитат ,,Главни је недостатак свег досадашњег материјализма (укључујући и Фојербахов), што предмет, стварност, чулност схвата само у облику објекта или непосредног спознавања, а не као чулно људска делатност, пракса, не субјективно. Отуда је активну страну, насупрот материјализму, апстрактно развио идеализам - који, наравно, не познаје стварну, чулну делатност као такву. Фојербах хоће чулне објекте - стварно различите од објеката мишљења; али он саму људску делатност не схвата као предметну делатност“ и да ли је адекватно тумачење присутно у овом недељном саопштењу које "стварност бића", "пасивну објективност" поистовећује са "променама кроз које пролази свака индивидуа (подвлачење В.В.) у периоду промена свести у субјективној надградњи"(???, прим. В.В.)? Да ли Марксова критика "свег досадашњег материјализма" садржана у овом цитату може да се примени и на Диркемова правила која се односе на посматрање друштвених чињеница?

2.  како сте разумели Марксову критику Фојербаха да "сматра да је само теоријско понашање истински људско, док се пракса схвата и одређује само у њеном прљаво јеврјеском појавном облику“  односно која све значења појма људске праксе, делатности и понашања разликује Маркс?

3. која се штампарска грешка увукла у цитат ,,Питање да ли предметна истина припада људском мишљењу није питање теорије, већ "практично" питање. У пракси човек мора доказати истинитост, то јест стварност и моћ, обостраност свог мишљења", која омета адекватно тумачење Марксовог одређења људске делатности?

4. који се још закључци могу да изведу из цитатада "старо"„материјалистичко учење о мењању околности и васпитања заборавља да људи мењају околности и да сам васпитач мора бити васпитан“ , осим закључка да на то шта "... је појединац прихватио и усвојио као истинито... утичу и друштвене околности, породица, културни обрасци... из два угла. Оног, непосредног тј субјективног и другог до којег долазимо посматрајући како се иста појава ''понаша'' при различитим околностима"?

5.
Која је основна разлика између "старог" и "новог " материјалистичког схватања људске "суштине" или "природе" и одакле потиче та разлика према Марксовом мишљењу?

6. да ли је адекватан закључак изведен из цитата ,,Филозофи су само различито тумачили свет, а ствар је у томе да се он измени“ да је "задатак друштвених наука, а нарочито социологије, схватање друштвених противречности чијим укидањем се прелази из нужносту у слободу, јер свака нужност сама по себи повлачи приниду, а слобода пружа могућност избора", уколико имамо у виду "ново материјалистички" преокренуто идеалистичко (хегеловско) дијалектичко схватање слободе као спознате нужности, односно противречног јединства супротности нужности и слободе?

7. како нам овај Марксов изворни текст може да помогне да прецизније формулишемо предлоге питања и одговора о Марксовим теоријским и методолошким схватањима него што је то било могуће само на основу штуре и поједностављујуће уџбеничке литературе?

Након дискусије о овим и другим питањима које сами поставите, пређите на образложено узајамно оцењивање и самооцењивање у оквиру подтеме специјално отворене за ту сврху у оквиру овог форума.

Picture of Milica Vukotic
Re: Маркс, Карл - ''Тезе о Фојербаху''
by Milica Vukotic - Friday, 9 January 2015, 10:24 PM
 

Поштовани колега, ваше недељно саопшење је добро формулисано, једина замерка је на не одговарању на професоркина питања која су следила након вашег рада. Оцена:9

Picture of Marija Sjeničić
Re: Маркс, Карл - ''Тезе о Фојербаху''
by Marija Sjeničić - Friday, 9 January 2015, 11:01 PM
 

Поштовани колега, сам рад је подробно и прецизно формулисан. Евидентно је да Вам је тема позната и да владате материјом. Сјајно је што се нисте бавили пуким цитирањем, видно је да сте сами изворни текст образлагали, својим речима. Према томе, сматрам да техникалије не треба да буду пресудне у оцењивању рада. Мој предлог је оцена 10.

Picture of Danica Jotić
Re: Маркс, Карл - ''Тезе о Фојербаху''
by Danica Jotić - Saturday, 10 January 2015, 1:21 AM
 

Поштовани, сматрам да, узевши у обзир специфичну тежину овог изворног текста и тематике обрађене у њој, треба похвалити колегу Нинослава на уложеном напору у критичко разматрање и објективно коментарисање појединих цитата и теза, као и подробну анализу изнесених мисли. Такође сматрам да и мањи формални недостаци падају у сенку у односу на само саопштење и уложен труд, изузев можда закључка који недостаје и узајамног повезивања теза, што је професорка већ истакла, утолико што би то можда додатно помогло колегама да лакше разумеју овај тежак текст. Моја оцена саопштења је 10.

Picture of Tamara Milovanovic
Re: Маркс, Карл - ''Тезе о Фојербаху''
by Tamara Milovanovic - Saturday, 10 January 2015, 6:51 PM
 

Колега је заиста опширно и лепо одговорио на задату тему,а с обзиром да смо имали исту знам колико је тема тешка за разумевање.Међутим,у раду колеге се то нимало не примећује и види се да је све разумео и објаснио је и много више цитата него што је тражено.Оцена 10.

Picture of Masa Husovic
Re: Маркс, Карл - ''Тезе о Фојербаху''
by Masa Husovic - Saturday, 10 January 2015, 10:10 PM
 

Колега Нинослав је одлично одговорио на своју тему. Предлажем оцену 10.

Picture of Jovana Mijatovic
Re: Маркс, Карл - ''Тезе о Фојербаху''
by Jovana Mijatovic - Saturday, 10 January 2015, 11:55 PM
 

Колега Нинослав је одлично одговорио на задату тему, рад је веома сажет и разумљив. Оцена: 10

Picture of Pavle Kerkez
Re: Маркс, Карл - ''Тезе о Фојербаху''
by Pavle Kerkez - Friday, 9 January 2015, 10:14 PM
 

za pohvalu je iznosenje svog vidjenja ovog dela umesto parafraziranja i prepricavanja, a nedostatak je odgovor na pitanja profesorke stoga ocena 9.

Picture of Tatjana Gojković
Re: Маркс, Карл - ''Тезе о Фојербаху''
by Tatjana Gojković - Friday, 9 January 2015, 11:03 PM
 

Поштовани колега, за похвалу је како сте у кратким цртама истакли суштину теме коју сте обрађивали и начин на који сте нам својим речима објаснили цитате које сте издвојили као у кључне у литератури коју сте обрађивали. Оцена: 10

Picture of Jelena Bogdanovic
Re: Маркс, Карл - ''Тезе о Фојербаху''
by Jelena Bogdanovic - Saturday, 10 January 2015, 2:58 AM
 

Сложила бих се са колегама на уложеном труду и разумевању материје, изузевши непотпуно надовезивање рад је и даље разумљив те је моја оцена 10

Picture of Katarina Milutinovic
Re: Маркс, Карл - ''Тезе о Фојербаху''
by Katarina Milutinovic - Saturday, 10 January 2015, 3:32 PM
 

Сматрам да је за похвалу што је колега свој рад обогатио и поткрепио са укупно 9 цитата, а не само са 3 као што је било предвиђено, а уз то се и потрудио да сваки детаљно образложи и да своје схватање проблема којим се бави. По мом мишљењу, рад заслужује оцену 10.

Picture of Nebojša Đorđević
Re: Маркс, Карл - ''Тезе о Фојербаху''
by Nebojša Đorđević - Saturday, 10 January 2015, 5:24 PM
 

Рекао бих да је колега Нинослав веома добро одговорио на комплексну тему, тако да сматрам да је заслужио оцену 10.

Picture of Andrea Kaljevic
Re: Маркс, Карл - ''Тезе о Фојербаху''
by Andrea Kaljevic - Saturday, 10 January 2015, 5:45 PM
 

Поштовани колега, већ занимљиву тему учинили сте још занимљивијом, никоме не замерам формалне грешке јер разумем да нам је ово свима први пут да пишемо у оваквој форми. Моја оцена је засужена 10.

Picture of Dalibor Miloradovic
Re: Маркс, Карл - ''Тезе о Фојербаху''
by Dalibor Miloradovic - Saturday, 10 January 2015, 6:00 PM
 

Врло обимно али лепо зажето и склопљено саопштење. Нинослав је одговорио на све захтеве које поставља једно недељно саопштење, тако да немам ниједну замерку. Предлажем оцену 10.

Picture of Milica Pavlovic
Re: Маркс, Карл - ''Тезе о Фојербаху''
by Milica Pavlovic - Saturday, 10 January 2015, 10:18 PM
 

Недељно саопштење колеге Нинослава објављено је пре предложеног рока, што је за сваку похвалу. Леп избор цитата, пропраћен добрим коментарима.  Стога је моја оцена за ово недељно саопштење је 10.

Picture of Marijana Deronjic
Re: Маркс, Карл - ''Тезе о Фојербаху''
by Marijana Deronjic - Saturday, 10 January 2015, 11:31 PM
 

Веома јасно објашњено. Оцена 10