Site pages
Current course
Participants
Седмични преглед дешавања
3 October - 9 October
10 October - 16 October
17 October - 23 October
24 October - 30 October
31 October - 6 November
7 November - 13 November
14 November - 20 November
21 November - 27 November
28 November - 4 December
5 December - 11 December
12 December - 18 December
19 December - 25 December
26 December - 1 January
2 January - 8 January
9 January - 15 January
16 January - 22 January
23 January - 29 January
30 January - 5 February
13 February - 19 February
20 February - 26 February
27 February - 5 March
6 March - 12 March
13 March - 19 March
20 March - 26 March
27 March - 2 April
17 April - 23 April
1 May - 7 May
8 May - 14 May
15 May - 21 May
22 May - 28 May
29 May - 4 June
Окушајте се у визуализацији основних одлика теоријско методолошких парадигми у социологији
У овај форум унесите својеисправке, допуне или потпуну замену у доњој табели предложеног облика упоредног приказивања основних одлика три основне теоријске и методолошке парадигме*, уношењем у своју табелу нових рубрика, нових садржаја у постојеће рубрике или сасвим нове табеле.
Упоредни табеларни приказ основних теоријско методолошких парадигми у социологији |
|||||
Макро реалистичка структурално позитивистичка парадигма |
Макро дијалектичко реалистичка структурално критичка парадигма |
Микро номиналистичка тумачећа парадигма узајамног деловања |
|||
Онтолошке, антрополошке, епистемолошке, практичке претпоставке теоријских перспектива |
Теорије сагласности и немарксистичке теорије сукоба Функционализам и неофункционализам, неке варијанте феминизма |
Теорије сукоба инспирисане "новим материјализмом" и дијалектиком Марксизам и неомарксизам, критичка теорија, неке варијанте феминизма |
Разумевајућа социологија Формална социологија Теорије рационалног избора |
Симболички интеракционизам |
историзам, феноменологија, етнометодологија неке варијанте феминизма и постмодернизма |
теоретичара |
Конт, Спенсер, Диркем, Парсонс, Мертон, Козер, Луман |
Маркс, Грамши, Лукач,Корш; Милс, Гулднер; Адорно, Хоркхајмер, Маркузе, Хабермас |
Вебер Зимел, Хоманс |
Џ.Х.Мид… Кули Томас |
Дилтај, Хусерл, Шиц, Гофман, Бергер, Гарфинкел, Бодријар, Дерида... |
о структури друштвеног поретка, детерминизму |
Организму сличан издиференциран и интегрисан друштвени систем међусобно повезаних и нормама регулисаних сродничних, религијско културних, политичких, образовних и привредних улога (институција) и организација које доприносе испуњавању функционалних предуслова опстанка друштва у природном стању равнотеже на темељу сагласности о општеважећим културним вредностим и нормама сарадње упркос постојању слојних разлика изазваних техничком поделом рада. Неформалне и нарочито формалне (законске) казне (санкције) државних институција као репрезената целокупног друштва, контролишу поштовање колективних вредности и норми |
Историјски настао начин производње чију материјалну основу (инфраструктуру) сачињава услед класне поделе рада противречна и променљива комбинација производних (својинских) односа и достигнутог ступња развоја материјалних, духовних и организационих производних снага; у капитализму основну противречност између нарасле продуктивности друштвеног рада и приватног присвајања неплаћеног вишка рада привремено стабилизују институције правне, политичке и идејне надградње, попут државне физичке силе, закона у посебном интересу владајуће класе и њене легитимишуће идеологије |
Колективни појам за друштвену творевину која представља само производ и начин организације специфичних радњи и односа сарадње и сукоба појединаца. Равноправни извори сукоба су економско богатство, политичка моћ и неједнаки друштвени углед, а поретка физичка сила и вера у легитимност. |
Мрежа међузависних друштвених улога у оквиру примарних и секундарних група унутар којих се одвија учење очекиваног друштвено одобреног понашања и долажење до свести о себи путем симболичког узајамног деловања и игре преузимања друштвених улога |
Конструкциони резултат процеса здраворазумског класификовања, преговарања о дефинисању од контекста зависног значења свакодневних друштвених ситуација узајамне комуникације, руковођења утиском и субјективног етикетирања друштвеног делања; преиспи тивање неизречених и здраво за готово прихваћених претпоставки о постојању друштвених појава које се своде на субјективну причу о њима |
о људској природи, појединцу, слободи |
Рационални, егоистички и природно неједнако обдарени појединци међусобно конкуришу за ретка добра а кроз социјализацију усвајају колективне начине, мишљења, делања и осећања који постоје изван и независно од њих, те имају принудну моћ да одређују њихово понашање; недовољно и прекомерно интегрисани и нормативним садржајима колективне свести регулисани појединци, склонији су самоубиству |
Породично наслеђено место у самоотуђујућој класној подели рада независно од припадника израбљиване и израбљивачке класе битно одређује његове/њене животне шансе, друштвене интересе и вредности; кроз класну борбу долази до самосвести да је укидање класне поделе рада услов разотуђења и развоја потенција стваралачке праксе сваке индивидуе |
Само појединци могу да буди носиоци интенционалног, смисаоно оријентисаног и вољног друштвеног делања |
До свести о јаству (сопству) долази кроз симболичку вербалну и невербалну комуникацију «лицем у лице» и кроз «очи значајних других», али је и креативан |
Слободно одлучује о избору самоидентитета |
о друштвеној неједнакости |
неједнаке наград е за улоге и положаје који различито доприносе функционисању друштва су неизбежне и потребне; нагласак на биолошким чиниоцима код социјал дарвиниста |
обележава класну предисторију људског друштва у којој властити друштвени производ људи њима господари; нагласак на друштвено историјским чиниоцима и пројекту укидања класне поделе рада |
рационализација и бирократизација подразумевају неједнаку расподелу богатства, моћи и угледа |
претеже став да су класне, расне, полне ... неједнакости променљиве друштвене институције у односу на став да представљају део људске природе |
у пост-модерном друштву опада утицај приписаног статуса и повећава се слобода избора властитог идентитета |
о друштвеној промени |
Еволутивно прилагођавање на промене у окружењу кроз диференцијацију институција и раслојавање на темељу техничке поделе рада, може да изазове предвидљиву и привремемену неравнотежу, дезорганизацију, слабљење механичке и органске солидарности, друштвене проблеме, аномију или дисфункције у модерном индустријском друштву, али институционализација сукоба поново успоставља равнотежу и учвршћује друштвени поредак |
Када у јединству супротности економске базе одређеног начина производње квантитативне промене постану квалитативне, долази до револуционарног скока или негацији негације и у правној, политичкој и идејној надградњи. Самоорганизовани пролетаријат ( 9/10 разбаштињених најамника) ће свргнути буржоазију (1-10 узурпатора) или ће сукобљене класе заједно пропасти током насилног процеса глобалне акумулације капитала |
Религиозне идеје о предестинацији унутарсветовној аскези пуританског протестантизма су имале релативно самостални утицај на првобитну појаву модерног капиталистичког друштва на Западу и светско ширење «гвозденог кавеза» рационализације и бирократизације |
фазе развоја личности појединца су повезане са његовим/њеним узрастом,а процес социјализације не спречава процес индивидуације |
зрела личност активно мења друштвене структуре кроз узајамно деловање у којем на основу претходног искуства одлучује да ли ће прекршити конвенције |
о науци, закону |
По угледу на природне науке и социологија треба да објективно, систематски и емпиријски утврди опште природне позитивне законе коегзистенције и сукцесије функционалних елемената друштвеног организма |
Синтетичка наука историје открива историјски специфичне иманентне тенденцијске и сторијске законе који контра-интенционално ограничавају могућност хуманизације природе, натурализације човека и подруштвљавања човечанства |
Социологија је наука која хоће да разуме и протумачи друштвено делање, и на тај начин узрочно објасни његов вероватни ток и последице на основу вероватноће типичног друштвеног деловања у одређеним условима, које се може разумети на основу типичних мотива делатника |
Социологија има задатак да посматра и тумачи представе које имају људи једни о другима као чврсте чињенице |
Социологија није и не може да буде наука због непредвидљивости непоновљивости људског слободног интенционалног деловања; постоји више једнако вредних тумачења истина |
о методи |
Друштвене чињенице треба посматрати као објективне ствари, споља видљиве опште присутне карактеристике независне од специфичности индивидуалних испољавања |
Дијалектика у позитивно разумевање објективно постојећег позитивног стања уноси разумевање његове негације, његове нужне пропасти – јединство теорије, методе и праксе |
смисаоно и узрочно адекватно приписивање идеално типског значења друштвеном делању масе појединаца |
Систематско посматрање динамике малих група |
Уживљавање у стварно значење и унутрашње мотиве које појединци сами приписују својем делању у свакодневном животу |
о техникама |
Анкета, експеримент, које независни истраживачи могу да понове на испитаницима као пасивним објектима прикупљања обавештења која се статистички анализирају и квантификују |
Квантитаивне технике допуњују квалитативне Учесничко истраживање усмерено на решавање проблема кроз групни интервју и дискусију током којег сви заинтересовани од објеката истраживања постају његови субјекти |
Конструкција идеалног типа , мисаони експеримент, секундарна анализа докумената |
Израда социограма |
теренско посматрање са учествовањем, дубински неструктурисани интервју, биографија |
о примени резултата |
Опис стања у циљу предвиђања и процене техничких мера политике конзервирања или унутар системске реформе слабих институција ради постизања адекватније социјализације и јачања колективних вредности |
Опис стања у циљу спровођења еманципаторских структуралних реформи односа моћи или радикалне трансформације поретка у смеру праведније расподеле у складу са резултатима рада док се не развију довољно производне снаге за расподелу према потребама |
За вредносно неутрално утврђивање најекономичнијих средстава за постизање изван науке одабраних циљева; самоосвешћивање крајњег смисла властитог деловања |
За поправљање друштвене климе у малим групама и организацијама, ресоцијализацију девијаната кроз контакт са прихваћеним обрасцима понашања |
За задовољење безграничне радозналости према разноврсности људског узајамног деловања |
Критика |
Не поставља питање за кога су институције функционалне, занемарује моћ као игру нулте суме, пацификује сукобе, нетачно претпоставља постојање сагласности о вредностима |
Занемарује постојање сарадње и друштвене кохезије, залаже се за наводно утопијски неостварив облик организације друштвених односа |
Конструишући идеални тип капитализма као мирољубивог остваривања добити на тржишту занемарује насилно наметање капиталистичких односа широм планете, залаже се за колонијалну политику Немачке |
Концентрација на микро проблеме, занемаривање макро структура које обликују интеракцију, субјективистичко уверење да језичке игре, етикете или телевизијске слике представљају једину стварност |
* Парадигма је скупина веровања коју дели група научника о томе какав је истраживани свет, шта важи као истинито и валидно знање, које врста питања и зашто треба поставити и које врсте процедура треба следити да би се одговорило на ова питања