Структурално позитивистичка наспрам структурално критичке парадигме

 
 
Picture of Irena Minic
Правила која се односе на посматрање друштвених чињеница
by Irena Minic - Wednesday, 19 November 2014, 2:02 PM
 

  Најпре, треба истаћи да су друштвене чињенице друштвена датост и да се развијају независно од човекове свести, оне су човеку дате споља, а прво и најосновније правило јесте то да се посматрају као ствари.

Јасно нам је да човек не може живети усред ствари, а да о њима нема идеје према којима одређује своје понашање. У овом случају се јавља такозвана идеолошка фаза (анализа), кроз коју пролазе све науке и током које разрађују лаичке и практичне појмове уместо да описују и објашњавају ствари. Она полази од идеја ка стварима, а не од ствари ка идејама, тако да не може дати објективне разултате.
Овај стадијум треба превазићи (треба прећи из субјективног стадијума у објективну фазу), а најбитнији разлог за његово превазилажење јесте тај што се друштвене чињенице морају обрађивати као ствари (јер су непосредне датости науке), док идеје нису непосредно дате.

Непосредне нужне последице претходног правила (уједно и цитати које сам одабрала сматрајући их најбнитнијим) јесу:

1. "Треба систематски отклањати све претходне појмове." (Диркем, 1963: 43)

 -Овај цитат нам указује на то да социолог (било у тренутку својих истраживања, било у току доказивања) треба забранити себи употребу свих појмова који су образовани ван науке и за потребе које немају ничег научног. Међутим, уплитање осећања често може оспоравати ослобођење тих лаичких очигледности које владају духом лаика. Наше свакидашње мишљење је субјективно, те веома подложно грешкама које могу потицати услед наших пристрасности. предрасуда, стрепњи и слично. Далеко од тога до осећања треба удаљити од науке, али их треба савладати чињеницама како би социолог дао објективно проучавање.

2. "За предмет истраживања увек узети само једну групу појава претходно дефинисаних помоћу извесних спољних обележја која су им заједничка и истим истраживањем обухватити све појаве које одговарају овој дефиницији." (Диркем, 1963: 46)

 -Према овом правилу начин да се сачини позитиван предмет истраживања јесте тај да се чињенице групишу према заједничким спољним обележјима. (На пример утврђујемо постојање извесног броја радњи које све показују спољно обележје, да једном извршене, детерминишу од стране друштва посебну реакцију коју називамо казном. Од њих стварамо групу којој дајемо заједнички натпис и називамо преступом сваку следећу кажњену радњу.) Ово правило је јако значајно - јер смо помоћу њега обавештени да негде постоји скуп појава које су стављене под исти назив и које би требало да имају заједничка обележја, али га се нико у социологији не придржава. Долазимо до закључка да спољност обележја која улазе у почетне дефиниције не представља препреку за научна објашњења. Такође је битно поменути могуће излагање грешкама услед занемаривања или рђаве примене овог правила: уобичајна грешка којом се унутрашњим друштвима ускраћује морал.

  Пошто нам је спољашност дата кроз осет, Диркем верује да наука, да би била објективна, мора поћи од осета, а не од појмова који су се ван ње образовали.
  Али, осет, може бити и субјективан (којим се не представља никакав предмет, тј. спада у осећања којима се предмет посматра као објекат допадања или недопадања), те следи:

3. "Кад социолог, дакле, почиње да истражује било коју врсту друштвених чињеница, он треба да настоји да их посматра са оне стране, где се оне јављају издвојене од њихових индивидуалних манифестација." (Диркем, 1963: 54)

 -Ово правило нам указује на то да спољна обележја морају бити што је могуће објективнија, а начин да се до тога дође јесте ухватити се за друштвене чињенице са оне стране на којој су изоловане од својих појединачних очитовања.

Коришћена литература:

Диркем, Емил, Правила социолошке методе, Савремена школа, Београд, 1963: 31-54

Picture of Vera Vratuša
Re: Правила која се односе на посматрање друштвених чињеница
by Vera Vratuša - Thursday, 20 November 2014, 8:54 AM
 

Попут свих недељних саопштења која су објављена пре предложеног рока (20 новембар у подне за прве три теме према Ажурираној верзија Плана наставе2014 из Усо1), заслужује похвалу и ово посвећено поглављу "Правила која се односе на посматрање друштвених чињеница" у Диркемовим Правилима социолошке методе.

Главни формални недостатак овог недељног саопштења представља изостанак упућивања на изворник у дугачким деловима текста у којима се парафразира или пак преписује Диркемов текст, дакле пракса недозвољеног плагирања. На местима где се иза цитата упућује на изворник, веоватно због пропуста да се недељно саопштење још једном прочита пре објављивања, заграда са подацима о презимену аутора, години издања и страни, остала је после, уместо пре знака интерпункције, најчешће тачке на крају реченице после цитата (нпр. ...претходне појмове." (Диркем, 1963: 43)... уместо ...претходне појмове" (Диркем, 1963: 43). ...).

У садржинском погледу овом недељном саопштењу недостаје јаснија структурација текста на увод, разраду и закључак. Молим ауторку и друге учеснике усо1 задужене за исти текст и исту  недељну тему, као и све остале заинтересоване учеснике усо1,  да кроз дискусију разјасне
1. шта тачно Диркем подразумева под "претходним" или "лаичким" појмовима и како назива праксу истраживања "претходних" или "лаичких" појмова уместо самих друштвених чињеница?

2. које су све тешкоће примене правила да за предмет истраживања увек треба да се узме само једна група појава претходно дефинисаних помоћу извесних спољних обележја која су им заједничка, као и да се истим истраживањем обухвате све појаве које одговарају овој дефиницији (Диркем, 1963: 46), на примеру који пружа сам Диркем ("научно" , "позитивно" и "објективно" дефинисање преступа као друштвено кажњене радње)?

 3. како се према Диркему постиже испуњавање правила да социолог приликом почињања истраживања било које врсте  друштвених чињеница, он треба да настоји да их посматра са оне стране, где се оне јављају издвојене од њихових индивидуалних манифестација (Диркем, 1963: 54)?

4. како нам овај Диркемов изворни текст може да помогне да прецизније формулишемо предлоге питања и одговора о Диркемовим теоријским и методолошким схватањима него што је то било могуће само на основу штуре и поједностављујуће уџбеничке литературе?

Након дискусије о овим питањима, пређите на образложено узајамно оцењивање и самооцењивање у оквиру подтеме специјално отворене за ту сврху у оквиру овог форума.

 

Picture of Milica Martinesic
Re: Правила која се односе на посматрање друштвених чињеница
by Milica Martinesic - Saturday, 10 January 2015, 12:49 AM
 

Smatram da je ovo nedeljno saopštenje dobro sažeto, formulisano i da je suština naglašena. Moja ocea za ovo saopštenje je 10.

Picture of Tamara Milovanovic
Re: Правила која се односе на посматрање друштвених чињеница
by Tamara Milovanovic - Saturday, 10 January 2015, 5:03 PM
 

Koleginica Minic nam je sazeto i veoma jasno objasnila tri odabrana citata. Njeno saopstenje odaje utisak da je gradivo lepo shvaceno i da je razumela materiju,te uspela da nam je priblizi.Moj predlog ocene je 10.

Picture of Dalibor Miloradovic
Re: Правила која се односе на посматрање друштвених чињеница
by Dalibor Miloradovic - Saturday, 10 January 2015, 5:52 PM
 

Моја једина замерка је то што недостају лепо уређени увод и закључак. Све остало је врло добро. Предлажем оцену 9.

Picture of Teodora Nikolić
Re: Правила која се односе на посматрање друштвених чињеница
by Teodora Nikolić - Saturday, 10 January 2015, 10:02 PM
 

Rad je veoma zanimljiv i jasno formulisan, predlazem ocenu 10.

Picture of Katarina Milutinovic
Re: Правила која се односе на посматрање друштвених чињеница
by Katarina Milutinovic - Saturday, 10 January 2015, 10:48 PM
 

Немам замерки на рад колегинице Минић. Са лакоћом сам га и прочитала и разумела, јер је концизан, а уз то задовољава и све критеријуме формалног писања. Заслужена оцена је 10.

Picture of Marijana Deronjic
Re: Правила која се односе на посматрање друштвених чињеница
by Marijana Deronjic - Saturday, 10 January 2015, 11:33 PM
 

Веома јасно нам је приближила материју, сажето, истакла најбитније. Оцена 10