Интерпретативно интеракционистичка парадигма -interpretative interactionist perspective

 
 
Picture of Milica Graonic
Pojam sociologije i drustvenog delanja
by Milica Graonic - Tuesday, 18 November 2014, 12:44 PM
 

Социологија је наука која се бави тумачењем друштвеног делања и узрочно објашњава његов ток и последице. Под делањем се подразумева људско понашање коме актери придодају неко значење. Друштвено делање је оно делање које, поред значења који му акатери придодају, узима у обзир и понашање других и у свом току се орјентише ка њему.

То значење може бити двојако: може се односити на постојеће значење које појединац придаје свом делању или приближно значење које има на уму; може се односити на појмовно схваћено значење које приписујемо појединцу/има у замишљеном типу друштвеног делања. Ни у једном од ова два случаја, није реч о објективно тачном значењу и у томе је разлика између емпиријских и догматичких наука које настоје да утврде тачно значење онога што проучавају.

Јасност и извесност су тенденције многих наука. У разумевању оне могу бити рационалног и интуитивног карактера. Рационални карактер у области делања има када ми интелектуално можемо схватити у ширем контексту значења. Интуитивни карактер у разумевању неког делања је када у машти доживљавамо то делање у емоционалном контексту. Највиши степен рационалног постоји код логичких и математичких исказа. Када ћемо у области делања имати висок степен јасности и извесности? Онда када се то делање у избору средстава рационално орјентише према неком циљу. Ипак, постоје делања чије циљеве не можемо разумети јер у извесној мери одступају од наших властитих. Такви су религиозни примери. Некада различита емоционална стања  можемо доживети у машти са већом јасноћом и извесношћу уколико смо пријемчиви за то, као и да интелектуално утврдимо какав утицај на даљи ток делања ће имати.

За научну анализу је важно одвојити то емоционално, ирационално, понашање од појмовно утврђеног чистог типа циљно-рационалног делања. Зато се социологија користи рационалним делањем као идеалним типом који јој помаже да утврди колико неки афективни чиниоци, попут афекта, заблуда, утичу на ток рационалног делања. Социолошки метод је рационалистички.

Науке о делању морају узети у обзир процесе и појаве које немају никакво значење, али стоје у функцији повода, подстрека, сметње. Разумљиво је све оно што у односу према људском делању стоји у позицији средства и циља према коме појединац усмерава своје делање. Неразумљиве су оне појаве које стоје у функцији повода, подстрека и сметње.

Разумевање, такође, може бити двојако: ми разумемо нешто што видимо, чујемо, осетимо, а разумемо и на основу објашњења стварног тока неког делања. Разумевање значи поимање на основу тумачења: стварно намераваног значења у појединачном случају; приближно намеравано значење и идеално-типско значење кога ствара наука за идеални тип неке учестале појаве.

Свако тумачење је могућа научна претпоставка. Зашто је то тако? Некада побуде могу појединцу прекрити стварно значење његовог делања, спољашњи процеси делања могу имати различита значења за актера. Зато је неопходно поређење предложеног тумачења са стварним током догађаја.

Шта побуда представља за актера неког делања? Она подразумева значење које он сматра смисаоно адекватном основом за своје делање. Смисаоно адекватно значи да се неко понашање одвија повезано, уколико на основу нашег начина мишљења, његови делови стоје у смисаоној вези. Узрочно адекватно представља низ процеса који иду један за другим, а који се на основу наших искуствено утврђених вероватноћа, одвијају увек на исти начин. Пример смисаоно адекватног је решење аритметичког проблема уз поштовање правила рачунања. Пример узрочно адекватног је да се тај исти аритметички проблем може решити на тачан или нетачан начин. Узрочно адекватно значи утврђивање једног правила вероватноће, које у идеалном  случаују одређено нумерички, а по коме после једног догађаја следи, или заједно са њим, наступа други нови догађај. Тачно узрочно тумачење једног делања значи доказ о вероватноћи да делање има онај ток који је смисаоно адекватан.

За многе социолошке теореме се каже да су закони. То су ставови вероватноће по којима се, на основу искуства, тврди да под одређеним околностима (условима) наступа одређено делање. То делање можемо разумети на основу побуда и намера оних који делају. Ови искази су разумљиви када у основи леже циљно-рационалне побуде.

Подела друштвеног делања

Друштвено делање је оно делање које у свом току може бити орјентисано ка прошлом, садашњем или будућем очекиваном понашању других.

Друштвено делање је подењено у 4 групе:

  1. Циљно-рационално
  2. Вредносно-рационално
  3. Афективно делање
  4. Традиционално делање

Циљно-рационално дела онај који се орјентише према циљу, средствима, пропратним последицама и при том рационално одмерава однос између средстава и циља, циља и последица, као и однос између различитих циљева. Избор алтернативног циља може бити последица вредносно-рационалног делања. Са становишта циљне рационалности, вредносно-рационално делање је ирационално.

Вредносно-рационално дела онај који дела на основу свесне вере у вредност неког облика понашања. Дела у складу са захтевима које, онај који дела, мисли да га обавезују на неку дужност, достојанство, част.

Када се афективно понашање јавља у облику свесног ослобађања од неких емоционалних напора, онда се то назива сублимација.

Разлика између вредносно-рационалног и афективног делања је у томе што је вредносно-рационално делање усмерено на вредности које појединац свесно развија, а сличност је у томе сто смисао виде у делању као таквом, не у неком успеху.

Традиционална делања су она навикнута дугим понављањем. Највећи део свакодневних понашања су приближна овом типу.

Тешко је наћи конкретне случајеве за било који тип делања.

Ђурић М., Социологија Макса Вебера, Матица Хрватска, Загреб, 199-223

Picture of Vera Vratuša
Re: Pojam sociologije i drustvenog delanja
by Vera Vratuša - Sunday, 23 November 2014, 3:25 PM
 

Недељно саопштење  колегинице Милице Граонић посвећено тексту Макса Вебера "Појам социологије и друштвеног делања"  објављено је два дана пре предложеног рока (20 новембар у подне за закључну виртуелну дискусију о прве три теме према Ажурираној верзија Плана наставе2014 из Усо1) и тиме заслужује сваку похвалу. Ова похвала не може да елиминише потребу критике формалних и  садржинских пропуста, али може да ове пропусте објасни немогућношћу неопходног учења на грешкама претходника :  ).

Саопштење колегинице Милице не задовољава ни један од формалних и садржинских захтева које сваки стручни рад треба да задовољи (учестало и исправно упућивања на парафразиране и цитиране изворе уместо њиховог потпуног одсуства и навођења у библиографији само презимена уредника зборника у којем је објављен анализирани текст без претходног навођења презимена аутора изворног текста; структурисано излагање уместо неповезаног ређање реченица оним редоследом којим се појављују у изворнику и са врло проблематичним садржајем због скраћивања изворника без удубљивања у значење прочитанога). Да ли сам у праву када претпостављам да је колегиница Милица пропустила да пре писања својег недељног саопштења, важне вежбе за читање са разумевањем изворних научних и стручних текстова у циљу њихове потоње стручне анализе у писаном облику ради припреме за писање захтевнијег семинарског рада,  прочита детаљна упутства на  ФОРУМу ЗА НЕДЕЉНА САОПШТЕЊА и на ФОРУМу О ПРАВИЛИМА ПИСАЊА И ОЦЕЊИВАЊА СЕМИНАРСКОГ РАДА ? У тим упутствима између осталога пише мудро правило: "Пожељно је избегавати дуге реченице" којег је аутор ових редова веома свестан, али га упркос томе често крши - добар пример за тезу да "и васпитач треба да буде васпитан" зар не?

Након исправљања свих формалних пропуста, у садржинском погледу позивам пре свега аутора овог недељног саопштења и друге учеснике усо1 задужене за исти текст, али и оне задужене за исту  недељну тему, као и све остале заинтересоване учеснике усо1,  да разјасне Веберово схватање

1) предмета и метода социологије као науке и њеног односа према предметима и методима других наука, нарочито биологије, психологије, економије и историје;

2) особености "индивидуалистичке" и "рационалистичке" методе разумевања значења или мотива друштвеног делања у циљу његовог смисаоно и узрочно адекватног објашњења у поређењу са другим методама истраживања друштвених појава;

3) идеалног типа као главног оруђа методе разумевања ;

4) упоредите схватање разумевања и објашњења код Вебера, интеракциониста, етнометодолога и феноменолога и покажите на делу у одговарајућим форумима како нам Веберов текст "Појам социологије и друштвеног делања" може да помогне да прецизније формулишемо предлоге питања и одговора о појмовима разумевања, објашњења, функционалне анализе, номинализма, реализма, емпиризма, рационализма и рационализације, ирационализма, идеалног типа ...,  него што је то било могуће само на основу штуре и поједностављујуће уџбеничке литературе“?

Након дискусије о овим и другим питањима које сами поставите, пређите на образложено узајамно оцењивање и самооцењивање у оквиру подтеме специјално отворене за ту сврху у оквиру овог форума.

Picture of Milica Graonic
Ђурић, Михајло, Социологија Макса Вебера
by Milica Graonic - Monday, 29 December 2014, 8:36 PM
 

Поштовани, у наредном тексту ћу покушати да испуним формалне и садржинске захтеве, као и да одговорим на постављена питања.

Социологија Макса Вебера, предмет и метод социологије као науке

Макс Вебер социологију сматра науком која настоји да разуме и објасни друштвено делање, узрочно објасни његов ток и последице. Друштвено делање је понашање појединца који му додаје одређено субјективно значење и који се у свом току орјентише ка понашањима других (Ђурић, 1964: 199).

Вебер сматра да је циљ социологије разумевање човековог делања у односу са другим људима.

Често је људско понашање састојано од смисаоног понашања и, истовремено, од инстинктивног, које је под утицајем различитих душевних стања која иницирају и одређене реакције.

„За потребе типолошке научне анализе најбоље је све ирационалне, афективно условљене смисаоне везе понашања схватити и истражити као одступање од једног појмовно израђеног чистог типа циљно-рационалног делања“ (Ђурић, 1964: 201).

Циљно- рационално делање није емоционално, нити традиционално, није условљено менталним стањем, нити представља устаљено реаговање на неке надражаје. Оно је усмерено ка очекиваном понашању околине и постизању циљева, при чему особа која дела рационално одмерава средства, циљ, однос између средстава и циља, однос између циља и последица. Тако утврђено понашање јесте идеалан тип који служи за разумевање како ирационални чиниоци, попут заблуда и афеката, утичу на друштвено делање и усмеравају га. Због тога је метод социологије рационалистички.

Како социологија разуме значење и мотиве друштвеног делања?

„За једну науку која се бави проучавањем људског делања, објашњење значи поимање смисаоне везе у коју спада једно разумљиво делање на основу значења које му припада“ (Ђурић, 1964: 204).

Разумевање је истовремено и објашњење. Једна појава је објашњена уколико је правилно протумачен смисао који актер неког догађаја придаје својим активностима. Видимо то на примеру особе која држи пиштољ. Ми не знамо шта она чини док не знамо његове мотиве. Тако, та особа може бити разбојник затечен у пљачки банке, војник који гађа погубљеника, такмичар који учествује на такмичењу ловаца аматера. То разумевање значења у ширем контексту је рационално разумевање. Сва ова нагађања, шта може бити особа са пиштољем, теже да постану узрочно адекватно објашњење. Узрочно адекватно значи да се по некој утврђеној вероватноћи, одређено делање увек одвија на исти начин и има исти ток. Али, када је немогуће да нека претпоставка постане узрочно адекватно објашњење, онда она остаје хипотетичка по карактеру.

Социологија се ограничава на проучавање појава које је могуће разумети и дати објашњења, тако да неразумљивим појавама сматра услове, поводе, сметње према којима човек усмерава своје делање (Ђурић, 1964: 208).

Има аутора који наводе „важност функционалистичког становишта као претходно орјентационог оквира за социолошко проучавање“ (Ђурић, 1964: 213).

Овакав став подразумева да одређена друштвена делања имају функцију одржавања друштва као целине, те тако је важно како та друштвена делања настају и којим мотивима су поткрепљена. Овај инндивидуалистички метод је неопходан за социологију која поставља то питање: „које су то побуде којима се руководе поједини функционери у једној заједници, а захваљујући којима је заједница настала и даље наставља да постоји?“ (Ђурић, 1964: 214).

Литература: Ђурић Михајло, Социологија Макса Вебера, Матица Хрватска, Загреб, 1964.

Picture of Natalija Niketic
Re: Ђурић, Михајло, Социологија Макса Вебера
by Natalija Niketic - Friday, 9 January 2015, 4:39 PM
 

С обзиром да је колегиница Милица Граонић иправила своје саопштење, могу да закључим да је испунила формалне и садржинске критеријуме. Посебно бих похвалила пример човека са пиштољем где веома јасно можемо схватити шта је Вебер хтео да нам укаже о разумевању деловања појединца. Такође, колегиница објашњава и функционалистички аспект где су друштвена  деловања функција одржавања друштва као целине. Оцена: 10

Picture of Aleksandra Mitrovic
Re: Ђурић, Михајло, Социологија Макса Вебера
by Aleksandra Mitrovic - Friday, 9 January 2015, 5:21 PM
 

Колегиница и ја смо имале исту тему за обрадити. Сматрам да смо се међусобно, на неки начин, допуниле и да оно што остали студенти нису могли сазнати из мог недељног саопштења су сазнали читајући ово. Што се тиче пропуста у цитирању, у исправци недељног обавештења се може видети да се колегиница потрудила и исправила своју грешку.
Оцена: 10

Picture of Marta Domanović
Re: Ђурић, Михајло, Социологија Макса Вебера
by Marta Domanović - Friday, 9 January 2015, 5:31 PM
 

Исправљањем свог недељног саопштења, колегиница је показала да је уложила труд. Такође, разумела сам тематику којом се бавила захваљујући овом излагању. Оцена: 10.

Picture of Teodora Nikolić
Re: Ђурић, Михајло, Социологија Макса Вебера
by Teodora Nikolić - Friday, 9 January 2015, 8:44 PM
 

С обзиром да су колегинице већ све лепо написале и образложиле, само бих рекла да је моја оцена на овај рад 10.

Picture of Milica Graonic
Re: Ђурић, Михајло, Социологија Макса Вебера
by Milica Graonic - Friday, 9 January 2015, 10:43 PM
 

Обзиром на исправљене формалне и садржинске грешке које сам имала у првобитном недељном саопштењу и приспеле оцене од колега, што ми говори да им је моја анализа Веберовог схватања појма социологије и друштвеног делања разумљива, себи дајем оцену 9.

Picture of Sofija Naumovic
Re: Ђурић, Михајло, Социологија Макса Вебера
by Sofija Naumovic - Saturday, 10 January 2015, 5:24 PM
 

Сложила бих се са осталим колегиницама, посебно с обзиром да уочавам велики напредак у писању саопштења, који је колегиница остварила при преправљању истог, дајем колегиници оцену 10.

Picture of Marijana Deronjic
Re: Pojam sociologije i drustvenog delanja
by Marijana Deronjic - Saturday, 10 January 2015, 11:19 PM
 

Колеге су већ све образложиле, остаје ми само да се сложим са њима. Оцена: 10