Пол и род - Sex and Gender

 
 
Picture of Nina Ocokoljic
Пол и род
by Nina Ocokoljic - Friday, 12 December 2014, 4:04 AM
 

Структуре патријахалног друштва

 

Силвиија Волби патријархат дефинише као: “Систем социјалних структура у којима мушкарци  доминирају и експлоатишу жене. Оно што нам се кроз термин социјалне структуре имплицира јесте одбацивање како биолошког детерминизма, тако и податак да је сваки мушкарац у доминантнијем положају у односу на сваку жену”(Sylvia Walby, Theorizing Patriarchy, 1994:30). На овај начин ауторка покушава да нам објасни чињеницу да немамо сви исто порекло, нити животне околности и окружење, с тога се и ниво доминације мушкараца над женом разликује, тј. да је патријархат уско повезан са расизмом и капитализмом.

“Патријархат може да се концептуализује на различитим нивоима апстракције. На најапстрактнијем нивоу  постоји као систем социјалних односа. На мање апстрактином нивоу патријархат се састоји од шест струкутра”(Sylvia Walby, Theorizing Patriarchy, 1994:30­):

  • патријахално – производни односи у домаћинству

  • патријахални односи у плаћеном послу

  • патријахални односи у држави

  • мушко насиље

  • патријахални односи у сексуалности и

  • патријахални односи у културним институцијама

Неке од ових структура су мање, а неке више присутне у друштву, али оно што је свакако неоспориво јесте да је свака од ових друштвених структура настала као директна последица одређеног понашања у пракси.

Патријахално-производни односи у домаћинству спадају у прву структуру у којој Волби примећује екплоатацију женског рада, од стране њихових мужева. У овој структури жена је у потпуно подређеном положају у односу на мушкарца. Од ње се очекује константан рад унутар домаћинства, без икакве могућности остваривања сопствених новчаних прихода.

Друга структура тиче се патријахалних односа у плаћеном послу, и у највећој мери представља директну последицу треће структуре која се тиче патријахалних односа у држави. Према Волбијевој жене су условљене на лошије послове који захтевају мање вештина и самим тим су ограничене на миинимлану зараду. „За ову структуру највећу кривицу сноси држава, која је кроз своје полисе патријахална у истој мери у којој је и капиталистичка и расистичка” (Sylvia Walby, Theorizing Patriarchy, 1994:30). Оно што нам ауторка овде говори јесте да држава кроз своје законе и полисе рефлектује неједнакост у друштву која је заступљена како на родном, тако и на класном и расном нивоу.

 

Четврта структура тиче се насиља мушкараца над женама. “Myшко насиље над женама се системски толерише, државним одбијањем да интервенише против истог, осим у изузетним случајевима силовања, пребијања жене и сексалног узнемиравања” (Sylvia Walby, Theorizing Patriarchy, 1994:31). Оно што можемо да закључимо у вези четврте структуре јесте да није довољно да државни апарат реагује само онда када су последице насиља над женама неизбрисиве, већ да је нужно да држава реагује на саму појаву модела насилног мушкарца као таквог који је присутан свуда око нас.

Патријахални односи у сексуланости представљају пету структуру, у којој се као највећи проблеми јављају компулсивна хетеросексуалност, као и дупли стандарди у перцепцији мушке и женске сексуалности. Кроз историју жена која би ступала у сексуалне односе пре брака пролазила је кроз различите тортуре, од социјалне стигматизације па све до конкретних законских санкција.

Шесту, уједно и последњу од горе наведених структура чине патријахални односи у културним институцијама. “Кроз ову структуру се ствара слика жене која може бити део раличитих делова културе као што су образовање, медији, религија, али искључиово кроз патријахални модел постојања” (Sylvia Walby, Theorizing Patriarchy, 1994:31). Ова структура је врло битна зато што се путем културе шаље најмасовнија и најдиректнија порука, како женама и мушкарцима, тако и омладини, чији се умови и погледи на односе између мушкараца и жена тек форимирају, па самим тим утиче и на стварање нових родно - неравноправних генерација.

Оно што Волби наглашава јесте да је било промена како у степену патријархата, тако и у његовој форми. Две главне форме у којем се патријархат јавља јесу приватна и јавна.

Приватни патријархат је базиран на експлоатације жене у домаћинству, док је јавни патријархат упућен на могућност запослења жене, као и сам однос државе према жени.

„У приватном патријархату експлоатација женског рада се дешава на индивидуалном нивоу, унутар домаћинства, док се у јавном патријархату више своди на колективно одобравање. У приватном патријархату принцип стратегије је искључујући, док је у јавном патријархату сегрегационистички и подређивачки “(SylviaWalby, Theorizing Patriarchy, 1994:31).

То значи да се приватни патријархат своди на то да се жени онемогући приступ тржишту рада и да се читава њена производна вредност сведе на домаћинство, док је у јавном патријархату жени омогућен приступ тржишту рада, али не на исти начин и не под истим условима као мушларцу. С тога, разликујемо индивидуално експлоатацију жене која је присутна  у приватном патријархату од колективне која је присутна у јавном патријархату.

“Када причамо о промени из приватног у јавни патријархат, промена се дешава како између структура, тако и унутар истих”(Sylvia Walby, Theorizing Patriarchy, 1994:31).

” У сваком типу патријархата ми ћемо уочити основних шест структура са почетка текста, једино што се мења јесте њихов однос и значај у зависности од форме у којој се јављају” (Sylvia Walby, Theorizing Patriarchy, 1994:32).

Оно што је битно да схватимо на крају овог текста јесте да се патријархат не јавља у јединственом облику. Патријархат је еволуирао кроз историју и досегао је различите форме и нивое заступљености који се смењују како кроз време, тако и у зависности од географске локације. То нам говори да је одувек постојала одређена динамика у родним односима, која је некад више, а некада мање уочљива, али је свакако незаустављива.

 

Литература: Sylvia Walbby, Theorizing Patriarchy,1994, Blackwell Publishers

 

 

Picture of Vera Vratuša
Re: Пол и род
by Vera Vratuša - Sunday, 21 December 2014, 7:41 PM
 

Недељно саопштење  колегинице Нине Оцокољић посвећен анализи извода на енглеском језику из књиге Силвије Волби Теоретизирање патријархата, објављено је петнаест дана после предложеног рока (27. новембар у подне за закључну виртуелну дискусију о друге три теме према Ажурираној верзија Плана наставе2014 из Усо1), али само један дан после рока усвојеног гласањем 05. 12. 2014 за "заокруживање свих осам првих тема (уп."Заокруживање" дискусија).

Није за похвалу чињеница да у формалном погледу и у овом недељном саопштењу  није примењено правило да у загради са основним подацима о изворнику не треба да се помиње пуни наслов приказиваног текста, упркос могућности да се грешка избегне претходним прегледањем већ објављених и прокоментарисаних радова. Озбиљнији формални недостатак је недовољно присуство јасног покушаја самосталног сруктурисања текста на уводни, средишни део и закључак. Утисак о саопштењу веома поправља самостално и адекватно тумачење одабраних цитата репрезентативних за приказивани изворник.

Након исправљања формалних недостатака овог недељног саопштења, позивам аутора, учеснике усо1 који су приказивали исти изворник и друге изворне текстове у оквиру теме о полу и роду да кроз виртуелни дијалог  више дознамо које изразе употребљава Силвија Волби за ближе одређење приватног и јавног патријархата и да упореде схватања аутора свих анализираних изворних текстова о друштвеним изворима настанка и будућности патријархата и поделе рада између мушкараца и жена у оквиру приватне и јавне сфере друштвене делатности.

Након дискусије о овим питањима и другим питањима које сами поставите, приступите узјаманом оцењивању и самооцењивању недељних саопштења у оквиру исте недељне теме и у оквиру других недељних тема које вас занимају, у циљу што темељитије припреме за полагање коликвијума, писање семинарског рада и његове одбране на испиту.

Picture of Emilija Pesic
Re: Пол и род
by Emilija Pesic - Sunday, 28 December 2014, 5:10 PM
 

На основу коментара професорке Вратуше, и на основу тога да грешке нису исправљене, оцена би била 7.

Picture of Sofija Novaković
Re: Пол и род
by Sofija Novaković - Saturday, 3 January 2015, 5:33 PM
 

У оцењивању недељног саопштења колегинице Оцокољић треба имати у виду да је дат текст изворно на енглеском језику, те похваљујем напоре колегинице да добро повеже и одбрани своје тезе и тиме покаже да је схватила своју тему, дајем оцену 8.

Picture of Tamara Milovanovic
Re: Пол и род
by Tamara Milovanovic - Saturday, 10 January 2015, 5:24 PM
 

Treba uzeti u obzir da je tekst koji je koleginica Nina obradjivala na engleskom jeziku,te je za njega potrebno izvdvojiti vise vremena i truda za samo citanje i razumevanje,a zatim i za prevodjenje i objasnjenje na nas jezik. Uprkos tome smatram da je rad solidno uradjen i da zasluzuje ocenu 9.

Picture of Nina Ocokoljic
Re: Пол и род
by Nina Ocokoljic - Saturday, 10 January 2015, 7:48 PM
 

Поштована професорка, прилажем и измењено недељно саопшење у складу са примедбама које сте изнели везане за навођење литературе, као и за саму структуру рада.

Структуре патријахалног друштва

 Пре него што што покушамо да разумемо структуре патријархата, битно је утврдити шта тачно ауторка подразумева под термином патријархат, с обзиром на то да нам она сама на почетку текста скреће пажњу на то да се тумачење патријархата разликује, баш као што се и сами патријахални односи унутар неке заједнице разликују у односу на неку другу. Силвиија Волби патријархат дефинише као: “Систем социјалних структура у којима мушкарци  доминирају и експлоатишу жене. Оно што нам се кроз термин социјалне структуре имплицира јесте одбацивање како биолошког детерминизма, тако и податак да је сваки мушкарац у доминантнијем положају у односу на сваку жену”(Walby, 1994:30). На овај начин ауторка покушава да нам објасни чињеницу да немамо сви исто порекло, нити животне околности и окружење, с тога се и ниво доминације мушкараца над женом разликује, тј. да је патријархат уско повезан са расизмом и капитализмом.

“Патријархат може да се концептуализује на различитим нивоима апстракције. На најапстрактнијем нивоу  постоји као систем социјалних односа. На мање апстрактином нивоу патријархат се састоји од шест струкутра”(Walby, 1994:30­):

  • патријахално – производни односи у домаћинству
  • патријахални односи у плаћеном послу
  • патријахални односи у држави
  • мушко насиље
  • патријахални односи у сексуалности и
  • патријахални односи у културним институцијама

Неке од ових структура су мање, а неке више присутне у друштву, али оно што је свакако неоспориво јесте да је свака од ових друштвених структура настала као директна последица одређеног понашања у пракси.

Патријахално-производни односи у домаћинству спадају у прву структуру у којој Волби примећује екплоатацију женског рада, од стране њихових мужева. У овој структури жена је у потпуно подређеном положају у односу на мушкарца. Од ње се очекује константан рад унутар домаћинства, без икакве могућности остваривања сопствених новчаних прихода.

Друга структура тиче се патријахалних односа у плаћеном послу, и у највећој мери представља директну последицу треће структуре која се тиче патријахалних односа у држави. Према Волбијевој жене су условљене на лошије послове који захтевају мање вештина и самим тим су ограничене на миинимлану зараду. „За ову структуру највећу кривицу сноси држава, која је кроз своје полисе патријахална у истој мери у којој је и капиталистичка и расистичка” (Walby, 1994:30). Оно што нам ауторка овде говори јесте да држава кроз своје законе и полисе рефлектује неједнакост у друштву која је заступљена како на родном, тако и на класном и расном нивоу.

Може се рећи да један вид дискриминације никада није изолован случај, већ најчешће представља рефлексију дискриминаторног друштва као таквог, с тога је битно уочити везу између различитих облика дискриминације и кроз време поредити варијације кроз које пролазе, као и степен њихове заступљености: „Највеће родне промене које су се дешавале кроз историју се у великој мери разликују од оних промена које су се дешавале у капиталистичким класним односима. Иако род и класа  утичу једно на друго, њихова динамика је независна. Док је развој капитализма потпуно трансформисао односе класа, промена у родним односима је крајње минимална”(Walby, 1994:34).

Четврта структура тиче се насиља мушкараца над женама. “Myшко насиље над женама се системски толерише, државним одбијањем да интервенише против истог, осим у изузетним случајевима силовања, пребијања жене и сексалног узнемиравања” (Walby, 1994:31). Оно што можемо да закључимо у вези четврте структуре јесте да није довољно да државни апарат реагује само онда када су последице насиља над женама неизбрисиве, већ да је нужно да држава реагује на саму појаву модела насилног мушкарца као таквог који је присутан свуда око нас.

Патријахални односи у сексуланости представљају пету структуру, у којој се као највећи проблеми јављају компулсивна хетеросексуалност, као и дупли стандарди у перцепцији мушке и женске сексуалности. Кроз историју жена која би ступала у сексуалне односе пре брака пролазила је кроз различите тортуре, од социјалне стигматизације па све до конкретних законских санкција.

Шесту, уједно и последњу од горе наведених структура чине патријахални односи у културним институцијама. “Кроз ову структуру се ствара слика жене која може бити део раличитих делова културе као што су образовање, медији, религија, али искључиово кроз патријахални модел постојања” (Walby, 1994:31). Ова структура је врло битна зато што се путем културе шаље најмасовнија и најдиректнија порука, како женама и мушкарцима, тако и омладини, чији се умови и погледи на односе између мушкараца и жена тек форимирају, па самим тим утиче и на стварање нових родно - неравноправних генерација.

Оно што Волби наглашава јесте да је било промена како у степену патријархата, тако и у његовој форми. Две главне форме у којем се патријархат јавља јесу приватна и јавна.

Приватни патријархат је базиран на експлоатације жене у домаћинству, док је јавни патријархат упућен на могућност запослења жене, као и сам однос државе према жени.

„У приватном патријархату експлоатација женског рада се дешава на индивидуалном нивоу, унутар домаћинства, док се у јавном патријархату више своди на колективно одобравање. У приватном патријархату принцип стратегије је искључујући, док је у јавном патријархату сегрегационистички и подређивачки “(Walby, 1994:31).

То значи да се приватни патријархат своди на то да се жени онемогући приступ тржишту рада и да се читава њена производна вредност сведе на домаћинство, док је у јавном патријархату жени омогућен приступ тржишту рада, али не на исти начин и не под истим условима као мушларцу. С тога, разликујемо индивидуално експлоатацију жене која је присутна  у приватном патријархату од колективне која је присутна у јавном патријархату.

“Када причамо о промени из приватног у јавни патријархат, промена се дешава како између структура, тако и унутар истих”( Walby, 1994:31 ).

” У сваком типу патријархата ми ћемо уочити основних шест структура са почетка текста, једино што се мења јесте њихов однос и значај у зависности од форме у којој се јављају” (Walby, 1994:32).

На крају свог рада бих истакла да је важно да знамо да се патријархат не јавља у јединственом облику. Патријархат је еволуирао кроз историју и досегао је различите форме и нивое заступљености који се смењују како кроз време, тако и у зависности од географске локације. То нам говори да је одувек постојала одређена динамика у родним односима, која је некад више, а некада мање уочљива, али је свакако незаустављива.

 

Литература: Sylvia Walbby, Theorizing Patriarchy,1994, Blackwell Publishers

 

 

Picture of Vanja Zivkovic
Re: Пол и род
by Vanja Zivkovic - Friday, 9 January 2015, 10:28 PM
 

Оценила бих саопштење колегинице Нине са 8 због тога што није исправила грешке у саопштењу, али исто тако узимам у обзир да је текст на енглеском и да има доста израза који се тешко (или уопште не могу) преводе на српски језик.

Picture of Nenad Pivaš
Re: Пол и род
by Nenad Pivaš - Saturday, 10 January 2015, 7:07 PM
 

Недељно саопштење колегинице Оцокољић бави се једном занимљивом проблематиком и види се да је добро разумела дату тему и генерално дух времена како га види Силвија Волби. Заслужује оцену 10.

Picture of Srna Orašanin
Re: Пол и род
by Srna Orašanin - Saturday, 10 January 2015, 9:58 PM
 

Колегиница јесте имала недостатке у првој верзији свог рада, али га је успешно поправила. С обзиром на чињеницу да је уважила примедбе поштоване професорке Вратуше, и имајући у виду да је имала незахвалан задатак на енглеском језику, дајем оцену 10.

Picture of Katarina Milutinovic
Re: Пол и род
by Katarina Milutinovic - Saturday, 10 January 2015, 10:35 PM
 

Колегиница је једна од ретких која је имала литературу на енглеском језику и очигледно се добро снашла. Треба похвалити чињеницу да је узела у обзир све критике, како професоркине, тако и колегине, и на крају дала исправљену верзију свог рада. Будући да ми је тема пола и рода иначе занимљива, уживала сам читајући ово недељно саопштење. Предлажем оцену 10.

Picture of Kristina Ilić
Re: Пол и род
by Kristina Ilić - Saturday, 10 January 2015, 10:58 PM
 

Исправљен рад који је колегиница написала је одличан и формално и садржински. Оцена 10.