Друштвена подела рада и промена друштвене структуре

 
 
Picture of Tijana Rakic
Волерстин, Е. Теоретска реприза, у Савремени светски систем
by Tijana Rakic - Wednesday, December 10, 2014, 3:23 PM
 

Систем савремене капиталистичке привреде је друштвени систем у коме су средства за производњу у приватном власништву мањине која експлоатише радну снагу већине а у циљу остваривања профита. Темељи се на неједнакој расподели богатства и карактерише га слобода тржишта. Волерстин излаже свој теоријски концепт савременог светског система, анализирајући почетно раздобље у његовом стварању у шеснаестом веку у Европи. Пажњу посвећује  почетном деловању модерног светског система, његовим карактеристикама, подели рада, класама...

 „Светски систем је друштвени систем са границама, структурама, групацијама, правилима и законитостима. (...) Тврдим да су једини реални друштвени системи, с једне стране, оне релативно мале и врло аутономне натуралне економје које нису део неког редовног система с обавезним давањима и, с друге стране, светски системи“  (Волерстин, 1986: 261,262).

 Дакле, Волерстин говори о систему који је заснован на екстензивној подели рада, у себи садржи вишеструкост култура и политичких центара. Сврстава га у реалне друштвене системе заједно са изолованим натуралним економијама које за разлику од система савремене капиталистичке привреде карактерише чињеница да се производи само за потребе самих произвођача. Супротно томе, одлика савременог светског система јесте да радник произведе више него што му је потребно да задовољи сопствене потребе, па се роба пласира на тржиште, односно постаје предмет трговине.  

 До сада су постојале само две врсте таквих светских система:

  1. Светска царства (империје) чија карактеристика је била само један политички систем на већини површине и
  2. Системи у којима јединствени политички систем не постоји на целом простору (Волерстин користи прикладији израз – „светска привреда“ (Волерстин, 1986: 262).

 

„Необична је особина савременог светског система што је светска привреда преживела већ 500 година и још се није претворила у светско царство. Та необичност је политичка страна облика економске организације који називамо капитализмом“ (Волерстин, 1986: 262).

 Пре савремене светске привреде постојале су веома нестабилне структуре које су се обично претварале у царства или распадале (Волерстин, 1986: 262). Капитализам је, наиме, успео у ономе што кроз историју ни једна светска империја пре њега није успела – успео је да интегрише читав свет по сопственим не политичким, него економским „правилима“ капиталистичког тржишта и унутар њих. Дакле, ти економски фактори делују на подручју које је веће од било ког који би политички ентитет могао потпуно контролисати. Капитализам успева  захваљујући томе што границе светске привреде не обухватају само један политички систем већ много њих (Волерстин, 1986: 262).  То значи да је развој капитализма омогућио светској економији да се прошири изван граница појединачних држава.

 „Светске привреде можемо поделити на државе - матице и периферна подручја. (...) Постоје и полу – периферна подручја која се налазе између матице и периферије на низу димензија као што су сложеност економских активности, снага државног апарата, степен културне целовитости“ (Волерстин, 1986: 263).

 Локална државна структура представља прву тачку притиска која је на располагању одређеним групама ради остварења њихових интереса првенствено у привилегованим подручјима које Волерстин назива државама-матицама (Волерстин, 1986: 263). Карактерише их јак државни апарат (што подразумева суверенитет и de facto и de jure),  сложене и снажне државне институције, јака буржоазија и радничка класа. Државе – матице су богате, моћне, оне производе индустријска добра и релативно су независне од страног утицаја. 

Када је једна држава – матица најдоминантнија међу државама у матичном сектору у одређеном времену, не значи да је пре или касније у тој улози неће заменити друга држава -циркулација елита (Волерстин, 1986: 264).

 Други структурни елемент савремене светске привреде јесу периферна подручја. Периферна подручја за разлику од матица имају слаб државни апарат, слабе државне институције са малим пореским основама. Ово су углавном подручја са високом стопом необразованих и сиромашних становника. Погодне су за ивестиције мултинационалних компанија због јефтине радне снаге. Дакле, представљају супротност државама – матицама.

 На крају, имамо полу – периферије које се налазе између матице и периферије. Као што је већ речено, матица и периферија су две крајности, јер матице представљају државе које су утицајне са јаком економијом, док периферије то нису, а на пола пута између та два елемента система светске капиталистичке привреде налазе се полу – периферије. Карактерише их средње јак државни апарат, релативно развијена економија и имају тенденцију ка индустријализацији. Могу настати од развоја периферије или од „пада“ матице.

 Класе увек постоје у потенцијалном смислу. Питање је у којим условима оне постају класно свесне, тј. у којим условима оне делују  на политичко – економској сцени, као група и – до неке мере – чак и као културни ентитет. (...) Европска светска привреда шеснаестог века тежила је уопштено једнокласном систему“ (Волерстин, 1986: 264, 266).

 Самосвест је функција конфликтних ситуација. Није могуће постојање три или више класа сматра Волерстин. Уобичајено је постојање једне класе, а то је буржоазија која себе сматра универзалном класом. Њени противници с једне стране су заговорници одржавања традиционалних дистинкција, а с друге радничка класа - када постану свесни себе као класе (Волерстин, 1986: 264).

Капиталистички слојеви су формирали класу која настоји да организује политички систем који иде њој у корист како би могла да оствари своје интересе. Наравно, у којој мери ће га организовати како њој одговара зависи и од снаге државног апарата (јаке државве служе њиховим интересима у смислу што им гарантују право власништва, осигуравају разне монополе, расподељују губитке на шире становништво) , као и нивоа класне свести потлачене класе. Када потлачени слојеви постану свесни свог положаја они могу тражити од државе да ограничи доминантне групе одређеним законским баријерама.

 

„Експлоатација и одбијање да се прихвати експлоатација као неизбежна или праведна представљају сталну антономију савремене ере, здружену у дијалектику која је данас још далеко од свог климакса“ (Волерстин, 1986: 269).

 Дакле, као што је већ речено, експлоатација представља једну од основних одлика система светске капиталистичке привреде. Одређене привилеговане групе експлоатишу радну снагу већине која свој рад продаје на тржишту као робу. С тим што су радници знатно мање плаћени него што вреди њихов рад. Наравно, тај вишак вредности прсвајају капиталисти.

 

Волерсин је анализирао светски систем који је занснован на капитализму. Он сматра, у суштини, да је развој капиталистичке светске економије штетан за велики део светске популације, он је то показао у примеру држава – матица које имају монопол над капиталом (оне предствњају мањи број држава) а које експлоатишу остатак света који им пружају радну снагу као и сировине. Такође лошу страну система илуструје поделом на класе, где доминантна класа (која укључује мали број становништва) има више права и  тлачи подчињену. На пример, Карл Маркс објашњава „штетност“ овог система који је заснован на размени добара путем робне размене у томе што такав систем проузрокује „отуђење рада“.  Он сматра да је отуђење последица тога што се радник односи према производу свога рада као према отуђеном предмету. Из тога произилази да радици нису власници робе коју производе, воде се искључиво властитим интересом а не бригом за добробит друштвене заједнице. Марксово решење проблема отуђења јесте стварање комунистичког или социјалистичког друштва.  Волерстин такође сматра да је једини трећи могући облик светског система социјалистичка светска држава.

 

Литература:

Волерстин, Е. Теоретска реприза, у Савремени светски систем, ЦЕКАДЕ, 1986, 261-269

Хараламбос, М. Социологија – Теме и перспективе, Г. Маркетинг, Загреб, 2002,  687-689

Picture of Vera Vratuša
Re: Волерстин, Е. Теоретска реприза, у Савремени светски систем
by Vera Vratuša - Wednesday, December 17, 2014, 9:10 AM
 

Недељно саопштење  колегинице  Тијане Ракић посвећено поглављу "Теоретка реприза" из књиге Савремени економски систем Емануела Волерстина, објављено је шест дана после првобитно предложеног рока (4. децембар  у подне за закључну виртуелну дискусију о темама "друштвена подела рада и промена друштвене структуре", и "разне теорије друштвене структурације и стратификације" према Ажурираној верзија Плана наставе2014 из Усо1), ), али један дан пре рока усвојеног гласањем 05. 12. 2014 (уп."Заокруживање" дискусија) и тиме заслужује похвалу.

За похвалу је и чињеница да је ауторка овог недељног саопштења избегла како честе "ситније" формалне недостатке (осим пропуста да наведе место издавача једног од коришћених извора у библиографији на крају текста) , тако и чест крупнији недостатак,  одсуство јасне структуре излагања. Уложен је видан труд да се формулише теоријски увод и закључак у рад, уз коришћење самостално одабраног критеријума избора, распоређивања и коментарисања одабраних цитата и парафраза у средишњем делу рада уз учестало упућивање на изворнике, осим у уводном параграфу у којем се износи проблематична тврдња да систем савремене капиталистичке привреде "карактерише... слобода тржишта".

Након исправљања формалних недостатака, позивам пре свега  аутора овог недељног саопштења  и друге учеснике усо1 задужене за исти текст и за исту недељну тему , као и све заинтересоване за ову недељну тему,  да продискутују:

1) која је основна разлика између светског царства и система светске капиталистичке привреде  и шта је последњих пола миленијума спречавало успостављање светског царства?

2) по чему се разликују независни политички ентитети у центру, на полупериферији и периферији система светске капиталистичке привреде и која је њихова национална и међународна функција?

3) чему служи наглашавање локалне културе у оквиру  локалних политичких ентитета по Волерстину и како  географска неједнака подела рада у светским размерама може да објасни порекло расистичке идеологије?

4) у којим друштвеним околностима долази до поларизације класне структуре у националним и међународним размерама по Волерстину?

5) које су сличности и разлике између Диркема, Маркса и Волерстина у теоријском и методолошом приступу истраживању узрока појаве и репродукције не/једнаке, спонтане/принудне, функционалне/класне поделе рада и њеног утицаја на друштвено класно структурисање/слојну стратификацију, друштвену интеграцију/дезинтеграцију, као и на изричито или прећутно предложене стратегије конзервирања, реформисања или радикалне трансформације затечених друштвених односа у појединим друштвима политички организованим у националне државе и у светским размерама?

 

Након дискусије о овим и другим питањима које сами поставите, приступите узајамном оцењивању и самооцењивању недељних саопштења у оквиру исте недељне теме и у оквиру других недељних тема које вас занимају, у циљу што темељитије припреме за полагање коликвијума, писање семинарског рада и његове одбране на испиту.

Picture of Tijana Rakic
Re: Волерстин, Е. Теоретска реприза, у Савремени светски систем
by Tijana Rakic - Friday, January 9, 2015, 5:53 PM
 

Поштована професорка,

Најпре бих покушала да одговорим на Ваша питања.

1) Која је основна разлика између светског царства и система светске капиталистичке привреде  и шта је последњих пола миленијума спречавало успостављање светског царства?

Основна разлика између светског царства и система светске капиталистичке привреде је у томе што светска царства карактерише само један политички систем на већини површине, док код светске привреде то није случај, односно, не постоји јединствени политички систем на целом простору. Управо та карактеристика светске капиталистичке привреде јесте главни разлог што је она успела да опстане 500 година и не претвори се у царство. Дакле, капитализам успева  захваљујући томе што границе светске привреде не обухватају само један политички систем већ много њих, тако да развој капитализма омогућава светској економији да се прошири изван граница појединачних држава.

2) По чему се разликују независни политички ентитети у центру, на полупериферији и периферији система светске капиталистичке привреде и која је њихова национална и међународна функција?

Државе – матице: карактерише их јак државни апарат, као и јака буржоазија и радничка класа. Имају сложене и снажне државне институције. Овакве држаце су богате, моћне и проузводе индустријска добра.

Периферна подручја – за разлику од матица имају слаб државни апарат, слабе државне институције са малим пореским основама. Ово су углавном подручја са високом стопом необразованих и сиромашних становника. Представљају супротност државама матицама.

Полу – периферије: карактерише их средње јак државни апарат, релативно развијена економија и имају тенденцију ка индустријализацији. Могу настати од развоја периферије или од „пада“ матице.

3) Чему служи наглашавање локалне културе у оквиру  локалних политичких ентитета по Волерстину и како  географска неједнака подела рада у светским размерама може да објасни порекло расистичке идеологије?

Овде бих покушала да одговорим на први део питања. За разлику од царства у којем политичка структура повезује културу са занимањем, у светској привреди политичка структура обично повезује културу са просторном локацијом. Разлог је следећи: у светској привреди локална (национална) државна структура је прва тачка политичког притиска која стоји на располагању одређеним групама. Културна хомогенизација обично служи интересима кључних група.

4) У којим друштвеним околностима долази до поларизације класне структуре у националним и међународним размерама по Волерстину?

Капиталистичка класа сматра себе универзалном класом. Она има два супарника. С једне стране су то заговорници одржавања традиционалних дистинкција ранга. Да би сузбила ту идеологију буржоазија је почела деловати као свесна класа. С друге стране, њен супарник је био радник. Кад год би радници постали свесни себе као класе, дефинисали су ситуацију као поларизовану двокласну ситуацију. Волерстин као примере поларизације класне структуре у националним размерама наводи појаву гентрија као друштвене категорије у Енглеској и успон грађана у северној Холандији.  Дакле, оведе су наведени примери буржоазија које су постале свесне у границама националне државе. Поред тога оне су могле постати свесне и као светска класа.  Многе су групе и настојале постићи такву дефиницију. На пример, у периферним подручјима постојали су бројни капиталистички земљопоседници, који би се радо сматрали делом међународне гентријевске класе.

Што се тиче исправке недељног саопштења, навели сте да рад нема формалних грешака, па бих само исправила пропуст у библиографији на крају текста:

Волерстин, Е. Теоретска реприза, у Савремени светски систем ,Загреб, ЦЕКАДЕ, 1986, 261-269

Picture of mina putnik
Re: Волерстин, Е. Теоретска реприза, у Савремени светски систем
by mina putnik - Saturday, January 10, 2015, 3:24 PM
 

Колегиници Ракић дајем 10 поена. Сматрам да је на одличан начин успела да нам (нама који нисмо имали баш ту тему да обрађујемо) приближи тему што нам говори са колико је разумевања и труда она сама пришла овој теми. 

Picture of Sonja Zagorac
Re: Волерстин, Е. Теоретска реприза, у Савремени светски систем
by Sonja Zagorac - Saturday, January 10, 2015, 9:20 PM
 

Темељно обрађено, опширно, али јасно и конкретно. Све похвале и оцена 10.

Picture of andjela jacimovic
Re: Волерстин, Е. Теоретска реприза, у Савремени светски систем
by andjela jacimovic - Saturday, January 10, 2015, 10:35 PM
 

Рад колегинице Ракић је доста добро и лепо написан, ѕа похвалу је то што колегиница нема формалних грешака. Оцена 10.

Picture of Anja Ilic
Re: Волерстин, Е. Теоретска реприза, у Савремени светски систем
by Anja Ilic - Saturday, January 10, 2015, 11:00 PM
 

Недељно саопштење колегинице Тијане Ракић, по мени, заслужује оцену 10, јер је јасно написано, не садржи формалне грешке (које нам се често „поткраду“), има леп увод и закључак и држи пажњу читаоца који није упознат с темом. Такође, колегиница се потрудила да одговори на питања која је професорка поставила.

Picture of Djordje Radojevic
Re: Волерстин, Е. Теоретска реприза, у Савремени светски систем
by Djordje Radojevic - Sunday, January 11, 2015, 12:02 AM
 

Колегиница је са разумевањем приступила раду и види се да је следећи литературу верно пренела суштину. Уз то је уложила труд да одговори на питања и у исправљање текста. Оцена 10.  

Picture of Sofija Cetkovic
Re: Волерстин, Е. Теоретска реприза, у Савремени светски систем
by Sofija Cetkovic - Sunday, January 11, 2015, 12:54 AM
 

Рад колегинице Ракић по мом мишљењу испуњава основне критеријуме за писање недељног саопштења и колегиница је одговорила на постављена питања, дајем оцену 10.