Разне теорије друштвеног структурисања и раслојавања

 
 
Picture of simo jokic
Тумин, Критичка анализа у Кувачићу
by simo jokic - Saturday, 6 December 2014, 6:51 PM
 

У људским друштвима владају неједнакости. У прошлости, као и у садашњости, људска друштва неједнако расподељују оскудна добра и услуге. Неједнакост у осигуравању тих добара и услуга, издваја одређене положаје од осталих, и њима се приписује посебан значај.

Основно питање које се постављало било је то, да ли је такав друштвени поредак неизбежан и функционално користан.

Одговор на ово питање најбоље су пружили Дејвис и Мур, а Мелвин Тумин је њихову аргументацију навео у виду одређених ставова:

"Неки положаји у сваком друштву су функционално важнији од других, па је за њихово одржање потребна посебна вештина"(Тумин, Кувачић, И., 1990: 356).

"Друштва имају одређене основне потребе или захтеве који се морају задовољити ако желе опстати"(Хараламбос, 2002:10). Наиме, најважнији положаји захтевају одређене вештине и одређен ниво квалификованости како би се испунили захтеви које ти положаји носе. Ипак, неопходност или заменљивост одређеног сегмента квалификације је само ствар постојећег система процене и није нешто што је карактеристично за друштвене организације. У неком тренутку, сви положаји ће имати битан утицај на функционисање друштва као целине, без обзира на ниво квалификованости и вештине њихових носилаца. Због тога мора постојати одговарајући систем мотивације на свим нивоима квалификованости.

"Само ограничен број индивидуа у сваком друштву има таленте који могу прерасти у вештине прикладне за функционално важније положаје"(Тумин, Кувачић, И., 1990: 358).


Свако друштво има одређн број талентованих појединаца, али многи од њих нису у могућности да искажу своје таленте. "Што је друштво круће стратификовано, то је мања шанса да ће бити откривен неки нови податак о талентима њихових чланова"(Тумин, Кувачић, И., 1990: 358). У еластичним стратификованим друштвима је лакше уочити таленат, него што је то случај са круто стратификованим.Такође, средства којима располажу родитељи талентоване индивидуе, умногоме утиче на могућност његовог стицања(нпр. могућност образовања). Неједнака расподела мотивације негативно утиче на систем образовања и обучавање неких вештина које поседује становништво. Нажалост, готово немогуће обезбедити свима у друштву једнаке мугућности и обучавање према датим талентима, јер то није у природи стратификационих система.

"Претварање талената у вештине изискује период обучавања који тражи одређене жртве од учесника"(Тумин, Кувачић, И., 1990: 359).


По Дејвису и Муру тај период "жртвовања" огледа се у губицима одређене талентоване особе током обучавања. Ти губици могу бити изражени у виду немогућности зарађивања у датом периоду и из трошкова обучавања. Ти губици могу се сагледавати и са аспекта родитеља обучаваних који углавном сносе трошкове обучавања. По неком правилу, након образовне надградње, појединци би требало да заузму елитне положаје. То им омогућава стицање одређених погодности, као што су: престиж, уважавање, могућност даљег напредовања, стварање психолошко-финансијске основе за формирање и издржавање породице. Заиста можемо поставити питање, после свега наведеног, да ли се заиста период обучавања може назвати периодом "жртвовања"?

"Да би се навеле талентоване особе да се жртвују и приступе обучавању, њихови будући положаји морају имати привилегован приступ ретким и пожељним наградама које друштво пружа"(Тумин, Кувачић, И., 1990:362).

Да ли су материјално богатство односно ретке робе и услуге, заиста најбитнији начини мотивације талената на високим позицијама? Постоји неколико алтернатица у виду других мотива. Де Ман нам наводи облик мотивације наведен као "уживање у раду", Веблен даје назив "инстикт мајсторства" или "унутрашње задовољство рада". Наиме,у индустријској епохи, послови су постали све више рутински, радници углавном обављају све више монотоних послова који се изнова понављају, што може довести и до пада ефикасности и продуктивности. Стофа, потребно је увек унапређивати мотивациони систем, јер је у будућности свакако могућ проналазак још бољих начина мотивације.

 

 

Литература:

Тумин, Критичка анализа, у Кувачић, И., Функционализам у социологији, Напријед, Загреб, 1990: 356 - 367

Хараламбос, М., Социологија, Социолошке перспективе, Голден Маркетинг, Загреб, 2002: 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Picture of Vera Vratuša
Re: Тумин, Критичка анализа у Кувачићу
by Vera Vratuša - Sunday, 7 December 2014, 11:20 PM
 

Недељно саопштење  колеге  Симе Јокића посвећено текту Мелвина Тумина "Неки принципи стратификације - Критичка анализа" из зборника Функционализам у социологији који је приредио Иван Кувачић, објављено је око два дана после предложеног рока (4. децембар  у подне за закључну виртуелну дискусију о темама "друштвена подела рада и промена друштвене структуре", и "разне теорије друштвене структурације и стратификације" према Ажурираној верзија Плана наставе2014 из Усо1).

За похвалу је чињеница да ово недељно саопштење нема ситнијих формалних недостатака, али није за похвалу што попут многих других недељних саопштења садржи крупнији формални пропуст  - одсуство теоријског увода, напора да се одабрани цитати властитим редоследом и коментарима повежу у средишњем делу саопштења , као и одсуство теоријског закључка, те недовољно учестало упућивање на изворник када аутор  уместо самосталнијег властитог коментара одабраних цитата, препричава изворник.

Након исправљања формалних недостатака, позивам пре свега  аутора овог недељног саопштења  и друге учеснике усо1 задужене за исти текст и за исту недељну тему , као и све заинтересоване за ову недељну тему,  да продискутују:

1) који су главни аргументи Мелвила Тумина за тезу да друштвена неједнакост може да буде дисфункционална?

2) да ли међу младима данас преовладава материјалистичка или нематеријалистичка мотивација приликом опредељивања за врсту и ниво школовања?

3) колико пута  је оправдано да се разликује најниже и највише награђени друштвени положај?

4) које су сличности и разлике у теоријском и методолошом приступу одређењу односа између друштвеног положаја и друштвене улоге припадника неког друштвеног слоја код функционалиста и припадника неке друштвене класе код марксиста?

Након дискусије о овим и другим питањима које сами поставите, приступите узајамном оцењивању и самооцењивању недељних саопштења у оквиру исте недељне теме и у оквиру других недељних тема које вас занимају, у циљу што темељитије припреме за полагање коликвијума, писање семинарског рада и његове одбране на испиту.

 
Picture of simo jokic
Re: Тумин, Критичка анализа у Кувачићу
by simo jokic - Monday, 5 January 2015, 7:42 PM
 

Поштована професорка, покушао  сам да одговорим на Ваша питања поводом мог недељног саопшења.

 

1) Аргументи Мелвина Тумина су следећи:

- систем социјалне стратификације донекле ограничава проналажење талената у друштву које је проузроковано неједнаким приступом одговарајућој мотивацији, каналима регрутације и центрима обучавање

- самим тим што је откривање свих расположивих талената сужено, долази до ограничавања ширења производних сага друштва

- систем социјалне стратификације осигурава политичку моћ елите

- стратификацијски систем ограничава развој креативних људских могућности

- социјална стратификација охрабрује непријатељства и неповерење међу разним деловима друштва јер мање привилеговани тешко прихватају постојеће неједнакости. Тиме настају умањене шансе за ширење социјалне интеграције

- социјална стратификација подстиче неједнак осећај припадности друштву, неједнаку лојалност и на крају неједнаку расподелу мотивације међу становништвом.

2) Нажалост, с обзиром на тешку економску ситуацију у нашој држави, све већи број младих се опредељује за занимања која ће им омогућити стабилнију и бржу материјалну сигурност у будућности. Овакав економски тренд утиче на свест младих да, иако би имали способност и жељу да достигну више нивое знања, остају на нижим нивоима образовања због ранијег ступања у радни однос.

3) У Србији је, према закону о раду, предвиђен однос између најниже и највише зараде 1:5. Међутим, овај однос варира у зависности од делатности.

4) Функционалисти, пре свега Парсонс, сматрају да стратификација представља рангирање јединица у друштвеном саставу у складу са заједничким вредностима друштва. Они који буду успешни у смислу друштвених вредности биће високо рангирани и боље награђивани. Они такође сматрају да они који су на власти користе своју моћ да би следили колективне циљеве друштва.

Насупрот томе, марксисти стратификацију виде као механизам експлоатације, а не као средство унапређивања колективних циљева. Према њима су разне институције друштва, попут правног и политичког састава, инструменти домиције владајуће класе и служе за постизање њених интереса.

 

Picture of Jovana Jelic
Re: Тумин, Критичка анализа у Кувачићу
by Jovana Jelic - Friday, 9 January 2015, 5:31 PM
 

Поштовани колега,сматрам да је Ваше недељно саопштење занимљиво и за похвалу је што сте се потрудили да исправите грешке,упркос начињеним грешкама,предложена оцена била би 10.

Picture of Sara Jevtic
Re: Тумин, Критичка анализа у Кувачићу
by Sara Jevtic - Friday, 9 January 2015, 11:30 PM
 

За сваку похвалу је чињеница да саопштење колеге Јокића нема формалних грешака, али такође се треба похвалити и то што се колега потрудио да исправи своје саопштење и да одговори на питања која му је поставила професорка. Моја оцена је 10.

Picture of Veronika Juric
Re: Тумин, Критичка анализа у Кувачићу
by Veronika Juric - Saturday, 10 January 2015, 9:29 PM
 

Слажем се са својим колегама и сматрам да ово недељо заслужује оцену 10 упркос одређеним формалним недостацима. Такође похваљујем колегин улеожен труд да исправи своје недељно саопштење.

Picture of Branislav Saric
Re: Тумин, Критичка анализа у Кувачићу
by Branislav Saric - Sunday, 11 January 2015, 12:11 AM
 

С обзиром да смо обрађивали исту тему, и да је судећи по саопштењу доказао да је исту у потпуности разумео, рад колеге Јокића бих оценио максималном оценом 10.

Picture of Serem Vam Se u Moodle
Re: Тумин, Критичка анализа у Кувачићу
by Serem Vam Se u Moodle - Saturday, 10 January 2015, 12:00 AM
 

Сматрам да је колега у потпуности испитао тему и веома озбиљно приступио анализи исте. Даље, рекао бих да је колега у потпуности успео да приближи суштину текста тако да и неуки читалац не би остао ускраћен за разумевање ове критичке анализе. Без дилема бих закључио да је колега заслужио оцену 10.

Picture of Danica Jotić
Re: Тумин, Критичка анализа у Кувачићу
by Danica Jotić - Saturday, 10 January 2015, 9:37 PM
 

Саопштење колеге Јокића је занимљиво, нема неких већих пропуста и колега је уложио одговарајући труд да објасни изложене цитате. Колега је такође уложио труд, да након замерки, одговори на питања и исправи неке пропусте. Стога, предлажем оцену 10.

Picture of Marko Pudar
Re: Тумин, Критичка анализа у Кувачићу
by Marko Pudar - Saturday, 10 January 2015, 10:28 PM
 

Уважени колега, на Ваше саопштење нисам успео да нађем никакве замерке, поготово након исправке ситнијих недостатака након сугестије, што је веома похвално. 

Предлажем максималну оцену - 10.

Picture of Marija Sjeničić
Re: Тумин, Критичка анализа у Кувачићу
by Marija Sjeničić - Saturday, 10 January 2015, 11:58 PM
 

Труд колеге је евидентан. Своју тему је одрадио јако прецизно. Евидентно је и то да је уложен велики напор да одговори и на питања. Стога, предлог моје оцене јесте 10.