Engels u svom delu o poreklu porodice pocinje od monogmaskih porodica.Kako on kaze,ona se razvija iz sindijazmicke porodice u prelaznom dobu izmedju srednjeg i viseg stupnja varvarstva,a njena krajnja pobeda je jedno od obelezja pocetka civilizacije.Ona se zasniva na vladavini muskarca.Monogamska porodica razlikuje se od sindijazmicke mnogo vecim cvrstinom bracne veze,koja se sada vise ne moze raskidati po volji obe strane.Sada po pravilu moze samo muz da je raskine.Pravno na bracno neverstvo mu je dopusteno,dok zeni nije.Takav oblik porodice nalazimo kod Grka.U Sparti vazi sindijazmicki brak,i zene su zauzimale mnogo uvazeniji polozaj nego kod ostalih Grka.
To je dakle poreklo monogamije,ukoliko ga mozemo pratiti kod najcivilizovanijeg i najrazvijenijeg naroda starog veka.Ona nikako nije bila plod individualne polne ljubavi,jer su brakovi bili iz imovinskih razloga.Ona je bila prvi oblik porodice,koji se zasnivao,ne na prirodnim,vec na ekonomskim uslovima.Monogamija se ne javlja u istoriji kao izmirenje muskarca i zene,a jos manje kao njegov najvisi oblik.Naprotiv monogamija se javlja kao osvajanje jednog pola od strane drugog.U jednom starom nestampanom rukopisu koji su 1846. napisali Marks i Engels nalazimo ovo :'' Prva podela rada je ona izmedju muskarca i zene radi radjanja dece''.Engels jos dodaje:'' Prva klasna suprotnost koja se javlja u istoriji se poklapa sa atagonizmom muskarca i zene u monogamiji,a prvo klasno ugnjetavanje-sa ugnjetavanjem zenskog pola od strane muskog.''(Engels,''Poreklo porodice i privtne svojine i drzave'',56 strana)
Morgan kaze da relativna sloboda polnih odnosa nije iscezla pojvom sindijazmickog,niti monogamskog braka.Pod heterizmom razume postojanje ,pored monogamskog braka,vanbracnih polnih odnsa muskarca sa neudatim zenama.Heteronizam nstavlja staru polnu slobodu u korist muskaraca,ali zbog toga se u okvitu monogamije razvija druga protivrecnost.Pored supruga koji hteronizmom ulepsava zivot,postoji zanemarena zena.
''Sa monogamijom se pojavljuju dva stalna drustvena karakteristicna lika koji su ranije bili nepoznati: zenin stalni ljubavnik i rogonja.Muskarci su odneli pobedu nad zenama,ali krunisanje su velikodusno preuzele pobedjene.Pored monogamije i heterizma,preljuba je postala neizbezna drustvena ustanova.''(Engels,''Poreklo porodice i privatne svojine i drzave'',strana 58)
Posle pada rimskog carsta razvija se iz mesavine naroda novi oblik monogamije,koja je davala vlasti muskarca blaze oblike i dopustala zenama,postovaniji i slobodniji polozaj,nego sto su imale u klasicnom starom veku.Time je stvorena mogucnost da se iz monogamije moze dostici najveci moralni napredak :danasnja individualna polna ljubav.''Prvi istorijski oblik polne ljubavi kao strasti,kao strasti koja pripada svakom coveku,kao najviseg oblika polnog nagona-sto upravo cini njen specificni karakter-njen prvi oblik,viteska ljubav srednjeg veka,nije ni u kom slucaju bila nka bracna ljubav.''( Engels,''Poreklo porodice i privatne svojine i drzave'',srana 60)
Posle toga Engels dolazi do dnasnjeg doba.On kaze da je burzoasko sklapanje braka u nase vreme dvojako.U katolickom zemljama roditelji nalaze mladom bogatom sinu prikladnu zenu, a posledica toga je najveci razvoj protivrecnosti koju sadrzi monogamija:heterizma od strane muza i preljuba od strane zene.U proestantskim zemljama burzoaski sin je sam mogao da bira zenu iz iste klase,i to dovodi do manjeg heterizma kod muskaraca i zenina preljuba je redja,jer se takav brak zasniva na izvesnom stepenu ljubavi.
''Medjutim u oba slucaja brak je uslovljen klasnim polozajemucenika,i utoliko je uvek-brak konveniencije.Ovaj brak se u oba slucaja dosta cesto pretvara u najotvoreniju prostituiju-ponekad obeju strana,a mnogo cesce u prostituciju zena,koja se od obicne kurtizane razlikuje samo time sto ona svoje telo ne iznajmljuje kao najamna radnica za rad na parce,nego ga jednom za svagda prodaje u ropstvo.''(Engels,Poreklo porodice,privatne svojine i drzave'',strana 60)
Kako Engels kaze polna ljubav moze postati istinsko pravilo u odnos prema zeni jedino medju potcinjenim klasama,i tu su uklonjene sve osnove klasicne monogamije.
''Od kako je industrija premestila zenu iz kuce na trziste ,i u fabriku,i ucinila je hraniteljkom porodice ,potpuno je uklonjen u proleterskom stanu poslednji ostatak vladavine muskarca.''(Engels,''Poreklo porodice,privatne svojine i drzave''srana 61)
Zena je ponovo stekla pravo na razvod.
''Na taj nacin proleterska porodica nije vise monogamska porodica u strogom smislu.''(Engels,Poreklo porodice,privatne svojine i drzave'',strana 61)
Literatura:Engels '' Poreklo porodice,privatne svoine i drzave'',gl. 2 odeljak 4,klasni sukob muskarca i zene u okviru monogamnog braka.