Последице модерности, Будуће оријентације: улога друштвених покрета
Ентони Гиденс је један од најутицајнијих британских социолога 20. века који је познат по својој теорији структуре и холистичким погледом на модерно друштво (холизам је идеја према којој организам може да функционише само као целина).
У скорије време се бавио питањима глобализације и политике, као и утицајем модерности на социјални живот. Његова критика постмодернизма је изражена у делу ''Последице модерности''.
''Раднички покрети су борбена удружења, чије су порекло и поље акције повезани са ширењем капиталистичких предузећа'' (Гиденс 1998:153).
Друштвени покрети су облик колективног деловања усмерени ка друштвеним променама. Корени радничких покрета се налазе у економском поретку капитализма. Покрет је реакција радничке класе ради побољшања услова рада попут осмочасовног радног времена, викенда, плаћених годишњих одмора. За разлику од Марксових критичара који су сматрали да раднички покрет има преображавалачки утицај само у раним фазама индустријализма, Гиденс је сматрао да су борбе радничких класа и даље релевантне за капиталистички систем.
''Раднички покрети, нарочито у релатвно ранијим фазама развоја модерних институција, теже да буду главни носиоци захтева за слободу изражавања и за демократска права'' (Гиденс, 1998:153).
На почетку је раднички покрет имао за циљ остварење колективних жеља, али временом се испољава индивидуални интерес појединаца. Покрети за слободу говора и демократска права се историјски могу одвојити од радничких покрета. У себе укључују националистичке покрете. Али и раднички покрети и покрети за слободу говора представљају ''старе'' покрете. То значи да су настали пре 20. века. Еколошки покрети настају у 19. веку под утицајем романтизма, и њима је био циљ да се супротставе утицају модерне индустрије на природну околину и тежили су да се уједине са радничким покретима. Данас су та два покрета раздвојена као последица развијене свести о ризицима и последицама индустријског развоја.
''Друштвени покрети осветљавају могуће будућности, а делимично су и средства за њихово остварење'' (Гиденс, 1998:154).
Из перспективе утопијског реализма, друштвени покрети јесу битна али не и нужна промена која би нас довела до хуманијег света. На пример, мировни покрети подижу ниво свести али су међународне организације и националне владе те које су суштински битне за постизање основних реформи.
''Моћ је, у најширем смислу, средство које омогућава да се одређене ствари учине'' (Гиденс, 1998:155).
Моћ је инструмент привилегованих група ради остваривања сопствених циљева. Међутим, утопијски реализам не види моћ као нужно зло. Наиме, у доба глобализације када се могућности што више увећавају, потребно је да се смање ризици, а да би то било омогућено потребна је група људи која би могла да координисано употребљава моћ. Интереси влада и корпорација су често супротстављени али елемнт реализма остаје у средини. Такође је битна утопијска црта јер се привилеговани положаји неће одрећи моћи зарад интереса људи.
Гиденс одбацује идеју иделогије као јединствене и свеобухватне и сматра да је неопходно ићи за ''малим сликама'' које појединци могу да примене на кућном и професионалном плану. Према томе, ово би била разлика између утопије и утопијског реализма где ''утопија'' представља нешто ново и изванредно, а ''реализам'' означава да се идеја већ налази у коренима постојећих социјалних процеса.
Литература:
Гиденс, Е., Последице модерности, Будуће оријентације: улога друштвених покрета, Београд, 1998. (152-156)
http://en.wikipedia.org/wiki/Anthony_Giddens,_Baron_Giddens#The_Third_Way