Моћ, политика, држава, друштвени покрети

 
 
Picture of Antonije Tot
Вебер, Моћ и власт, Три чиста типа легитимне власти у Ђурић, М, Социологија Макса Вебера
by Antonije Tot - Thursday, 11 December 2014, 11:59 PM
 

Ђурић, М, Социологија Макса Вебера

Како бисмо разумели Веберове идеалне типове легитимне власти, потребно је да пре свега посветимо пажњу његовом појмљењу и рашчлањењу појмова власти и моћи. Према Веберу, у свим сферама друштвеног живота људи присутан је однос "господар-поданик", а управо овај однос представља осовину целокупног људског друштвеног делања кроз употребу принуде и физичког насиља. Оно што омогућава очување поретка "господар-поданик" јесу моћ и власт. Ова два појма Вебер разликује на следећи начин: моћ је "сваки степен вероватноће да се наметне своја воља у једном друштвеном односу упркос отпору, без обзира на чему почива ова вероватноћа"(Ђурић, М, 1987: 149), док је власт "вероватноћа да ће одређена лица послушати једну заповест одређеног садржаја"(Ђурић, М: 149). Суштински, основна разлика између моћи и власти почива у томе што је моћ условљена реалним околностима и тренутним стањем, док је власт утврђена друштвеним поретком чије се поштовање очекује. Власт је институционализована моћ. Вебер говори о пет кључних елемената који карактеришу власт и чине је јединственим изузетком од осталих облика моћи - то да постоји само у оквиру друштвене организације; да представља институционализацију поданичког односа; да у њој нема ни личне самовоље, али ни слепе послушности; да је власт ограничена у својој контроли над поданицима одређеним правилима; да власт у животу одржава друштвена организација(Ђурић, М, 1987: 150-152). Коначно, и моћ и власт чине средства за наметање сопствене воље поданику, али је власт специфична по горе наведеним критеријумима.
Када се упознамо са најпростијом дефиницијом власти и њеним основним одликама, можемо започети разматрање Веберових теоријско-идеалних типова. Ови типови, заправо, представљају различите начине оправдавања легитимности власти и очувања поретка у коме ова власт функционише. Рационална власт или законска власт је најсавршенији тип власти јер се заснива не на личности већ на безличном закону. У овом виду власти, учесницима система је јасан разлог вршења сопствене дужности, а легитимност потиче из рационалног схватања нужности поретка. Како би она опстала, потребан је развијени апарат са дефинисаним улогама, утврђен поступак вршења власти и искључиво писмене наредбе. Она постоји у модерној држави, приватним предузећима и добровољним удружењима, у којима је заступљена хијерархијска уређеност. Традиционална власт црпи легитимитет из вере у постојеће норме. Настанак ових норми није увек познат нити јасан, али је њихово дуготрајно (успешно) упражњавање само по себи разлог да се оне прихвате, а оне које нису прошле кроз овај период иницијације одбаце. За нове норме је битно нагласити да вуку корене из прошлости и да у ствари само представљају враћање на некад важеће, заборављене норме. Овај вид власти подразумева далеко већу умешаност личности господара, и дијапазон могућих наредби је много шири и ограничен једино поштовањем устаљених норми. У традиционалној власти разликују се феудални и патримонијални облик организовања управног апарата. Први тип чине службеници чији је положај одређен сталешком структуром. У њему нема толико простора за самовољу господара, јер је хијерархијско устројење такво да не дозвољава његову претерану умешаност због различитих подела власти које у феудалном друштву постоје. Са друге стране, патримонијални облик традиционалне власти подразумева да потчињена лица непосредно зависе од милости и воље господаре, и њихова функција траје док траје његова жеља да они на њој остану. Последњи тип власти је харизматска власт, која се од пређашњих разликује по томе што нема јасно устројство - њен легитимитет потиче из вере у владара који је опчинио људе својом харизмом, и који, на пример, може бити демагог, пророк или херој. Овај вид власти се јавља у кризним временима и прелазна је појава. Моћ владара траје док успева да нађе присталице које верују у неопходност поштовања његове личности. Харизматска власт се распада када се јаве потребе за строжим институционализовањем, које обезличава харизму и води ка стварању једног од друга два типа власти (Ђурић, М, 1987: 152-158).

Антоније Тот

Литература:

  1. Ђурић, Михаило, Социологија Макса Вебера, Из историје модерне филозофије, НИУ СЛУЖБЕНИ ЛИСТ СРЈ, ТЕРСИТ, Београд, 1997: 148-158
Picture of Vera Vratuša
Re: Вебер, Моћ и власт, Три чиста типа легитимне власти у Ђурић, М, Социологија Макса Вебера
by Vera Vratuša - Tuesday, 16 December 2014, 11:52 AM
 

Недељно саопштење  колегинице Антоније Тот посвећено тексту "О моћи и власти" Макса Вебера објављено је скоро недељу дана пре предложеног рока (18. децембар у подне за припрему дискусије уживо о моћи, политици, држави, партијама и друштвеним покретима на комбинацији предавања и вежби 19, децембра према Ажурираној верзија Плана наставе2014 из Усо1), и тиме закључује сваку похвалу.

Није за похвалу чињеница што колегиница Тот није избегла честу формалну грешку у недељним саопштењима да у заграду са скрађеним подацима о тексту уместо презимена аутора анализираног текста ставља презиме уредника зборника, а у библиографији такође ни не помиње Макса Вебера, тако да се стиче утисак да је користила искључиво коментаре Веберовог текста Михајла Ђурића. Стога није јасно да ли уопште треба да се главна врлина прилога -  одабир критеријума структурисања текста у уводу  (теза да је према Веберу у свим сферама друштвеног живота људи присутан однос "господар-поданик" ), припише колегиници Тот или Михајлу Ђурићу.

Главни садржински недостатак овог недељног саопштења је одсуство доследне примене одабраног критеријума структурисања текста у средишњем делу рада (одсуство поделе на параграфе посвећене појединим идеално типским конструкцијама, уз позивање на превелики распон страна изворника одједном). Закључак са властитим одређењем према одабраном критеријуму структурисања текста уопште не постоји.

Након исправљања поменутих формалних и садржинских недостатака,  позивам пре свега  аутора овог недељног саопштења  и друге учеснике усо1 задужене за исти текст и за исту недељну тему , као и све заинтересоване за ову недељну тему,  да продискутују које су основне сличности и разлике у схватању појмова моћи, власти, политике, државе, елите и друштвених покрета, које користе Енгелс, Вебер, Парсонс, Парето, Милс, Горц и Гиденс када покушавају да објасне и разумеју узроке настанка друштвених појава које ови појмови означавају, механизме њихове репродукције и перспективе њиховог развоја у будућности.

Након дискусије о овим и другим питањима које сами поставите, приступите узајамном оцењивању и самооцењивању недељних саопштења у оквиру исте недељне теме и у оквиру других недељних тема које вас занимају, у циљу што темељитије припреме за полагање коликвијума, писање семинарског рада и његове одбране на испиту.

Picture of Antonije Tot
Re: Вебер, Моћ и власт, Три чиста типа легитимне власти у Ђурић, М, Социологија Макса Вебера
by Antonije Tot - Thursday, 18 December 2014, 11:42 PM
 
Ђурић, М, Социологија Макса Вебера
Три чиста типа легитимне власти

Како бисмо разумели Веберове идеалне типове легитимне власти, потребно је да пре свега посветимо пажњу његовом појмљењу и рашчлањењу појмова власти и моћи. Према Веберу, у свим сферама друштвеног живота људи присутан је однос господар-поданик, а управо овај однос представља осовину целокупног људског друштвеног делања кроз употребу принуде и физичког насиља. Оно што омогућава очување поретка "господар-поданик" јесу моћ и власт.

Ова два појма Вебер разликује на следећи начин: моћ је "сваки степен вероватноће да се наметне своја воља у једном друштвеном односу упркос отпору, без обзира на чему почива ова вероватноћа"(Вебер у Ђурић, М, 1997: 149), док је власт "вероватноћа да ће одређена лица послушати једну заповест одређеног садржаја"(Вебер у Ђурић, М: 149).

Суштински, основна разлика између моћи и власти почива у томе што је моћ условљена реалним околностима и тренутним стањем, док је власт утврђена друштвеним поретком чије се поштовање очекује. Власт је институционализована моћ. Вебер говори о пет кључних елемената који карактеришу власт и чине је јединственим изузетком од осталих облика моћи - то да постоји само у оквиру друштвене организације; да представља институционализацију поданичког односа; да у њој нема ни личне самовоље, али ни слепе послушности; да је власт ограничена у својој контроли над поданицима одређеним правилима; да власт у животу одржава друштвена организација(Вебер у Ђурић, 1997: 150-152). Коначно, и моћ и власт чине средства за наметање сопствене воље поданику, али је власт специфична по горе наведеним критеријумима.
Када се упознамо са најпростијом дефиницијом власти и њеним основним одликама, можемо започети разматрање Веберових теоријско-идеалних типова. Ови типови, заправо, представљају различите начине оправдавања легитимности власти и очувања поретка у коме ова власт функционише.

Рационална власт или законска власт је најсавршенији тип власти јер се заснива не на личности већ на безличном закону. У овом виду власти, учесницима система је јасан разлог вршења сопствене дужности, а легитимност потиче из рационалног схватања нужности поретка. Како би она опстала, потребан је развијени апарат са дефинисаним улогама, утврђен поступак вршења власти и искључиво писмене наредбе. Она постоји у модерној држави, приватним предузећима и добровољним удружењима, у којима је заступљена хијерархијска уређеност.

Традиционална власт црпи легитимитет из вере у постојеће норме. Настанак ових норми није увек познат нити јасан, али је њихово дуготрајно (успешно) упражњавање само по себи разлог да се оне прихвате, а оне које нису прошле кроз овај период иницијације одбаце. За нове норме је битно нагласити да вуку корене из прошлости и да у ствари само представљају враћање на некад важеће, заборављене норме. Овај вид власти подразумева далеко већу умешаност личности господара, и дијапазон могућих наредби је много шири и ограничен једино поштовањем устаљених норми. У традиционалној власти разликују се феудални и патримонијални облик организовања управног апарата. Први тип чине службеници чији је положај одређен сталешком структуром. У њему нема толико простора за самовољу господара, јер је хијерархијско устројење такво да не дозвољава његову претерану умешаност због различитих подела власти које у феудалном друштву постоје. Са друге стране, патримонијални облик традиционалне власти подразумева да потчињена лица непосредно зависе од милости и воље господаре, и њихова функција траје док траје његова жеља да они на њој остану.

Последњи тип власти је харизматска власт, која се од пређашњих разликује по томе што нема јасно устројство - њен легитимитет потиче из вере у владара који је опчинио људе својом харизмом, и који, на пример, може бити демагог, пророк или херој. Овај вид власти се јавља у кризним временима и прелазна је појава. Моћ владара траје док успева да нађе присталице које верују у неопходност поштовања његове личности. Харизматска власт се распада када се јаве потребе за строжим институционализовањем, које обезличава харизму и води ка стварању једног од друга два типа власти (Вебер у Ђурић, 1987: 156-158).

Стиче се утисак, дакле, да се идеални тип у стварности не појављује, већ готово свака историјска (а и постојећа) власт инкорпорира елементе бар два од наведених облика власти. Пошто владар своју моћ црпи из легитимитета, а за легитимитет је каткад потребна харизма и одбацивање дела постојећег система вредности, ослањање на одређене сегменте установљене традиције и, некад привидно, поштовање закона у исто време, идеални типови оправдавају своје име и остају у домену теоријског. Тврдња да је власт институционализована моћ је истинита, али је власт такође и творац нове моћи, као банка која ни из чега ствара новац не би ли посудила кредит. Легитимитет међу поданицима је пресудни фактор који власти даје моћ, те без њега она не би постојала. Са друге стране, и у осталим друштвеним односима је пресудна моћ, али она не потиче из поштовања институције (власти), већ из стварних природних и друштвених околности. Моћ је, како смо установили, вероватноћа да ће особа или заједница прихватити вољу друге особе или заједнице. Стога се систем господар-поданик појављује и у односима државе и друштва.

Антоније Тот

 

Литература:

Ђурић, Михаило, Социологија Макса Вебера, Из историје модерне филозофије, НИУ СЛУЖБЕНИ ЛИСТ СРЈ, ТЕРСИТ, Београд, 1997: 148-158

Вебер, Макс, Три типа легитимне власти

Picture of Antonije Tot
Re: Вебер, Моћ и власт, Три чиста типа легитимне власти у Ђурић, М, Социологија Макса Вебера
by Antonije Tot - Thursday, 18 December 2014, 11:39 PM
 

Поштована професорка,

Нисам сигуран да ли је у овом тренутку могуће да изменим недељно саопштење, али сам поставио технички дотерану верзију. Проблеми са параграфима су настали зато што сам директно пренео текст из Word-a, не обазирући се на то да формат на форуму неће бити исти.

Picture of Vera Vratuša
Re: Вебер, Моћ и власт, Три чиста типа легитимне власти у Ђурић, М, Социологија Макса Вебера
by Vera Vratuša - Friday, 19 December 2014, 5:23 AM
 

Поштовани колега Антоније, извините што сам Вас погрешно ословила у првом коментару. Сада када је Ваше саопштење технички дотерано, молим Вас да пређете на дискусију о постављеним садржинским питањима или директно на узајамно оцењивање и самооцењивање уколико сматрате да сте досадашњим прегледањем свих прилога барем у оквур "Ваше" тематске скупине, задовољили своју сазнајну радозналост и стекли довољно аргумената за образложену евалуацију и самоевалуацију, као најбољу активну припрему за полагање пробног колоквијума и писање семинарског рада.

Picture of Jelisaveta Fotic
Re: Вебер, Моћ и власт, Три чиста типа легитимне власти у Ђурић, М, Социологија Макса Вебера
by Jelisaveta Fotic - Sunday, 4 January 2015, 12:49 PM
 

Поштовани колега, мислим да сте испунили готово све критеријуме по којима се недељно саопштење ради, осим пропуста у парафразирању. Свеједно сматрам да је ваше саопштење веома добро. Оцена: 10.

Picture of Isidora Krstic
Re: Вебер, Моћ и власт, Три чиста типа легитимне власти у Ђурић, М, Социологија Макса Вебера
by Isidora Krstic - Wednesday, 7 January 2015, 7:50 PM
 

Поштовани колега, након исправке Вашег недељног саопштења сматрам да сте испунили све критеријуме и да сте заслужили 10.

Picture of Marija Kojic
Re: Вебер, Моћ и власт, Три чиста типа легитимне власти у Ђурић, М, Социологија Макса Вебера
by Marija Kojic - Friday, 9 January 2015, 11:04 AM
 

Поштовани колега, сложила бих се са коментарима колегиница да сте испунили све критеријуме и похвалила бих вас јер сте исправили ваше недељно саопштење. Оцена 10.

Picture of Jana Kovacevic
Re: Вебер, Моћ и власт, Три чиста типа легитимне власти у Ђурић, М, Социологија Макса Вебера
by Jana Kovacevic - Friday, 9 January 2015, 9:51 PM
 

Поштовани колега, након исправке недељног саопштења испунили сте све тражене захтеве и зато заслужујете оцену 10.

Picture of Marija Sjeničić
Re: Вебер, Моћ и власт, Три чиста типа легитимне власти у Ђурић, М, Социологија Макса Вебера
by Marija Sjeničić - Friday, 9 January 2015, 11:49 PM
 

Поштовани колега Антоније, рад је, бар мени, и више него добро формулисан и одрађен. Чак ми је и сама тема приближена на један забаван начин. Евидентно је да Вам је материја позната, те сте је стога добро и прецизно образложили. Моја оцена је 10.

Picture of Danica Kokoruš
Re: Вебер, Моћ и власт, Три чиста типа легитимне власти у Ђурић, М, Социологија Макса Вебера
by Danica Kokoruš - Saturday, 10 January 2015, 4:51 PM
 

Поштовани колега Антоније, успешно сте исправили грешке првобитно написаног недељног саопштења и успели сте да задовољите све тражене критеријуме, тако да Ваш рад заслужује оцену 10.

Picture of Mihajlo Sfera
Re: Вебер, Моћ и власт, Три чиста типа легитимне власти у Ђурић, М, Социологија Макса Вебера
by Mihajlo Sfera - Saturday, 10 January 2015, 7:42 PM
 

Похвалио бих то што се колега Антоније потрудио да исправи недељно саопштење,које је на занимљив начин написано и предочено читаоцима,па због свега тога,оно заслужује максималну оцену 10.

Picture of Ivan Tominčević
Re: Вебер, Моћ и власт, Три чиста типа легитимне власти у Ђурић, М, Социологија Макса Вебера
by Ivan Tominčević - Saturday, 10 January 2015, 10:03 PM
 

Саопштење је изузетно занимљиво и опширно, а с' обзиром да је колега исправио грешке испуњава све критеријуме стога предлажем оцену 10

Picture of Aleksandar Jovanovic
Re: Вебер, Моћ и власт, Три чиста типа легитимне власти у Ђурић, М, Социологија Макса Вебера
by Aleksandar Jovanovic - Saturday, 10 January 2015, 8:16 PM
 

Поштовани колега Антоније  ваш рад заслужује сваку похвалу ,поседује све елементе које садржи ова тема,похвалио бих такође и вашу исправку која је употпунила овај рад на још један прецизнији начин.Оцена 10.

Picture of simonida devic
Re: Вебер, Моћ и власт, Три чиста типа легитимне власти у Ђурић, М, Социологија Макса Вебера
by simonida devic - Saturday, 10 January 2015, 9:45 PM
 

Грешке у првој верзији овог рада су и више него очигледне,али због чињенице да је колега по упутствима професорке исправио свој рад,али и остао активан на овој теми,сматрам да је прикладна оцена 10 

Picture of Branislav Saric
Re: Вебер, Моћ и власт, Три чиста типа легитимне власти у Ђурић, М, Социологија Макса Вебера
by Branislav Saric - Sunday, 11 January 2015, 4:07 AM
 

Саопштење колеге Антонија ме је, по својој форми и садржају, просто "оборило с ногу"!
Крајње информативно и концизно! Оцена 10!

Picture of Maja Todorovic
Re: Вебер, Моћ и власт, Три чиста типа легитимне власти у Ђурић, М, Социологија Макса Вебера
by Maja Todorovic - Sunday, 11 January 2015, 10:46 AM
 

За похвалу је то што се колега Антоније потрудио да исправи своје формалне грешке, тиме задовољи све критеријуме и заслужи оцену 10.