Ђурић, М, Социологија Макса Вебера
Како бисмо разумели Веберове идеалне типове легитимне власти, потребно је да пре свега посветимо пажњу његовом појмљењу и рашчлањењу појмова власти и моћи. Према Веберу, у свим сферама друштвеног живота људи присутан је однос "господар-поданик", а управо овај однос представља осовину целокупног људског друштвеног делања кроз употребу принуде и физичког насиља. Оно што омогућава очување поретка "господар-поданик" јесу моћ и власт. Ова два појма Вебер разликује на следећи начин: моћ је "сваки степен вероватноће да се наметне своја воља у једном друштвеном односу упркос отпору, без обзира на чему почива ова вероватноћа"(Ђурић, М, 1987: 149), док је власт "вероватноћа да ће одређена лица послушати једну заповест одређеног садржаја"(Ђурић, М: 149). Суштински, основна разлика између моћи и власти почива у томе што је моћ условљена реалним околностима и тренутним стањем, док је власт утврђена друштвеним поретком чије се поштовање очекује. Власт је институционализована моћ. Вебер говори о пет кључних елемената који карактеришу власт и чине је јединственим изузетком од осталих облика моћи - то да постоји само у оквиру друштвене организације; да представља институционализацију поданичког односа; да у њој нема ни личне самовоље, али ни слепе послушности; да је власт ограничена у својој контроли над поданицима одређеним правилима; да власт у животу одржава друштвена организација(Ђурић, М, 1987: 150-152). Коначно, и моћ и власт чине средства за наметање сопствене воље поданику, али је власт специфична по горе наведеним критеријумима.
Када се упознамо са најпростијом дефиницијом власти и њеним основним одликама, можемо започети разматрање Веберових теоријско-идеалних типова. Ови типови, заправо, представљају различите начине оправдавања легитимности власти и очувања поретка у коме ова власт функционише. Рационална власт или законска власт је најсавршенији тип власти јер се заснива не на личности већ на безличном закону. У овом виду власти, учесницима система је јасан разлог вршења сопствене дужности, а легитимност потиче из рационалног схватања нужности поретка. Како би она опстала, потребан је развијени апарат са дефинисаним улогама, утврђен поступак вршења власти и искључиво писмене наредбе. Она постоји у модерној држави, приватним предузећима и добровољним удружењима, у којима је заступљена хијерархијска уређеност. Традиционална власт црпи легитимитет из вере у постојеће норме. Настанак ових норми није увек познат нити јасан, али је њихово дуготрајно (успешно) упражњавање само по себи разлог да се оне прихвате, а оне које нису прошле кроз овај период иницијације одбаце. За нове норме је битно нагласити да вуку корене из прошлости и да у ствари само представљају враћање на некад важеће, заборављене норме. Овај вид власти подразумева далеко већу умешаност личности господара, и дијапазон могућих наредби је много шири и ограничен једино поштовањем устаљених норми. У традиционалној власти разликују се феудални и патримонијални облик организовања управног апарата. Први тип чине службеници чији је положај одређен сталешком структуром. У њему нема толико простора за самовољу господара, јер је хијерархијско устројење такво да не дозвољава његову претерану умешаност због различитих подела власти које у феудалном друштву постоје. Са друге стране, патримонијални облик традиционалне власти подразумева да потчињена лица непосредно зависе од милости и воље господаре, и њихова функција траје док траје његова жеља да они на њој остану. Последњи тип власти је харизматска власт, која се од пређашњих разликује по томе што нема јасно устројство - њен легитимитет потиче из вере у владара који је опчинио људе својом харизмом, и који, на пример, може бити демагог, пророк или херој. Овај вид власти се јавља у кризним временима и прелазна је појава. Моћ владара траје док успева да нађе присталице које верују у неопходност поштовања његове личности. Харизматска власт се распада када се јаве потребе за строжим институционализовањем, које обезличава харизму и води ка стварању једног од друга два типа власти (Ђурић, М, 1987: 152-158).
Антоније Тот
Литература:
- Ђурић, Михаило, Социологија Макса Вебера, Из историје модерне филозофије, НИУ СЛУЖБЕНИ ЛИСТ СРЈ, ТЕРСИТ, Београд, 1997: 148-158