Волбијева објашњава да постоје варијације у схватању и дефинисању патријархата. Упућује нас на то да је појам "патријархат" од кључне важности за испитивање неједнакости засноване на роду. Патријархат је често центар расправе феминистичких аутора, поготово радикалних феминисткиња које сматрају да је патријархат главни узрок угњетавање жена и родних неједнакости. Не постоји дефиниција патријархата око које се сви теоретичари слажу, али Силвија Волби за патријархат тврди следеће:
„Дефинишем патријархат као систем друштвених структура и пракси у којем мушкарци доминирају над женама, угњетавају их и екслоатишу. Коришћење термина друштвена структура је овде од велике важности будући да јасно имплицира напуштање и биолошког детерминизма и идеје да је сваки мушкарац у доминантном положају, и свака жена у подређеном положају.” (Sylvia Walbby, Theorizing Patriarchy, 1994 : 20)
Не можемо да говоримо да је патријархат универзалан појам који је константно и свуда исти. Постоје различити облици патријархата, и различита заступљеност истог. Силвија Волби нам пружа флексибилније објашњење патријархата да бисмо могли да схватимо разне промене кроз које је термин пролазио временом.
„Патријархат треба да буде конципиран на различитим нивоима апстракције. На највишем апстрактном нивоу, патријархат постоји као систем друштвених односа. На мање апстрактном нивоу, патријархат се састоји из шест структура.” (Sylvia Walbby, Theorizing Patriarchy, 1994 : 20)
Силвија Волби разликује шест структуре кроз које делује патријархат. Те структуре су међусобно повезане, али и релативно независне.
1. Производни односи у домаћинству
Односи се на неплаћени рад жена у домаћинству.
2. Плаћени рад
Жене не добијају прилику да раде одређене послове, и самим тим добијају лошије послове који не захтевају много вештина, и где су слабије плаћене.
3. Патријархална држава
Држава је склона патријархалним интересима који су уједно и расистички и капиталистички.
4. Мушко насиље
То је устаљено понашање које жене трпе од стране мушкараца. Држава подржава мушко насиље тиме што не интервенише, осим у изузетним случајевима, као на пример силовање.
5. Патријархални односи у сексуалности
Овде Силвија истиче “принудну хетеросексуалност” (хетеросексуалност се сматра нормалним, природним и пожељним. Према томе, свако ко се разликује од нормалности, тј. хетеросексуалности, се сматра девијантним) и двоструке стандарде у прихватљивом сексуалном понашању мушкараца и жена.
6. Патријархалне институције културе
Институције попут религије, образовања и медији представљају жене на начин који одговора патријархалним вредностима.
„Било је промена у степену и облику патријархата у Британији током прошлог века, али ове промене се аналитички разликују. Промене у степену укључују аспекте родних односа, као што су благо смањење разлике у заради између мушкараца и жена, и стицањем бољих услова у образовним квалификацијама младих мушкараца и жена. Ове модификације у степену патријархата су довеле до тога да неки коментатори сугеришу да патријархат је елиминисан. Међутим, други аспекти патријархалних односа су интензивирани. Ја тврдим да је било промена, не само у степену патријархата, него и у форми патријархата.” (Sylvia Walbby, Theorizing Patriarchy, 1994 : 23, 24)
У наведеном цитату, Силвија Волби тврди да је дошло и до промена у форми патријархата, а да никако није дошло до елиминисања патријархата у потпуности. Под тим је мислила на то што разликује две форме патријархата: приватни и јавни. Приватни патријархат означава опресију жене у оквиру домаћинства од стране индивидуалног патријарха, и тиме су спречене да учествују у јавном животу. Јавни патријархат означава да жене имају приступ јавним областима, чак могу и да се запосле и да се прикључују културним или друштвеним установама, али остају одвојене од моћи, статуса, и богатства. У јавном патријархату је домаћинство и даље део патријархалне структуре, али није главни извор опресије. Током времена, највише захваљујући првом таласу феминизма, патријархат је прешао из приватног у јавни.
„Жене су ушле у јавну сферу, али не под једнаким условима. Они су сада присутне у плаћеном радном простору, у државним и јавним институцијама културе. Али оне су подређене унутар њих. Надаље, њихова подређеност у подели рада у оквиру домаћинства, сексуалне радње, као и примаоци мушког насиља, се наставља.” (Sylvia Walbby, Theorizing Patriarchy, 1994 : 180)
Иако није довело до тога да су жене ослобођене свих родних неједнакости, Силвија нас подсећа да родни односи нису статични. Положај жена се константно поправља, тежећи ка смањењу родних неједнакости, борећи се да промене устањене друштвене структуре. Жене више нису пасивне жртве угњетавања. Упркос томе што је то био велики успех за први талас феминисткиња, патријархат се, као одговор на њихов успех, такође мењао - „oслобођене од куће, али сада имају цело друштво да их експоатише.” (Sylvia Walbby, Theorizing Patriarchy, 1994: 201)
Литература: Sylvia Walbby, Theorizing Patriarchy,1994, Blackwell Publishers