Шта је социологија? What is sociology?

 
 
Picture of Milica Maljković
Томас Ботомор - Социологија као друштвена критика: Конзервативизам и радикализам у социологији
by Milica Maljković - Thursday, 20 November 2014, 5:02 PM
 

У овом делу књиге “Социологија као друштвена критика” Томаса Ботомора, говори се о конзервативизму и радикализму; њиховим односима и идејама у социолошкој мисли.

Конзервативизам је став или филозофија која ставља велики акценат на традиционалне вредности, институције и идеје. Конзервативци су неповерљиви према променама, ризику и реформама. Они теже да одрже постојећи оквир стандарда и веровања, и покушавају да очувају оно што сматрају најбољим елементима постојећег друштва.
За разлику од конзервативизма, радикализам наглашава потребу да се пронађу и елиминишу основне неправде друштва.
Понеки аутори и даље супротстављају конзервативну социологију радикалној, али такво гледиште постаје све напуштеније. Радикални замах у марксизму слаби и он, не бавећи се питањима и сукобима свог времена и запуштајући одређене проблеме, губи ослободилачки карактер (Т.Б. Ботомор, 1977: 9).

 

“Аутори који сумњају у радикалну природу марксистичке мисли касног двадесетог стољећа покушавају често на друге начине дефинирати конзервативне и радикалне тенденције у социологији. Тако неки, попут Рајта Милса, разликују »величање постојећег друштва« и »критику друштва«. Други, као Алан Тураин, »социологији власти« супротстављају »социологију сукоба«. Невоља је с таквим формулацијама што су у анализи постојећег друштва, његових радикалних снага и циљева радикалног покрета мање прецизне нешто што је, чини се, било Марксово објашњење капиталистичког друштва, улоге радничке класе и надоласка социјализма” (Т.Б. Ботомор, 1977: 9)

Ботомор ове тенденције сматра неодређеним и некорисним јер су неповезане са стварношћу, а главни проблем види у томе сто су мање прецизне од Марксових поменутих објашњења (Т.Б. Ботомор, 1977: 9).
За Карла Маркса су највеће промене везане за развој капитализма. Он тврди да у капиталистичким предузећима постоје два главна елемента: капитал и надничарски рад.
Капитал обухвата било које власништво које укључује новац, слојеве или чак творнице, које се може инвестирати како би се у будућности оплодило. Надничарски рад се односи на скуп радника који немају средстава за живот, него морају наћи посао који им пружају власници капитала. На тај начин је Маркс раздвојио две класе; владајућу – њу чине капиталисти, и радничку (пролетаријат) – коју чини маса становништва састављена од надничарских радника (Е. Гиденс, 2007: 13). Марксисти капитализам сматрају последњим стадијумом класног друштва. Прекретницу представља надолазак социјализма у коме би требало бити укинуто приватно власништво над средствима за производњу.

 

“Ако је у питање доведена радикалност неких главних верзија марксизма, исто треба учинити и са конзервативности социологије. Често се социологија описивала као ‘наука о друштвеним кризама’. Појавила се, у ствари, из друштвене и културне кризе која је пратила пад феудализма и успон индустријског капитализма” (Т.Б. Ботомор, 1977: 9)

Социологија је настала у периоду друштвене кризе, па је и називана науком о друштвеним кризама. Њеном настанку је претходио пад феудализма и успон индустријског капитализма.
Социологији можемо приступити са два становишта: први би био да се развила из критичке просветитељске мисли о друштву и напокон попримила сасвим радикалан облик у мишљењу Карла Маркса, а други да је она заправо реакција конзервативних мислилаца раног деветнаестог века на просветитељство.
‘Златним добом’ социолошке мисли се посматра период у ком су Вебер, Диркем и Парето писали своја дела. Радикални теоретичари тврде да је то, пре свега, имало карактер конзервативне реакције на марксизам. Њихове критике су постале важни елементи конзервативних теорија, њихова полемика с марксизмом је помогла да се одржи ток марксистичке мисли у социологији, а у неким периодима се и обнова радикалне мисли ослањала на марксистичке идеје.
Критика која је развијена у Франкфуртској школи, нарочито у радовима Макса Хоркхајмера, је темељитија критика конзервативне оријентације. Она пориче радикализам просветитељске мисли у социологији. Уобичајено је схватање природе као предмета човекове манипулације и контроле, које доводи до схватања човека као предмета доминације у друштвеним односима. И Марксова теорија, посебно због нагласка на раду као облику људског самоостварења и његовом одобравању развоја индустрије, бива критикована као део просветитељске традиције.
Мислиоци Франкфуртске школе сматрају да грађанско друштво може произвести само грађанске, конзервативне теорије друштва.
Опис читавог периода након просветитељства као ‘грађанске епохе’ у којој се може развијати само грађанска мисао, занемарује супротност у модерним друштвима на којима се темељи и развитак самог марксизма. То је довело до нове концепције модерног друства као ‘индустријског’ или ‘знанствено-техничког’ (Т.Б. Ботомор, 1977: 10).

 

“Чини ми се да двије особине социолошке мисли оправдавају тезу о битно радикалној оријентацији. На првом бих мјесту нагласио главну оставштину просветитељства у социолошкој мисли и у марксизму као њеном посебном облику: критички однос према науци прије него идеју о владавини над природом која се шири до владавине над људима” (Т.Б. Ботомор, 1977: 11)

Ботомор издваја две позитивне и радикалне особине социологије као науке.
Прва је у непрестаној критици свих постојећих друштвених теорија, укључујући ту и свакодневне назоре на друштво који обликују практичан живот.
Друга је у вези са њеним друштвеним конзеквенцијама и њиховим схватањем у социолошкој мисли. Ако се за циљ социологије узме откривање скривених механизама друштвеног живота, онда она учествује у производњи и репродукцији облика доминације. Али, ако циљ видимо у ширењу знања о облицима настанка, трајања и могућности измене друштвених односа, онда се њено деловање може сматрати ослободилачким.
Према Ботоморовом мишљењу, радикална социологија уједињује три елемента: она је теоријска, емпиријска и политичка (Т.Б. Ботомор, 1977: 12)


ЛИТЕРАТУРА:
Ботомор, Томас, Социологија као дриштвена критика; 9-13
Гиденс, Ентони, Социологија; 13

Picture of Vera Vratuša
Re: Томас Ботомор - Социологија као друштвена критика: Конзервативизам и радикализам у социологији
by Vera Vratuša - Friday, 21 November 2014, 10:07 PM
 

Недељно саопштење  колегинице Милице Маљковић посвећено Ботоморовом тексту "Конзерватизам и радикализам у социологији",  објављено је само неколико сати  по истеку предложеног рока (20 новембар у подне за закључну виртуелну дискусију о прве три теме према Ажурираној верзија Плана наставе2014 из Усо1). За сваку је похвалу чињеница да је прилику да погледа претходно већ објављене радове колегиница Јелене Богдановић и Иване Васиљевиће о истом изворном тексту искористи за делимично избегавање понављања једног формалног недостатака -  погрешно постављену заграду са подацима о изворнику иза знака интерпенкције, обично тачке на крају цитиране реченице, али није за похвалу чињеница да је увела нову формалну грешку  - изостављање  знака интерпункције после заграде са подацима о изворнику, као и да није исправила још једну честу грешку, непотпуне библиографске податке о изворима на крају недељног саопштења.

У случају овог недељног саопштења имам још мање разлога да сумњам  да ли има недозвољеног преузимања претходно објављених недељних саопштења, упркос сличности избора цитата, њиховог распоређивања и тумачења, с обзиром да су разлике  у самосталности и јасноћи коментарисања одабраних цитата још уочљивије (као препознатљиве део текста постоји само увод са неидентификованим речничким одређењима појмова конзервативности и радикализма, уместо властитих тумачења одабраних цитата у разради механички следе парафразе околног Ботоморовог текста али уз коректно позивање на изворник, док од самосталног закључка нема ни трага). Стога позивам ауторе сва три до сада објављена недељна саопштења о Ботомору, друге учеснике усо1 задужене за исту  недељну тему, као и све остале заинтересоване учеснике усо1,  да кроз дискусију разјасне иста питања :

1) Које су сличности и разлике у покушају објашњења и разумевања друштвено структурисаних извора  "продорне присутности конзервативних и радикалних идеја у социолошкој мисли као и њихове повијесно промјенљиве односе" код Ботомора с једне стране, и писаца уџбеника, не само Гиденса у уводном поглављу, него и Хараламбоса у свим поглављима, с друге?

2) Који су  друштвено структурисани извори смене критике марксизма као идеалног типа радикалне мисли о друштву са становишта конзервативне мисли о друштву, критиком преображаја марксизма и његове просветитељске инспирације у конзервативну мисао о друштву са становиша радикалне мисли о друштву?

3) У чему се састоји основна разлика у објашњењу, разумевању и делаљу социолога "конзервативне" и "радикалне" оријентације поводом постојања односа неједнакости у самој структури друштва?

4) како нам Ботоморов текст "Конзерватизам и радикализам у социологији" може да помогне да прецизније формулишемо предлоге питања и одговора о одређењу основних појмова као што су вредност, идеологија, утопија, друштвена структура, историја,него што је то било могуће само на основу штуре и поједностављујуће уџбеничке литературе“?

Након дискусије о овим и другим питањима које сами поставите, пређите на образложено узајамно оцењивање и самооцењивање у оквиру подтеме специјално отворене за ту сврху у оквиру овог форума.

Picture of Milica Vukotic
Re: Томас Ботомор - Социологија као друштвена критика: Конзервативизам и радикализам у социологији
by Milica Vukotic - Friday, 9 January 2015, 10:58 PM
 

Поштована колегинице, ваше недељно саопшење је добро формулисано.Било је занимљиво читати га. Једина замерка је на не одговарању на професоркина питања која су следила након вашег рада. Оцена:10

Picture of Bojana Mijajlovic
Re: Томас Ботомор - Социологија као друштвена критика: Конзервативизам и радикализам у социологији
by Bojana Mijajlovic - Friday, 9 January 2015, 10:36 PM
 

Веома јасан и добро огранизован рад. Оцена-10

Picture of Zorana Magovcevic
Re: Томас Ботомор - Социологија као друштвена критика: Конзервативизам и радикализам у социологији
by Zorana Magovcevic - Saturday, 10 January 2015, 9:44 PM
 

Добро написано недељно саопштење са добром структуром и о добрим објашњењем појмова оцена 10.