Шта је социологија? What is sociology?

 
 
Picture of Jelena Bogdanovic
Т.Б. Ботомор- "Социологија као друштвена критика: Конзерватизам и радикализам у социологији"
by Jelena Bogdanovic - Tuesday, 18 November 2014, 4:48 PM
 

Проблематика којом се Ботомор бави у тексту "Конзерватизам и радикализам у социологији", односи се на прављење паралеле између ова два становишта, а уједно и њиховим коегзистирањем и међусобним односом у социолошкој мисли. Пре него што се кренемо бавити овом проблематиком морамо напоменути да је Гиденс истакао да социологија никада није била скуп идеја које сви прихватају као тачне и да се сами социолози некада не слажу како изучавати људско понашање и како на најбољи начин приказати резултате истраживања (Гиденс, 2007: 6). Имавши ово на уму, тек тада можемо схватити разлог толико различитих тумачења, интерпретација и неслагања међу самим социолозима и критичарима друштвених теорија, те можемо наставити да се бавимо проблематиком разлика између конзерватизма и радикализма. . Марксизам се јавио као радикална алтернатива функционализму и позитивизму, који за разлику од функционализма сматра да постоје фундаменталне разлике између друштвених скупина, те се с' тим може сматрати да је радикализам настао као критика функционализма. У даљем излагању ћемо у контексту радикализма често рећи марксизам.

„Лако је видјети а тешко протумачити продорну присутност конзервативних и радикалних идеја у социолошкој мисли, као и њихове повијесно промјенљиве односе. Један од извора потешкоћа у неодређеном и несталном значењу израза »конзервативан« и »радикалан«. Можда ће понеки аутор још увијек супроставити (конзервативну) »грађанску социологију« (радикалној) марксистичкој теорији, али такво гледање није више проширено.“ (Ботомор, Т.Б. (1977), Социологија као друштвена критика, Напријед, Загреб, стр.9)

Постојање конзервативних и радикалних идеја у социолошкој мисли је и те како уочљиво, мада тешко за тумачење како сам аутор Ботомор наводи. Неки од аутора друштвених критика су супротстављали конзервативну социологију радикалној, мада такво гледиште је напуштено, узевши у обзир промену тока социолошке мисли која се одвијала. Поједини аутори у 20. веку покушавају на другачије начине дефинисати конзервативне и радикалне идеје у социологији, попут аутора Рајт Милса који разликује – „величање постојећег друштва“ и „критику друштва“ или пак Алан Турејн који „социологији власти“ супротставља „социологију сукоба“ ( Ботомор, 1977: 9). Наиме, Ботомор сматра да су ова тумачења неодређена и да нема пуно користи  од прецизних теорија уколико су оне непобезане са стварним збивањима у друштву, те је основна проблематика оваквих тумачења је, по Ботоморовом мишљењу – што су у анализи постојећег друштва оваква тумачења мање прецизна од оних које је сам Маркс објаснио у својим делима о капиталистичком друштву, улогу радничке класе и социјализму (Ботомор, 1977: 9).

„У којој је мјери развој друштва одређен и објашњив развојем производних снага, какво је значење радничке класе у трансформацији друштва насупрот утјецају „опћег ума“ како га је назвао сам Маркс, које су институције неопходне и прихватљиве у социјалистичком друштву – сва су та питања отворена за расправљање и различита тумачења. Велмерова реформулација предувјета за социјализам свакако носи другачији нагласак, али је можда спојива с Марксовом мисли : „Критика и измјена 'надградње' има нову и одлучну важност за покрете ослобођења... у саставне дијелове социјалистичког друштва које ће се излећи у утроби капиталистичког друштва, нужно би требало укључити социјалистичку демокрацију, социјалистичку правду, социјалистичку етику и 'социјалистичку свијест'.“ (Ботомор, Т.Б. (1977), Социологија као друштвена критика, Напријед, Загреб, стр.10)

Као што видимо ове Марксове идеје јесу биле радикалне, но бивале су интерпретиране и тумачена на различите начине, а уједно бивале и подвргнуте конзервативној критици. У даљем излагању ћемо проичати о конзерватизму и његовој критици радикализма, правећи још јаснију паралелу између становишта. Ботомор напомиње да социологију можемо посматрати са два становишта – те се социлогија описивала као „наука о друштвеним кризама“, појавивши се са падом феудализма и успоном индустријског капитализма, развијавши се из критичке просветитељске мисли о друштву и са Марксовим мислима попримивши радикалан облик, а може се и тумачити и као реакција на просветитељство и као реакција конзервативних мислилаца раног 19. века ( Ботомор, 1977: 10). Иако нису категорисани као конзервативци Диркем, Вебер и Парето су своја главна дела писали као критику радикализму, њихове критике су постале важни елементи конзерватигних теорија. Постоји и темељита критика конзервативне оријентације која је потекла са Франкфуртовске школе, нарочито из радова Макса Хоркхајмера, која у потпуности пориче радикализам просветитељске мисли и доводи у питање елементе Марксове мисли које су из тога проистекле, нарочито критикујући Марксово наглашавање рада као облика људског самоостварења, као и схватање природе као предмета човекове манипулације и контроле које је довело до схватања самог човека у друштвеним односима (Ботомор, 1977: 11). Франкфуртовска школа је изрекла да на основу конзервативног погледа на друштво можемо доћи до тога да грађанско друштво може произвести само грађанске, конзервативне теорије друштва. Оваквим становиштем не можемо дефинисати модерно друштво које се у многоме разликује од некадашњнег „грађанског“ друштва које је произашло из просветитељства и које је претрпело промене социолошке мисли које су се дешавале, као што је Ботомор напоменуо инустријску револуцију и научно-технолошку које су уједно ослабиле супротсављене силе у јасној разлици идеја конзерватизма и радикализма.

„Управо у раздобљима отворених друштвених сукоба оштро се, као прво, показује разлика између конзервативне и радикалне социологије и, друго, радикална социологија добива све важније мјесто унутар друштвене мисли.“ (Ботомор, Т.Б. (1977), Социологија као друштвена критика, Напријед, Загреб, стр.12)

Из овог можемо закључити да се радикална мисао може континуирано развијати само уколико друштво није хармонично и уколико се у њему сукобљавају главне друштвене групе ( Ботомор, 1977: 12). Можемо увидети да овакав приступ Ботомора јасно указује на предности радикалне мисли Марксових идеја, а то су да наука мора бити основана на „критичкој мисли“, у складу са временом у коме се проучавају друштвени процеси и промене, а не обичним грађењем схема које су неусклађене са друштвеним процесима и променама. Друштво није једна хомогена целина, постоје разлике у самој структури, мада можемо закључити да су те разлике у савременом добу некад мање видљиве од разлика  које су биле уочљиве пре пада феудализма. Радикална мисао није слабила током индустријско-технолошког развоја, већ просто порпима нове облике у виду тумачења концепције друштва, неједнакости које су присутне између класа у самој структури друштва које су препрека развоју људских слобода (Ботомор, 1977: 13). Постоји велики број различитих перспектива друштвених теорија, а ми смо тек на почетку сагледавања и тумечења истих, зато ћу навести два кључна цитата ради увиђања зашто се радикалној мисли даје примат.

 „На првом бих мјесту нагласио главну оставштину просвјетитељства у социолошкој мисли и у марксизму као њеном посебном облику: критички однос према науци прије него идеју о владавини над природом које се шири до владавине над људима. Једна је од позитивних и радикалних особина социологије, као науке о непрестаној критици свих постојећих друштвених теорија, укључујући ту и свакодневне назоре на друштво који обликују практичан живот.“(Ботомор, Т.Б. (1977), Социологија као друштвена критика, Напријед, Загреб, стр.12)

„Друга особина социологије на коју бих овдје упозорио у вези је с њеним друштвеним конзеквенцијама и њиховим схваћањем у социолошкој мисли. Узме ли се за циљ социологије откривање скривених механизама друштвенох живота, што се затим преноси у изобразби мале елите »инжењера друштва«, онда социологија судјелује у производњи и репродукцији облика доминације. Али ако јој циљ видимо у ширењу знања о облицима настанка, трајања и могућности измјене друштвених односа – као неку врсту јавног просвјетитељства – онда се њезино дјеловање може сматрати ослободилачким.“ (Ботомор, Т.Б. (1977), Социологија као друштвена критика, Напријед, Загреб, стр.12)

Зато Ботомор наглашава да радикална социологија мора бити основана на три кључна елемента - мора бити теоријска, емпиријска и политичка ( Ботомор, 1977: 13). 

Литература: Ботомор Т.Б., (1977), Социологија као друштвена критика, Напријед, Загреб, 9-13.

                      Гиденс А., (2007), Социологија, Центар за издавачу делатност, Београд, 6.

Picture of Vera Vratuša
Re: Т.Б. Ботомор- "Социологија као друштвена критика: Конзерватизам и радикализам у социологији"
by Vera Vratuša - Friday, 21 November 2014, 11:58 AM
 

Недељно саопштење  колегинице Јелене Богдановић посвећено Ботоморовом тексту "Конзерватизам и радикализам у социологији",  објављено је скоро два дана пре предложеног рока (20 новембар у подне за закључну виртуелну дискусију о прве три теме према Ажурираној верзија Плана наставе2014 из Усо1) и тиме заслужује сваку похвалу. С обзиром да је ово саопштење првобитно објављено на Форуму са упутствима за писање и оцењивање недељних саопштења, преместила сам га у одговарајући тематски форум ради концентрисања дискусије о истој недељној теми на једном месту.

Недељно саопштење колегинице Јелене садржи формални недостатак попут бројних других недељних саопштења  - заграде са подацима о презимену аутора, години издања и  страни на којој се налази  цитирани текст постављене су после знакова интерпункције, нарочито тачке на крају директног цитата из изворника, уместо пре знакова интерпункције, а садрже и вишак података који треба да буду наведени само у библиографским подацима на крају недељног саопштења. Шта ли је још извор истоврсних пропуста и у другим недељним саопштењима, осим објављивање текста пре његовог поновног читања ради исправљања оваквих грешака?  За похвалу је настојање колегинице Јелене да јасно структурише своје недељно саопштење на увод и разраду, али изостао је самостални закључак, односно, замењен је добро одабраним цитатом.

У садржинском погледу молим аутора и друге учеснике усо1 задужене за исти текст и исту  недељну тему, као и све остале заинтересоване учеснике усо1,  да кроз дискусију разјасне:

1) Које су сличности и разлике у покушају објашњења и разумевања друштвено структурисаних извора  "продорне присутности конзервативних и радикалних идеја у социолошкој мисли као и њихове повијесно промјенљиве односе" код Ботомора с једне стране, и писаца уџбеника, не само Гиденса у уводном поглављу, него и Хараламбоса у свим поглављима, с друге?

2) Који су  друштвено структурисани извори смене критике марксизма као идеалног типа радикалне мисли о друштву са становишта конзервативне мисли о друштву, критиком преображаја марксизма и његове просветитељске инспирације у конзервативну мисао о друштву са становиша радикалне мисли о друштву?

3) У чему се састоји основна разлика у објашњењу, разумевању и делаљу социолога "конзервативне" и "радикалне" оријентације поводом постојања односа неједнакости у самој структури друштва?

4) како нам Ботоморов текст "Конзерватизам и радикализам у социологији" може да помогне да прецизније формулишемо предлоге питања и одговора о одређењу основних појмова као што су вредност, идеологија, утопија, друштвена структура, историја,него што је то било могуће само на основу штуре и поједностављујуће уџбеничке литературе“?

Након дискусије о овим и другим питањима које сами поставите, пређите на образложено узајамно оцењивање и самооцењивање у оквиру подтеме специјално отворене за ту сврху у оквиру овог форума.

Picture of Jelena Bogdanovic
Re: Т.Б. Ботомор- "Социологија као друштвена критика: Конзерватизам и радикализам у социологији"
by Jelena Bogdanovic - Saturday, 10 January 2015, 2:21 AM
 

Поштована професорка, пре свега желим да Вам се извиним на кашњењу што се тиче одговора и допуњавања мог рада, али и придруживања дискусији, а уједно желим и да Вам кажем да се овакве грешке које се навођења извора више неће дешавати. 

Желела бих пре свега да почнем од тога да ми је ова теме била и текако занимљива, но морате ми опростити на не тако израженом ставу из простог разлога што нисам била довољно упозната са истом када сам кренула радити реферат ( који ми је први након јако дугог периода). Захваљујем Вам се на конструктивним критикама, а сада ћу покушати да одговорим на Ваша питања, на начин на који сам их разумела у нади, да ће бити валидна.

1) Конзервативни и радикални ставови су се историјски преплитали, постојали истовремено, били заступљени у различитим периодима развоја друштва. Социолошке теорије различитих становишта које су покушавале да опишу или објасне друштво биле су мање или више популарне у извесним периодима, а тако и успешне да објасне појаве које су се дешавале. Сама чињеница да се социолошке теорије међусобно преплићу и допуњују, чак и оне различитих становишта ; пример Вебера који је своје идеје градио како на функционалистичким тако и на марксистичким теоријама; јасно указује на саму проблематику јасног разграничења којој скупини извесна социолошка теорија у целокупности може да припада. Наравно ту стоји и чињеница да су неки аутори попут Маркса, Диркема, Парсонса, Хоркхајмера и други, били јасно категорисани као аутори одређене социолошке струје и омогућили даљи развој социологије као науке, што својим идејама и мислима што критикама на рачун супротних струја.

2) Радикализам у свом изворном облику, и марксизам као главни представник радикализма је након свог настанка из просветитељске мисли, током времена попримао нове облике и идеје, делимично због критика а делимично и због промене самог друштва временом. Поједине критике на рачун марксизма попут оне од стране Франкфуртовске школе, само су ојачале марксизам, а неке су га ослабиле. Такође радикализам је изгубио на снази онда када је био у функцији задржавања статуса кво, јер више није био реформаторски и револуционаран.

3) Конзервативно становиште полази од задржавања и очувања конзервативних, тј. традиционалних идеја. Конзервативизам надстоји да задржи све добре ствари једног друштва, за разлику од радикалне оријентације која се темељи на прогресивној,радикалној и променљивој мисли да се друшво стално мења. Друштво посматрајући на глобалном нивоу је претрпело највеће промене баш у периоду након иднустријске револуције, са појавом капитализма. Конзервативни мислиоци су у великој мери покушавали да друштво сагледају кроз старе тековине ( пре настанка модерног друштва, али и постмодерног) и трудили се да исто врате на пређашње облике (традиционалне), уједно сматрам да су неки од аутора конзервативних идеја, попут Парсонса не тако успешно стварали теорије које у суштини нису градиле праве схеме ка објашњењу изесних друштвених појава, јер нису могле бити примењиване и на неки начин само су описивали друштво као такво. Конзервативни аутори су неједнакост и сукобе видели као периодична застрањења друштва, како  Хараламбос наводи функционалисти ( који припадају конзервативној мисли ) занемарују интересе одређених група друштва зарад заједничких интереса целокупног друштва, јер у том случају целокупно друштво има користи и на тај начин се одржава ред и прогрес друштва ( Хараламбос, 2002 : 11). Што се тиче радикалних мислиоца конфликт и неједнакост је фундаментална и трајна одлика друштва, а не неко тренутно застрањење друштва. Неједнакост настаје када је једна друштвена група експлоатисана од стране друге, тј. у капитализму – радници од стране најамника (капиталиста) који кроз идеологију дају лажну слику и свест да друштво функционише прописано и не увиђа противречја и сукобе интереса ( Храламбос, 2002:13). 

4) Ради појашњења овог питања морам прво споменути дај Хараламбос дао један кратак сажетак о овоме, наиме како он каже социологија се развија упоредо са модерношћу. Ботоморов текст “Конзерватизам и радикализам у социологији“ нам може помоћи на начин на који ће нас навести да сагледамо све аспекте два различита становишта у социологији – конзерватизам и радикализам – тј. на који начин ћемо приступити основној и фундаменталној проблематици саме науке, а самим ти и преплитањима, али и критикама које су поспешивале развој социолошких теорија и њиховом доприносу разумевања кључних социолошких појмова и развоју друштва.

 

Picture of Vanja Ilic
Re: Т.Б. Ботомор- "Социологија као друштвена критика: Конзерватизам и радикализам у социологији"
by Vanja Ilic - Saturday, 10 January 2015, 11:47 PM
 

Врло лепо урађено саопштење колегинице Богдановић о конзервативизму и радикализму (и њиховом преплитању) заслужује највишу оцену.

Picture of Bojana Mijajlovic
Re: Т.Б. Ботомор- "Социологија као друштвена критика: Конзерватизам и радикализам у социологији"
by Bojana Mijajlovic - Friday, 9 January 2015, 10:26 PM
 

Сложила бих се са професорком,рад је добро структурисан и закључак је веома добар. Оцена-10

Picture of Ninoslav Gajic
Re: Т.Б. Ботомор- "Социологија као друштвена критика: Конзерватизам и радикализам у социологији"
by Ninoslav Gajic - Saturday, 10 January 2015, 4:28 AM
 

Поштована колегинице, Ваше саопштење има пре свега јасно дефинисан и квалитетан увод, а види се и напор да се објасни изворни текст, а не само препричају његови сегменти, такође је један од првих радова који су објављени на форуму. Стога, не бих се задржавао на ситним пропустима и предложио бих максималну оцену 10.

Picture of Marija Sjeničić
Re: Т.Б. Ботомор- "Социологија као друштвена критика: Конзерватизам и радикализам у социологији"
by Marija Sjeničić - Saturday, 10 January 2015, 4:29 AM
 

Прецизно и јасно, евидентно да колегиница влада материјом. Предлог оцене је 10.

Picture of Sofija Naumovic
Re: Т.Б. Ботомор- "Социологија као друштвена критика: Конзерватизам и радикализам у социологији"
by Sofija Naumovic - Saturday, 10 January 2015, 5:13 PM
 

Колегиница Јелена, је задовољила све формалне и садржинске захтеве, врло је јасно наводила литературу, написала квалитетан увод, иако је међу првима који су писали саопштење, стога јој дајем оцену 10. 

Picture of Andrea Kaljevic
Re: Т.Б. Ботомор- "Социологија као друштвена критика: Конзерватизам и радикализам у социологији"
by Andrea Kaljevic - Saturday, 10 January 2015, 5:50 PM
 

Морам да кажем свака част колегинице, Ваше недељно саопштење ми је једно од најбољих. Максимална оцена 10, јер сте нам приближили и објаснили материју са којој се први пут сусрећемо, с обзиром да сте радили прву тему.

Picture of Milica Maljković
Re: Т.Б. Ботомор- "Социологија као друштвена критика: Конзерватизам и радикализам у социологији"
by Milica Maljković - Saturday, 10 January 2015, 6:24 PM
 

Колегиница Богдановић је, у свом недељном саопштењу, покушала да одговори на исту тему на коју сам и ја, тако да могу да приметим да је била успешна у томе. Изузетно је похвално што се потрудила да одговори на питања која су јој постављена и, на тај начин, покаже потпуније разумевање утицаја конзерватизма и радикализма у социологији.
Оцена коју бих предложила је 10. 

Picture of Zorana Magovcevic
Re: Т.Б. Ботомор- "Социологија као друштвена критика: Конзерватизам и радикализам у социологији"
by Zorana Magovcevic - Saturday, 10 January 2015, 9:29 PM
 

Рад веома добро структурисан,цитати веома добро појашњени предлажем оцену 10.

Picture of Danica Jotić
Re: Т.Б. Ботомор- "Социологија као друштвена критика: Конзерватизам и радикализам у социологији"
by Danica Jotić - Saturday, 10 January 2015, 11:29 PM
 

Саопштење колегинице Богдановић је одлично одрађено, нарочито узевши у обзир да је једно од првих саопштења постављених на овај форум у нашој генерацији. Колегиница је објаснила тему онолико колико је било могуће у том тренутку, када су предавања тек почела и разумевање теме је на задовољавајућем нивоу имајући то у обзиру. Ово саопштење без сумње заслужује чисто 10.

Picture of Željka Marinković
Re: Т.Б. Ботомор- "Социологија као друштвена критика: Конзерватизам и радикализам у социологији"
by Željka Marinković - Saturday, 10 January 2015, 11:51 PM
 

Koleginica Jelena nam je odlično približila svoju temu. Potrudila se i zaslužuje 10.

Picture of Nina Ocokoljic
Re: Т.Б. Ботомор- "Социологија као друштвена критика: Конзерватизам и радикализам у социологији"
by Nina Ocokoljic - Sunday, 11 January 2015, 1:44 PM
 

Рад колегинице ми се веома допао. Посебно похваљујем што је одговорила на професоркина питања и показала завидан ниво разумевања градива и повезивања материје и изван литературе коју је добила за недељно саопштење. Немам ни једну замерку, оцена коју дајем је 10.