• W. Jerusalem, 1909, “Die Soziologie des Erkennens ”, Zukunft , 15. 05, 236-246
• W. Jerusalem, 1921: “ Bemerkungen zu Max Schelers Aufsatz ‘Die positivistische Geschichtsphilosophie des Wissens (Dreistadien Gesetz) und die Aufgaben einer Sociologie der Erkenntnis ’”, Kölner Vierteljahreshefte für Sozialwissenschaften , No.3, 28-30
• M. Scheler, 1924: “Das Probleme einer Soziologie des Wissens ”, Versuche zu einer Soziologie des Wissens , Duncker & Humbolt, München & Leipzig, 3-146
• К. Маnnheim , 1925/1964: “Das Probleme einer Soziologie des Wissens”, Wissenssoziologie , Luchterhand, Berlin & Neuwied, 368-387
Питање: Које разлоге наводи Војин Милић у прилог употребе израза "сазнање" а не "знање" за означавање ове социолошке дисциплине? Одговор развијте у светлу тумачења разних аспеката одређења њеног предмета:
• објашњава/разумева/критикује
-друштвено-историјску
-условљеност
-утицај
- облике
-функције
-организацију
-носиоце
-ширење
-(и)рационалност / сазнајну вредност
-примену резултата (са)зна(ва)ња
процеса /делатности производње/ конструкције
идеја/ идеологија/
из перспективе
колективнe /индивидуалнe свести/искуства
На основу обавезне и изворне литературе унесите кратка одређења поменутих аспеката предмета социологије сазнања
На које сте још аспекте одређења предмета социологије сазнања наишли у литератури? За почетак прочитајте (скенирајте/дигитализујте/исправите текстове) Милић , В. 1986: »Предговор, Увод«, »Основни проблеми", у Социологија сазнања , Веселин Маслеша, Сарајево, 1-40,413-486 ; Wolf, K., (1946-1967)1984: "Претпоставке социологије знања и њен задатак", "Социологија знања и социолошка теорија"," у Увод у социологију знања, Напријед, Загреб, 125-165, или други уџбенички материјал аналогног садржаја. Копије предложене обавезне и дела шире литературе се могу наћи у библиотеци Одељења за социологију. Увек имајте на уму да није забрањено да прочитате и више од предложеног минимума страница велики осмех.
Сваки од поменутих термина је погодан за унос у РЕЧНИК ЦИТАТА УТЕМЕЉИВАЧА СОЦИОЛОГИЈЕ САЗНАЊА . Крените у потрагу за релевантним цитатима старих и нових "класика" и прокоментаришите их.