Друштвена девијантност - Social Deviance

 
 
Picture of Stefan Pljevaljcic
Мертон, Роберт Аномија и друштвена структура
by Stefan Pljevaljcic - Wednesday, December 10, 2014, 4:21 PM
 

Да би дошло до задовољења одређених потреба неопходно је користити одређена средства ради остварења циљева друштва. Роберт Мертон тврди да је главни проблем то што постоји огроман раскорак између две групе елемената. У прву спадају циљеви, потребе и интереси, док другој припадају начини на које остварујемо одређене циљеве.

„Норме и морални императиви не коинцидирају нужно с техничким или дјелотворним нормама. Многи се поступци, који су за неке појединце најделотворнији при постизању жељених вредности (примјерице: крађа, протузаконита опскрба петролејом, превара), издвајају из институционализирана оквира допуштена понашања. Избор је средстава ограничен законским нормама.“ (Мертон, 1999: 328)

Људи из различитих слојева друштва немају исте могућности да до одређених циљева дођу легитимним средствима, јер та легитимна средства нису свима у истој мери доступна, па због тога може доћи до незадовољства, које на крају може да резултира тиме да се појединац одлучи да до циља дође средствима која нису легитимна.

„Које је расположиво средство најдјелотворније за постизање друштвено признате вредноте? Технички најизведљивија (најкориснија, најдјелотворнија) процедура, без обзира да ли је законита или није, бит ће претпостављена институционализирану понашању. Како се тај процес наставља, могућност интеграције друштва постаје готово немогућом, а затим слиједе и аномије.“(Мертон, 1999: 330)

Аномија, по Мертону, настаје управо услед неизбалансираности између циљева и средстава које одређени појединци користе да би остварили циљеве. Девијантно понашање представља реакцију на ограничења које друштво својим нормама и вредностима намеће. Мертон издваја пет могућих реакција на притиске норми и вредности:

  1. Конформизам ( конформисти прихватају циљеве које друштво одређује, као и институционално прихватљива средства);
  2. Иновација ( иноватори прихватају циљеве друштва, али користе институционално неприхватљива средства);
  3. Ритуализам ( ритуалисти одбацују циљеве, али користе институционално прихватљива средства);
  4. Повлачење ( овде припадају људи који одбацују и циљеве друштва и средства за њихово постизање);
  5. Побуна( овде припадају људи који одбацују и циљеве друштва и средства за њихово постизање, али за разлику од оних који се повлаче, побуњеници настоје да формирају нов систем вредности и примену нових средстава за остварење циљева). (Мертон, 1999: 331, 332, 333).

„Захтјеви које појединцу намеће култура су неспојиви. С једне стране, од њега се тражи да своје понашање усклади и усмјери ка згртању богатства, а с друге стране, поричу му се дјелотворне могућности да то законски допуштено изведе. Посљедице овог протуречја јављају се у виду појаве психопатолошких особа, и(ли) антидруштвеног понашања и(ли) револуционарних активности.“ (Мертон, 1999: 335)

Данашњи систем вредности је конципиран тако да се материјални успех сматра изузетно пожељним и верује се да свако може пожртвованим радом и трудом да оствари циљеве друштва. Међутим, да ли је то стварно тако? Сведоци смо тога да данас млади све чешће посежу за нелегитимним средствима да би остварили циљеве. То су углавном млади људи из нижих слојева, по Мертону. Млади људи који нису у стању да до циљева дођу легитимним средствима, јер им нису једнако доступна као и људима из виших слојева. Проблем је, дакле, економска неједнакост између слојева, која ће увек постојати и стога ће проблем аномије и девијантног понашања увек бити актуелан.

Литература:

Мертон, А., Аномија и друштвена структура у Кувачић, И, Функционализам у социологији, 1999, Загреб, 327-336

Picture of Vera Vratuša
Re: Мертон, Роберт Аномија и друштвена структура
by Vera Vratuša - Monday, December 22, 2014, 6:04 AM
 

Колега Стефане Пљевчевићу, објавили сте на погрешном месту своје недељно саопштење 10 децембра, дакле тринаест дана после предложеног рока (27. новембар у подне за закључну виртуелну дискусију о друге три теме према Ажурираној верзија Плана наставе2014 из Усо1), али благовремено, један дан пре рока усвојеног гласањем 05. 12. 2014 за "заокруживање" свих осам првих тема (уп."Заокруживање" дискусија). У оквиру теме коју је отворила колегиница Живковић  долази у обзир једино да коментаришете првобитну верзију њеног рада и одговоре које је понудила на постављена питања. Једино Ви можете да своје недељно саопштење пребаците у новоотворену засебну тему и тако га учините видљивим и доступним за коментарисање и узајамно оцењивање. Преместите што је пре могуће своје саопштење у засебну тему али избегните ситне и крупније пропусте који су Вам се поткрали у првој верзији саопштења на које сам већ безброј пута упозоравала приликом коментарисања других недељних саопштења.. Покушајте да структуришете нову верзију рада тако да већ укључује одговоре на питања  која сам поставила и колегиници Живковић и свима заинтересованима за ову недељну тему.

Picture of Stefan Pljevaljcic
Re: Мертон, Роберт Аномија и друштвена структура
by Stefan Pljevaljcic - Friday, January 9, 2015, 9:20 PM
 

Да би дошло до задовољења одређених потреба неопходно је користити одређена средства ради остварења циљева друштва. Роберт Мертон тврди да је главни проблем то што постоји огроман раскорак између две групе елемената. У прву спадају циљеви, потребе и интереси, док другој припадају начини на које остварујемо одређене циљеве.

„Норме и морални императиви не коинцидирају нужно с техничким или дјелотворним нормама. Многи се поступци, који су за неке појединце најделотворнији при постизању жељених вредности (примјерице: крађа, протузаконита опскрба петролејом, превара), издвајају из институционализирана оквира допуштена понашања. Избор је средстава ограничен законским нормама“ (Мертон, 1999: 328).

Људи из различитих слојева друштва немају исте могућности да до одређених циљева дођу легитимним средствима, јер та легитимна средства нису свима у истој мери доступна, па због тога може доћи до незадовољства, које на крају може да резултира тиме да се појединац одлучи да до циља дође средствима која нису легитимна.

„Које је расположиво средство најдјелотворније за постизање друштвено признате вредноте? Технички најизведљивија (најкориснија, најдјелотворнија) процедура, без обзира да ли је законита или није, бит ће претпостављена институционализирану понашању. Како се тај процес наставља, могућност интеграције друштва постаје готово немогућом, а затим слиједе и аномије“ (Мертон, 1999: 330).

Аномија, по Мертону, настаје управо услед неизбалансираности између циљева и средстава које одређени појединци користе да би остварили циљеве. Девијантно понашање представља реакцију на ограничења које друштво својим нормама и вредностима намеће. Мертон издваја пет могућих реакција на притиске норми и вредности:

  1. Конформизам ( конформисти прихватају циљеве које друштво одређује, као и институционално прихватљива средства);
  2. Иновација ( иноватори прихватају циљеве друштва, али користе институционално неприхватљива средства);
  3. Ритуализам ( ритуалисти одбацују циљеве, али користе институционално прихватљива средства);
  4. Повлачење ( овде припадају људи који одбацују и циљеве друштва и средства за њихово постизање);
  5. Побуна( овде припадају људи који одбацују и циљеве друштва и средства за њихово постизање, али за разлику од оних који се повлаче, побуњеници настоје да формирају нов систем вредности и примену нових средстава за остварење циљева) (Мертон, 1999: 331, 332, 333).

„Захтјеви које појединцу намеће култура су неспојиви. С једне стране, од њега се тражи да своје понашање усклади и усмјери ка згртању богатства, а с друге стране, поричу му се дјелотворне могућности да то законски допуштено изведе. Посљедице овог протуречја јављају се у виду појаве психопатолошких особа, и(ли) антидруштвеног понашања и(ли) револуционарних активности“ (Мертон, 1999: 335).

Данашњи систем вредности је конципиран тако да се материјални успех сматра изузетно пожељним и верује се да свако може пожртвованим радом и трудом да оствари циљеве друштва. Међутим, да ли је то стварно тако? Сведоци смо тога да данас млади све чешће посежу за нелегитимним средствима да би остварили циљеве. То су углавном млади људи из нижих слојева, по Мертону. Млади људи који нису у стању да до циљева дођу легитимним средствима, јер им нису једнако доступна као и људима из виших слојева. Проблем је, дакле, економска неједнакост између слојева, која ће увек постојати и стога ће проблем аномије и девијантног понашања увек бити актуелан.

Литература:

Мертон, А., Аномија и друштвена структура у Кувачић, И, Функционализам у социологији, 1999, Загреб, 327-336

Picture of Nenad Pivaš
Re: Мертон, Роберт Аномија и друштвена структура
by Nenad Pivaš - Saturday, January 10, 2015, 6:44 PM
 

Колега Пљеваљчић је обрађивао једну интересантну тему и тешко је на њу било написати недељно саопштење које није добро. Мана је што је можда малчице краће него што би требало. Зато бих дао оцену 9.

Picture of Dusica Eric
Re: Мертон, Роберт Аномија и друштвена структура
by Dusica Eric - Saturday, January 10, 2015, 7:32 PM
 

Сматрам да је рад колеге солидно написан и да се потрудио да издвоји најбитније појмове. Рад је конкретан. Оцена 10.

Picture of Jovana Zivkovic
Re: Мертон, Роберт Аномија и друштвена структура
by Jovana Zivkovic - Saturday, January 10, 2015, 8:17 PM
 

По мом мишљењу колега Стефан је испунио све формалне и садржинске критеријуме једног научног рада. Оцена:10

Picture of Teodora Petkovic
Re: Мертон, Роберт Аномија и друштвена структура
by Teodora Petkovic - Saturday, January 10, 2015, 8:46 PM
 
Моје мишљење је да је колега прецизно одговорио на тему. Није се користио пуким препричавањем и због тога му дајем оцену 10.
Picture of Emilija Popovic
Re: Мертон, Роберт Аномија и друштвена структура
by Emilija Popovic - Saturday, January 10, 2015, 9:15 PM
 

Кључна ствар у овом раду је систематичност. Колега је са пажњом направио концепт који нас током читања наводи да сами одгонетнемо који је то кључни фактор у стварању аномије у друштву на тако великом нивоу да већ можемо говорити о друштвеној дезорганизацији. Пошто је колега  са функционалистичке перспективе посматрао проблем баш као и аутор, и дочарао нам идеју Мертона у свом тексту, он је свој задатак испунио на најбољи могући начин. Оцена:10

Picture of Andrea Drljevic
Re: Мертон, Роберт Аномија и друштвена структура
by Andrea Drljevic - Saturday, January 10, 2015, 10:44 PM
 

Колега је врло добро успео да издвоји срж у свом недељном саопштењу. Рад је врло конкретан и лако разумљив за нас који нисмо упознати с његовом темом. Оцена: 10