Подела рада, друштвена структура и промена у савременим друштвима

 
 
Picture of Andrea Kaljevic
Е.О. Рајт "Алтернативни темељи класне анализе"
by Andrea Kaljevic - Thursday, 11 December 2014, 12:26 PM
 

Ерик Олин Рајт је амерички социолог, за себе је сматрао да је марксиста и у том духу приказаће шест различитих перспектива алтернативне класне анализе.  Рајт поред Маркса, Вебера и Голтропа, даје велики допринос разумевању класа и њиховом одређивању. Као главном мерило преузима стручност од Вебера. Кроз овај текст покушаћу да вам приближим појам класе из угла Е.О. Рајта, као и кроз доживљај, тј. виђење обичних људи.

Оно по чему се класе разликују од осталих облика друштвене стратисфакције јесте:
1. класе се не успостављају путем правних или религиозних одредби, припадништво класи се не заснива на наслеђеној позицији, нити на закону или обичајима.

2. припадништво класи се не добија, макар донекле, аутоматски рођењем, него се стиче.

3. класе зависе од економских разлика између групација појединаца - неједнакости у имовини и контроли над материјалним добрима.

4. класни системи функционишу кроз широке везе безличног карактера.
економски у истој класи са њима.

Долазимо до научне литературе која дефинише класу кроз пет питања.
1. "Како људи, појединачно и колективно, смештају сами себе и друге у оквиру друштвене структуре неједнакости"?  Класа је један од могућих одговора на ово питање. У том случају би појам класе био дефинисан овако: "Класе су друштвене категорије које деле заједничка карактеристична својства  које људи субјективно користе за рангирање ових категорија у оквиру система економског раслојавања“. У овом случају, стварни садржај тих својстава знатно ће се разликовати у односу на време и место. Класа није дефинисана  на основу скупа објективних својстава друштвене ситуације дате особе, него на основу заједничких субјективних схватања људи о рангирању у оквиру социјалне неједнакости (Е.О., Рајт, 2002, Alternative Foundations of Class Analysis).

2. "Како су људи
објективно лоцирани у дистрибуцијама материјалне неједнакости"? У овом случају класа је одређена према материјалном богатству или висини прихода. У зависности од тога рангирају се виша класа, виша средња класа, средња класа, нижа средња класа, нижа класа, подкласа (Е.О., Рајт, 2002, Alternative Foundations of Class Analysis).

3."Шта објашњава неједнакости у економски дефинисаним  животним изгледима и материјалном  животном стандарду?“ У овом случају потребно је утврдити одређене узрочне механизме који доприносе одређивању карактеристичних особина тог система, независно од субјективног или објективној мишљења појединца. Када би дефинисали класу у овом духу морали бисмо првенствено на основу односа људи према изворима који генеришу доходак или средства различитих врста. У овој употреби, контрастира  се са многим другим детерминантама животних изгледа дате особе - на пример, са географском локацијом, са облицима дискриминације који су усидрени у приписаним карактеристикама, или са генетском обдареношћу. Овај концепт карактеристичан је како за марксистичку, тако и за веберовску традицију друштвене теорије (Е.О.,Рајт 2002, Alternative Foundations of Class Analysis). 

4. "Које су то економске поделе у друш тву које најсистематскије генеришу отворене сукобе"? Као и треће питања, и ово питање сугерише концепт класе тесно повезан са узроцима неједнакости у економским могућностима, али овде концепт покушава да идентификује оне аспекте економске неједнакости који генеришу антагонизме интереса. Aнтигонизам је синоним за супротност и најтежи облик друштвене противречности. У овом случају класе не бисмо могли да дефинишемо као једноставно заједништво услова које генеришу економске могућности, већ оним специфичним гроздовима заједничких услова који имају унутрашњу тенденцију да супротстављају људе једне другима у тежњи за тим могућностима (Е.О.,Рајт 2002, Alternative Foundations of Class Analysis).

 

5."Како би требало да окарактеришемо и објаснимо варијације током историје  у друштвеној организацији неједнакости" ? Да бисмо одговорили на ово питање морамо га посматрати кроз простор и време. Марксисичка  и веберовска традиција нуде два различита одговора. За марксисте то су привредни системи који се разликују по начину на који се произведени вишак присваја (Е.О.,Рајт 2002, Alternative Foundations of Class Analysis). Подсетимо се да К. Маркс види класе као заједнички однос према средствима за производњу.

За Веберијанце, насупрот томе, централни проблем историјских варијација јесте степен рационализације различитих димензија неједнакости, нарочито класе и статуса (Е.О.,Рајт 2002, Alternative Foundations of Class Analysis).

Најважније питање од свих јесте: "Које су врсте преображаја потребне за елиминисање економског угњетавања
и израбљивања у капиталистичким друштвима“ ? Ово је најспорније питање зато што оно подразумева не само истраживачки програм објашњавања механизама који генеришу економске неједнакости, него и нормативни суд о тим неједнакостима - оне су облици репресије и експлоатације – као и и нормативну визију трансформације ових неједнакости Ово је изразито марксистичко питање које сугерише концепт класе вођен нормативним садржајем (Е.О.,Рајт 2002, Alternative Foundations of Class Analysis).

 

Постоје и они који тврде да у модерно доба класа полако исчезава, тиме подразумевају да све мањи број људи формира стабилне идентитете у класим изразима, па самим тим слабије оријентишу своје политичко понашање на основу класе. У модерно доба појам класе је све теже дефинисати, јер фактори попут економског или родног нису довољни, а велики утицај на то има и све већа покретљивојст међу класама. Сматрам да појам класе увек мора постојати јер ће и неједнакости међу људима увек постојати, међутим у класа ће се користити у неком блажем облику у односу на ранија времена. "Дебате поводом класе су често збуњујуће, због разноликости објашњења различитих мишљења различитих традиција и људи" (Е.О.,Рајт 2002, Alternative Foundations of Class Analysis).

 

Picture of Vera Vratuša
Re: Е.О. Рајт "Алтернативни темељи класне анализе"
by Vera Vratuša - Friday, 12 December 2014, 2:27 AM
 

Недељно саопштење  колегинице  Андреје Каљевић посвећено уводном тексту Ерика Олина Рајта, уредника и једног од аутора зборника Алтернативни темељи класне анализе, објављен је на дан предложеног рока (11. децембар  у подне за закључну виртуелну дискусију о теми "рад и подела рада у савременим друштвима" према Ажурираној верзија Плана наставе 2014 из Усо1) и тиме заслужује похвалу.

Основни формални недостатак овог недељног саопштења је пропуст да у загради иза парафразе или цитата из изворника наведе скраћене податке о изворнику, а на крају текста потпуне библиографске податке. Пропуст упућивања на литературу је нарочито озбиљан у уводном делу рада  у којем се не помиње секундарни извор коришћен приликом његовог формулисања. Уложен је видан напор да се изворник детаљно прикаже, али због нејасних  и потенцијално противречних формулација (нпр. тврдња да је Рајт "за себе сматрао да је марксиста", с једне стране, и да  "као главно мерило преузима стручност од Вебера", с друге)  и због потпуног одсуства тумачења одабраних цитата, остају неразјашњена практично сва бројна питања која покреће Рајтов текст.

Након отклањања формалних недостатака, позивам стога пре свега  аутора овог недељног саопштења  и друге учеснике усо1 задужене за исти текст и за исту недељну тему , као и све заинтересоване за ову недељну тему,  да разјасне:

 

1) које су основне разлике између субјективног, ступњевитог и релационог схватања класе/слоја 

2) које су основне разлике у тумачењу историјских варијација у облицима друштвене организације класне/слојне неједнакости између Диркема, Вебера и Маркса и њихових савремених следбеника?

3) наведите аргументе у прилог и против тезе да класе нестају у савременим друштвима

4)наведите аргументе у прилог и против тезе да су вредносно-нормативни елементи одређења класе  карактеристични само за марксисте зато што само они постављају питање које су врсте преображаја историјски насталих и зато променљивих облика друштвене организације класне неједнакости потребне за елеминисање економског угњетавања и израбљивања у капиталистичким друштвима?

Након дискусије о овим и другим питањима које сами поставите, приступите узајамном оцењивању и самооцењивању недељних саопштења у оквиру исте недељне теме и у оквиру других недељних тема које вас занимају, у циљу што темељитије припреме за полагање коликвијума, писање семинарског рада и његове одбране на испиту.

Picture of Marko Kasalica
Re: Е.О. Рајт "Алтернативни темељи класне анализе"
by Marko Kasalica - Friday, 9 January 2015, 9:01 PM
 

Поштована колегинице, Ваше недељно саопштење је јако лепо и прегледно структурисано постављајући нам битна питања и дајући нам одговоре на њих. Због формалних пропуста које је и професорка навела моја оцена је 8.

Picture of Pavle Kerkez
Re: Е.О. Рајт "Алтернативни темељи класне анализе"
by Pavle Kerkez - Saturday, 10 January 2015, 4:44 PM
 

Koleginicino saopštenje je izuzetno uredno, čitko, i sve u svemu, dobro urađeno. Međutim, zbog nedostataka koje je profesorka istakla, moja ocena je 9.

Picture of Nenad Pivaš
Re: Е.О. Рајт "Алтернативни темељи класне анализе"
by Nenad Pivaš - Saturday, 10 January 2015, 8:16 PM
 

(пост)модерни марксисти и њихови погледи на проблеме савременог света су нешто што би сви требали читати макар и не били њихови истомишљеници. Колегиница Каљевић је на прецизан начин изнела Рајтове ставове који се могу сматрати новим погледом на стару проблематику. Заслужује оцену 10.

Picture of Jelena Bogdanovic
Re: Е.О. Рајт "Алтернативни темељи класне анализе"
by Jelena Bogdanovic - Saturday, 10 January 2015, 9:41 PM
 

Поред мањих формалних грешака, сматрам да се колегиница Каљевић потрудила да нам приближи став Рајта о класама и подели класа и на тај начин обогати наше знање о овој проблематици, те би моја оцена била 10. Надам се да ће убудуће као и остале колеге применити конструктивне критике и имати још боље радове. 

Picture of Ninoslav Gajic
Re: Е.О. Рајт "Алтернативни темељи класне анализе"
by Ninoslav Gajic - Saturday, 10 January 2015, 9:42 PM
 

Колегиница је у свом саопштењу изнела свој утисак, уз добар увод и закључак, потрудила се да уместо парафразирања и препричавања да своје објашњење и свој лични печат изворном тексту, стога без много полемике око ситних формалних грешака са задовољством предлажем оцену 9.

Picture of Ivan Vitezovic
Re: Е.О. Рајт "Алтернативни темељи класне анализе"
by Ivan Vitezovic - Saturday, 10 January 2015, 9:58 PM
 

Не бих се сложио да је колегиница Каљевић направила неке нарочито значајне формалне пропусте. Чак штавише сматрам да рад делује довољно опширно, сасвим коректно, питко и не толико напорно за читање . Замерио бих једино што колегиница није дала одговор на професоркина питања и следећи њене сугестије исправила грешке свог недељног саопштења. Но, свакако за похвалу је то што се колегиница потрудила да осмисли добар увод и тиме нас заинтересује за сам проблем задате теме. Стога предлажем највишу оцену (10).

Picture of Ana Spužić
Re: Е.О. Рајт "Алтернативни темељи класне анализе"
by Ana Spužić - Saturday, 10 January 2015, 10:01 PM
 

Колегиница је веома успешно приказала основне цитате Рајтовог текста, али због мањих формалних грешака моја оцена је 9.

Picture of Natalija Stojičić
Re: Е.О. Рајт "Алтернативни темељи класне анализе"
by Natalija Stojičić - Saturday, 10 January 2015, 10:27 PM
 

Сматрам да је колегиница веома лепо покушала да прикаже своју тему, веома систематично, притом веома исцрпно и прегледно што је чини још лакшом за разумевање. Због тога моја оцена је 10.

Picture of Danica Jotić
Re: Е.О. Рајт "Алтернативни темељи класне анализе"
by Danica Jotić - Sunday, 11 January 2015, 12:03 AM
 

Саопштење колегинице Каљевић је веома темељно одрађено, прегледно и јасно разумљиво. Упркос мањим формалним недостацима, предлажем оцену 10.

Picture of Andrea Kaljevic
Re: Е.О. Рајт "Алтернативни темељи класне анализе"
by Andrea Kaljevic - Sunday, 11 January 2015, 12:19 AM
 

Хвала свим колегама, највише на конструктивним критикама, трудићу се више у будућности да исправим грешке. Оцену коју дајем сама себи је 9, јер тема коју сам добила није нешто што бих лично изабрала, покшала сам да овом недељном саопштењу дам свој лични печат и надам се да сам у томе и успела.