Подела рада, друштвена структура и промена у савременим друштвима

 
 
Picture of Ana Spužić
Алтернативни темељи класне анализе, Ерик Олин Рајт
by Ana Spužić - Thursday, 11 December 2014, 1:56 AM
 

У овом делу Ерика Олина Рајта, под насловом „Алтернативни темељи класне анализе“ покушава се објаснити модерно схватање класа у друштву, кроз очи обичних људи и стручњака. На радију у Британији пуштен је извештај о новој класној шеми од седам категорија. Људи су се, гледајући у којој класи се налазе преко интернет странице, јављали на радио и износили своја мишљења. Углавном, долази се до закључка да су класе један комплексан појам око кога је тешко пронаћи једну дефиницију која ће покрити и сваки појединачни случај, и колективно друштво у целини.

 

1. „Класе су друштвене категорије које деле заједничка карактеристична својства које људи субјективно користе за рангирање ових категорија у оквиру система економског раслојавања“ (Рајт, 2002: 3).

Колико год да је ова дефиниција тачна, она није довољна да би у потпуности објаснила појам класе. Реч која се издваја у овој дефиницији је „субјективно“. Објективна, конкретна дефиниција класе као таква не постоји, или би била преопширна. Али ево неких примера на које се карактеристична субјективна својства могу односити: стил живота, занимања, ниво прихода, облачење, понашање, место живљења, религија, етницитет, род, генетска обдареност, итд. У материјалном смислу подела је ступњевита: виша класа, виша средња класа, средња класа, нижа средња класа, нижа класа, поткласа. Број класа варира у зависности од контекста. Истовремено можемо припадати великом броју класа.

2. „Како би требало да окарактеришемо и објаснимо варијације током историје у друштвеној организацији неједнакости? У оквиру марксистичке традиције, најистакнутији аспект историјских варијација неједнакости јесу облици у којима се привредни системи међусобно разликују према начину на који се економски вишак производи и присваја. За Веберијанце, насупрот томе, централни проблем историјских варијација јесте степен рационализације различитих димензија неједнакости, нарочито класе и статуса“ (Рајт, 2002: 4).

Овде треба посматрати ствари из два угла, из макро и микро нивоа. Сам микро ниво није довољан да се питање сагледа у целини, јер захвата узрочне процесе само индивидуалних живота. Проблематици се мора приступити са макро нивоа, кроз варијације времена и простора. Постоје 4 типа предмодерних друштава: ловачка и сакупљачка, пољопривредна, сточарска и неиндустријске цивилизације. Ту можемо увидети потпуно различите друштвене организације. У ловачким и сакупљачким друштвима нема гомилања материјалног богатства, па је неједнакост јако мала (односи се на пол, старост). Тек развојем градова и индустријализацијом ствара се већа економска неједнакост.

3. „Неки социолози тврде да класа нестаје, под чиме подразумевају да је постало мање вероватно да ће људи формирати стабилне идентитете у класним изразима па да је самим тиме мање вероватно да ће оријентисати своје политичко понашање на основу класе, док други објављују да класа остаје трајна карактеристика савременог друштва, под чиме они подразумевају да економски изгледи појединца у животу и даље зависе значајно од њиховог односа према економски вредним средствима различитих врста“ (Рајт, 2002: 5).

Мислим да класа, и сама припадност класи, нема „тежину“ као раније, у смислу да сад постоји класна покретљивост за разлику од времена када је она била одређена рођењем и непроменљива, али докле год постоји макар минимална друштвена неједнакост, постојаће и класне поделе. Појам класе се може једино развијати, и губити неке карактеристике из ранијих друштава, али ће у неком облику увек постојати. Припадност класи, на пример, живот у имућној или мање имућној породици, директно утиче на идентитет особе, на њене ставове према себи и другима и утиче на начин на који други ту особу виде.

 

Циљ аутора овог дела јесте покушај да развије аналитичке темеље посматрања класе, и разјасни варијације појма класа. Иако се приступи могу базирати на класичним друштвеним теоријама, не тежи се њиховом понављању. Дефиниција класе, промена класа кроз временску и просторну промену друштва, и стање класа данас јесте преглед и темељ који ће помоћи неко будуће предвиђање места појединачног човека и човечанства у друштвеној организацији. Сигурно је, и сада и убудуће, да ће појам класе због својих варијација бити дефинисан и схватан на различите начине од истраживача до истраживача, без обзира којој теорији припадају или заступају.

 

Литература

(Е.О., Рајт, 2002, Alternative Foundations of Class Analysis).

Picture of Vera Vratuša
Re: Алтернативни темељи класне анализе, Ерик Олин Рајт
by Vera Vratuša - Friday, 12 December 2014, 1:00 AM
 

Недељно саопштење  колегинице  Ане Спужиђ посвећено уводном тексту Ерика Олина Рајта, уредника и једног од аутора зборника Алтернативни темељи класне анализе, објављен је на дан предложеног рока (11. децембар  у подне за закључну виртуелну дискусију о теми "рад и подела рада у савременим друштвима" према Ажурираној верзија Плана наставе 2014 из Усо1) и тиме заслужује похвалу.

За похвалу је и чињеница да је колегиница избегла понављање честих формалних пропуста осим непотпуних библиографских података о изворнику на крају текста (Wright, Erik Olin (ed.) (2002) "Alternative Foundation of Class Analysis", преузето са: http://www.ssc.wisc.edu/~wright/Found-all.pdf, приступљено хх. хх. 2014). Рад је добро структурисан, уложен је видан напор да се направи елементарни увод у текст који се приказује, да се одабрани цитати властитим редоследом и коментарима повежу у средишњем делу саопштења , као и да се у закључку формулише влатити став према тезама садржаним у одабраним цитатима.

У садржинском погледу  позивам пре свега  аутора овог недељног саопштења  и друге учеснике усо1 задужене за исти текст и за исту недељну тему , као и све заинтересоване за ову недељну тему,  да разјасне:

1) које су основне разлике између субјективног, ступњевитог и релационог схватања класе/слоја 

2) које су основне разлике у тумачењу историјских варијација у облицима друштвене организације класне/слојне неједнакости између Диркема, Вебера и Маркса и њихових савремених следбеника?

3) наведите аргументе у прилог и против тезе да класе нестају у савременим друштвима

4)наведите аргументе у прилог и против тезе да су вредносно-нормативни елементи одређења класе  карактеристични само за марксисте зато што само они постављају питање које су врсте преображаја историјски насталих и зато променљивих облика друштвене организације класне неједнакости потребне за елеминисање економског угњетавања и израбљивања у капиталистичким друштвима?

Након дискусије о овим и другим питањима које сами поставите, приступите узајамном оцењивању и самооцењивању недељних саопштења у оквиру исте недељне теме и у оквиру других недељних тема које вас занимају, у циљу што темељитије припреме за полагање коликвијума, писање семинарског рада и његове одбране на испиту.

Picture of Ana Spužić
Re: Алтернативни темељи класне анализе, Ерик Олин Рајт
by Ana Spužić - Monday, 5 January 2015, 12:12 PM
 

Поштована професорка, надам се да је довољно, пошто нема формалних грешака у тексту, да само додатно напишем литературу.

(Wright, Erik Olin (ed.) (2002) "Alternative Foundation of Class Analysis", преузето са: http://www.ssc.wisc.edu/~wright/Found-all.pdf, приступљено 11. 12. 2014).

Покушаћу да одговорим на питања:

1) Субјективна схватања класе/слоја користе се чешће у свакодневном животу и говору и представљају заједничка схватања рангирања људи. Ступњевити појам се чешће односи на економско-политичке класификације људи и распрострањенија је у индустријализованим земљама, и за разлику од субјективне поделе, ова је одређенија и јаснија. Релациони појам покушава да нађе везу и узрок припадности одређеној класи. Он се најчешће користи научно, односно у социологији, у веберовској и марксистичкој традицији.

2) Код марксиста најбитинији аспект историјских варијација неједнакости су облици привредних система и њихове међусобне разлике у начину присвајања вишка производа. Код веберијанаца најбитинији аспект просторно-временске неједнакости јесте степен рационализације неједнакости, класе и статуса.

3) Аргументи у прилог тези да класе нестају у савременим друштвима: класна покретљивост, слобода идентитета, једнакост полова, расе вере и етницитета, политичке слободе, демократско уређење, бесплатно основно и средње образовање за све... Аргументи против тезе: изразите економске немогућности и неједнакости, повлашћен положај имућнијих, и проблем што су горње набројане карактеристике модерног друштва више формалне и често се не примењују у пракси.

4) Прилог за: марксисти најбоље могу да објасне економска, експлоаторска и капиталистичка питања и неједнакости, јер је њихова теорија на њима и заснована. Прилог против: иако се чини да међусобно-друштвени односи у овом питању немају значај, економија и друштво су тесно повезани, интеракционисти би могли да кажу да сваки преображај креће од друштва.

Picture of Marko Kasalica
Re: Алтернативни темељи класне анализе, Ерик Олин Рајт
by Marko Kasalica - Wednesday, 7 January 2015, 3:46 PM
 

Поштована колегинице, било је задовољство читати Ваше недељно саопштење, Ваш приступ и кључна освртања на текст о класној подели Ерина Олина Рајта стога моја оцена је 10.

Picture of Natalija Stojičić
Re: Алтернативни темељи класне анализе, Ерик Олин Рајт
by Natalija Stojičić - Saturday, 10 January 2015, 10:37 PM
 

Рад колегинице је био веома читљив, систематичан и занимљив. Похвално је и што је одговорила на критике и питања, моја оцена гласи 10.

Picture of Pavle Kerkez
Re: Алтернативни темељи класне анализе, Ерик Олин Рајт
by Pavle Kerkez - Saturday, 10 January 2015, 11:49 PM
 

Veoma dobro nedeljno saopštenje. Čitko, pregledno, u svaku ruku dobro. Moja ocena je 10.