Александар Југовић однос медија данашњег села у Србији и друштвених девијација које се испољавају у селу види у анализи три групе проблема. Прва група проблема се односи на опште питање утицаја савремених медија и комуникационих средстава на живот људи у селу. Друга група се односи на питање да ли и како медији утичу на испољавање девијантних понашања на селу. Трећа група обухвата проблем медијске слике села у контексту друштвених девијација које се догађају на селу, као и анализу феномена моралне панике.
,,Медији су допринели урбанизацији сеоског живота, а пре свега кроз промоцију животног стила и модела успешности што се посебно добро уочава код млађих житеља села" (Југовић, 2008:42).
Примена савремених технологија попут телевизора, радија, компјутера, а у најновије време и интернета, довеле су до урбанизације руралног живота на селу. Присуство савремених медија у сеоским домаћинствима утиче на приближавање сеоског стила живота градском начину живота.
,,Медији имају друштвено позитивну улогу у осветљавању стварности и приказивању друштвене реалности. Они служе информисању, забави, дружењу, учењу, итд. Такође, медији нам говоре о чему треба да размишљамо, а у великој мери и како да размишљамо" (Југовић, 2008:42).
Од великог значаја је утицај телевизије на сеоску популацију. Употреба телевизије позитивно утиче на породични живот на селу тако што обогаћује комуникацију између чланова породице и стимулише њихово заједништво. Такође, она може произвести и негативан утицај у погледу лоше комуникације, стварања конфликата око избора садржаја за гледање, итд.
,,На питање како медији утичу на испољавање девијантних понашања на селу постоје две велике групе истраживања. Прва велика група истраживања полази од тога да се медијска конструкција девијантних понашања може тумачити по ефектима који се могу препознати на макро-социјалном плану. Ова истраживања указују да се на макро-друштвеном плану ефекти медијске конструкције друштвених девијација и криминала испољавају кроз: пасивизирање и апатију јавности, моћ медија за легитимизацију насиља, друштвену анксиозност, обликовање идентитета, суочавање јавности са насилничком или криминалном позадином неких друштвених догађаја, итд. Друга велика група истраживања се бави испитивањем утицаја изложености насиљу кроз различите медије (телевизија, видео-игре, двд-филмови, интернет) на развој агресивности код деце" (Југовић, 2008:48).
Медији много доприносе девијантном понашању сеоске популације, а посебно деце млађих узраста због великог процента гледаности телевизијских емисија у којима доминира криминал, насиље, убиства... То може доста утицати на психо-физички развој деце и може довести до агресивности, негативне идентификације, стварања негативних узора током каснијег живота.
,,Веза медија и друштвене девијације на селу посебно захтева анализу социолошког и социјално-психолошког феномена који се зове морална паника. Морална паника се јавља у ситуацијама друштвених трансформација, превирања, моралних криза и потреба за новим облицима регулације друштвеног живота: онда када расте свест о друштвеним ризицима, и када се јављају ,,претње" неким темељним друштвеним вредностима" (Југовић, 2008:50).
Кључна улога у стварању моралне панике приписује се медијима. Разлог томе су медијски извештаји пуни стереотипа, бруталних речи, преувеличавања.
,,По Коену морална паника представља један друштвени конструкт који настаје као последица опажања да су неке друштвене појаве или одређени девијантни чинови посебно угрозили и ослабили морални поредак друштва" (Југовић, 2008:51).
Сврха моралне панике је да потврди надмоћ постојећег система вредности, посебно у временима повећане узнемирености и кризе. Медији доприносе моралној паници тако што преувеличавају, искривљују слику догађаја, предвиђајући да ће се исти догађај поновити са тежим последицама.
Савремене технологије утичу на свест сеоског становништва у Србији. Утицај медија је допринео урбанизацији сеоског живота захваљујући разноликости медијског садржаја. Село какво се данас прказује кроз медије се доста разликује од претходних деценија . Његова слика се данас креће између ,,питомости", мелодрамског хумора и девијантности.
Литература: Југовић, А, Морална паника и друштвене девијације на селу, Социјална мисао