Одабрали сте да истражите савремене примене социологије сазнања?

 
 
Picture of Jelena Joksimović
Када активност сазнавања постане псеудоактивност
by Jelena Joksimović - Thursday, 18 December 2014, 10:07 AM
 

Када активност сазнавања постане псеудоактивност

Садржај: 
1. Увод
2. Феномен псеудоактивности у процесу сазнавања
3. Околности настанка и могуће посљедице псеудоактивности
4. Закључна разматрања или како препознати псеудоактивност
5. Литература



1. Увод

Овај рад покушава да опише природу процеса сазнавања из угла социо-конструктивистичке парадигме, а затим да одговори на сљедећа питања: како у теорији и пракси образовања долази до појаве нефункционалних и несврсисходних активности сазнавања које не испуњавају образовне циљеве и не рађају процес сазнавања односно учења (ове активности неки аутори препознају као псеудоактивности (Sewall, 2000) и на њих ће се тако реферирати и у даљем тексту); затим које индивидуалне или колективне околности погодују развоју ових активности; и коначно које посљедице појава оваквих активности има по процес сазнавања и сам развој ученика. Иако се у овом раду нећу детаљно бавити процесом сазнавања на најопштијем нивоу, дакле изван формалног образовног система, везе које желим да освијетлим већином су универзалне и важе у свим контекстима процеса сазнавања. Дакле, уколико анализирамо образовну теорију и праксу лако препознајемо мјере које полазе од идеје о активности учења/сазнавања која је и централна идеја мислиоца на чијим поставкама се развила социо-конструктивистичка парадигма у учењу. Но у анализи различитих образовних аспеката лако препознајемо и оне мјере које неадекватно тумаче ова полазишта и површно опонашајући их заправо креирају или препоручују активности које не воде сазнању или бар не у оној мјеру у ком би организован систем требало то да омогућава. Ево примјера ситуације коју овим радом желим да разјасним. Многи се питају, чак и када наставник или курикулум дају одговор на то, која је сврха одређених активности учења којима присуствују или у њима учествују. Веома извјесно је да та активност у овом случају заправо није активност сазнавања односно учења какво би процес образовања требало да креира: то није сврсисходна, циљана ни планирана активност. 
Најприје у раду покушавам да кроз тумачење прцеса сазнавања дефинишем појам псеудоактивности и илуструјем га на одређеним примјерима из образовног процеса. У другом дијелу рада покушавам анализирати које околности доводе до појаве псеудоактивности и који актери, односно које улоге у образовном систему утичу на појаву овог феномена. Коначно, желим да назначим зашто је важно разумијевање овог феномена у контексту савременог образовања и како се може препознати и избјећи обесмишљавање сазнајног процеса које овакве активности изазивају. 

2. Феномен псеудоактивности у процесу сазнавања

Најприје је важно рећи неколико ријечи о самој активности сазнавања односно учења. Наиме, како је већ речено у овом раду полазимо од социо-конструктивистичкепарадигме која у савременим теоријама образовања, учења и наставе има приличну доминацију данас. Дакле ријеч је о концепцији која полази од конструктивистичких идеја Пијажеа (Jean Piaget), социо-културних идеја Виготског (Lev Vygotski) и коначно прагматичног Дјуијевог (John Dewey) схватања процеса сазнавања. На овим основама изграђен је и теоријско методичко методолошки концепт активног учења (Ивић, Пешикан, Антић, 2003) али и многи други концепти учења са фокусом на ученику. Неколико кључних карактеристика учења важне су за разумијевање социо-конструктивистичке парадигме у овом смислу. Наиме на процес сазнавања гледа се као на: процес активне менталне конструкције (моје подвлачење); који је завистан од претходних знања и искустава ученика; који је по природи интерактиван; социјалне је природе и одвија се у контексту; а и истовремено је идиосинкратичне и номотетске природе (Пешикан, 2010). Засновано на овим теоретским претпоставкама активност сазнавања дакле можемо дефинисати кроз два кључна аспекта. Први аспект је ментална природа активности у којој се искључиво на менталном плану може конструисати значење, док је други аспект активности сазнавања контекст или социо-културно окружење које осим што даје сврху (у процесу образовања су то циљеви) активности, даје и алатке, или средства, као и значајне друге како би се конструкција знања одиграла. Дакле, у овом раду анализирамо како природа саме активности сазнавања бива погрешно тумачена у савременим околностима и како у складу са тим не успијева испунити очекиване циљеве. Ако анализирамо циљеве образовања, и то на оном најопштијем нивоу, дакле не ни на нивоу образовних политика већ на нивоу теорије сазнања, постоје бројне специфичности и посебности савременог доба које би требало узети у обзир. Способност учења некада је била улаз или инпут у процесу образовања, док сада постаје жељени исход или оутпут овог процеса. Овај преокрет може се посматрати и као парадигматски преокрет са ране модерне ка касној или постмодерној школи. У раној модерној школи фокус је на преносу информација, у овој потоњој имамо развој способности. Тај развој способности подразумијева да ученик када изађе из процеса школовања нема једини задатак да искористи своје знање, већ да даље учествује у изградњи нових али и коришћењу старих знања. Ово се дешава због прилагођавања школе и школског система друштвеним околностима које се интензивно и брзо мијењају. Вјештине које су крајњи циљ савременог курикулума могу се сажети у сљедећем: метакогнитивне способности (знати како учити и разумјети свој процес учења); иновативност; критичко мишљење и рјешавање проблема; комуникацијске и вјештине сарадње; креативност; дигитална писменост; језичка писменост; математичка писменост; вјештине управљања каријером; иницијативност; лидерство; предузетничке вјештине; социјалне, цивилне и културне вјештине (Triling, Fadel, 2009; и Developing Key Competences at School in Europe, EACEA, 2012). Преглед разлика у концепцији ране и позне модерне школе приказан је у табели у приложеном документу. (Табела 1. Парадигматска промјена из ране модерне у касну модерну школу (Carlgren у Hudson, Meyer, 2011)

Сада када смо поставили основе на којима можемо говорити о активности сазнавања која је релеванта у датом контексту, дакле активност која води развијању поменутих компетенција и која је у складу са карактеристикама онога што Карлгрен назива пост-модерном школом долазимо до проблема којим се овај рад бави. Дакле, када се све опште поставке теорије сазнавања укрсте у настваној пракси дешавају се бројна исклизнућа и странпутице. То су најчешће разлози због којих се образовање и критикује. Адорно (Adorno према Liessmann, 2006) каже да друштво знања није нарочито паметно друштво. Други аутори наводе да не вјерују у снагу образовања више (Emerson, 1972, према Hart, 2009). Фреире (Paulo Freire) наглашава инвенцију и истраживање као важне аспекте савременог образовања који су потпуно запоставњени. Он такође каже да је традиционални курикулум “откачен“ или у недовољној вези са животом. И то је само још један од разлога зашто он вјерује да није оправдано гледати на образовање као на свемоћно или нешто што има безусловну и апсолутну вриједнст, јер ни образовање, ни школе које данас имамо немају тај статус. Он такође иде јако далеко тврдећи да је уска специјализација на одређеним образовним нивоима која се данас његује у неким образовним системима заправо анимализација људског ума (Freire, 2008). Други као нпр. Селвин (Neil Selwyn) када говоре о интеренет образовању истичу да је важно фокусирање школовања и социолошких истраживања на „сад и овдје“ зато што не знамо какве промјене долазе (Selwyn у Apple, Ball, Gandin, 2010). Но сада већ довољно знамо о компетенцијама које ће ученике припремити за живот у промјенљивим околностима и то заправо јесте главни изазов школовања данас. Харт (Hart) каже да би образовање у глобалном друштву не само требало да припрема за непознати свијет, већ да ученике припрема за ход по различитим свјетовима, преласцима из културе у културу, временску зону, традиције и вриједности, погледе на свијет и контексте са различитим економским статусом (Hart, 2009). Он такође истиче да је грешка уколико се образовање посматра само као алатка за тржиште рада и наглашава да је циљ образовања важнији и општији од саме припреме за тржиште рада (Hart, 2009). Сви ови аутори препознају да образовање не задовољава потребе које друштво има и очекује да их образовање испуни. Уколико анализирамо микросистем самог процеса сазнавања тражећи узроке овоме, један од одговора могу бити псеудоактивности. Дакле оне активности које не производе очекивани и планирани ефекат јер напросто нису адекватно постављене (замишљене и задате) да би испуниле ту функцију. То су активности које недовољно ментално ангажују оног ко учи, и које не омогућавају искорак у зону наредног развоја у којој се најчешће одвија сусрет свакодневних и научних појмова (Виготски, 1996). Наставници у америчким школама, упитани које школске активности ученици сматрају најзанимљивијим наводе све, само не активности учења и сазнавања, дакле наводе активности загријавања, игрица и сличних повезујућих процеса који би у процесу сазнавања требало да буду само помоћна средства. Док исти наставници тврде да ученици сматрају изузетно непривлачним све активности везане за обраду текста, рјешавање проблема и сл. и да стога покушавају у настави користити што више активности занимљивих ученицима уопште не користећи научне интриге или велика открића већ искључиво површно ментално ангажујуће активности (Zahorik, 1996). Та настојања да се активности сазнавања учине занимљивијим ученицима заправо су најчешћи разлог настанка псеудоактивности. Псеудоактивност није довољно операционализован и тумачен научни концепт још увијек, тако да ћемо је за потребе овог рада дефинисати на сљедећи начин: активност која се дешава у образовном контексту и има за циљ да изазове процес учења/сазнавања, али изазива мало или нимало промјене (која би требало да буде у основи сваког учења/сазнавања) у складу са циљем, док притом споља посматрано дјелује ангажујуће и мотивишуће за ученике. Врло често активност која је веома популарана и међу наставницима и међу ученицима може бити заправо псеудоактивност. Узмимо на примјер ученичке колаже па чак и портфолије. Врло често (не и увијек) ови продукти заправо представљају само демонстрацију знања ученика о свакодневним појмовима, дакле то су шарене и богате збирке демонстрације моћи запажања или представљања онога што ученик већ има у свом сазнању, без искорака у повезивање тог знања са научним појмовима или законима, без генерализација или искорака у зону наредног развоја. Наравно, уз адекватно и веома интензивно вођење ово може бити и активност која рађа учење, али се то ипак ријетко дешава. Илустрација у приложеном документу приказује један такав примјер (Приказ 1. Задатак преузет из уџбеника „People, places, culture“, (2009).

Активност која није довољно ментално ангажујућа, и која је у учениковој зони актуелног или још горе прошлог развоја такође спада у псеудоактивности. У приказу 2. у документу у прилогу дат је примјер једне такве активности, такође преузете из истог уџбеника (Приказ 2. Задатак преузет из уџбеника „People, places, culture“, (2009).

Овдје је у питању такорећи банална активност за ученике узраста од 7 година. Илустрација је преузета из истог уџбеника за основну школу за предмет који би одговарао предмету Природа и друштво у Србији. У овом задатку тражи се од ученика да наведе која европска област је најближе Црном мору. Ученик би требало само да разумије значење ријечи близу и да умије да чита, што је признаћемо врло очекивано за већину седмогодишњака у већини типичних социо-културних контекста. Дакле ако упоредимо са критеријумима активности сазнавања из социо-конструктивистичке парадигме увиђамо да је ова активност недовољно ментално ангажујућа, подстиче механички одговор (јер остале области које су у близини Црног мора, а нису европске нису ни обиљежене) и свакако не представља повезивање научних и свакодневних појмова јер иако очито покушава да развија вјештине сналажења на мапи или графичком приказу заправо очигледношћу одговора не омогућава размијевање и коришћење појма мапе. Навешћу примјер и једне активности из наставне праксе код нас. На часу ликовног ученици узраста од око 10 година су имали задатак да направе мозаик иконе Бијели анђео. Циљ активности је по плану часа и наставницином извјештавању развој креативности. Активност се спроводи тако што ученици већ припремљене комадиће колаж папира лијепе на већ исцртана и обиљежена поља. Дакле све што је потребно да ученик уради јесте да узме колаж одређене боје и налијепи га на простор који је обиљежен за дату боју. Јасно је да се остварује минимално ментално ангажовање ученика, а да се свакако оваквом активношћу не може развијати креативност. Оно што се такође дешава јесте да учионица постаје ужурбано и живо мјесто у ком се јако брзо и лако напредује у задатаку, ученици су задовољни и веома посвећено учествују и сарађују. Неопрезном посматрачу ова сцена може изгледати као веома активна настава, али питање је гдје је активност у процесу сазнавања, да ли је она споља видљива или је прије свега унутрашња, ментална? 
Важно је напоменути да и неке веома комплексне и несумњиво ангажујуће активности могу спадати у категорију псеудоактивности, наиме активности које су изван развојних капацитета ученика, у зони будућег развоја (Виготски, 1996) немају адекватан ефекат и не изазивају процес сазнавања јер ученик једноставно не може да их успјешно испуни. Проблем са овим типом псеудоактивности је и што извјесно код ученика изазивају осјећање неуспјеха и неспособности, па тиме и невјере у своје капацитете. Примјер за овакву активност може се пронаћи у једном уџбенику Природе и друштва у ком се од ученика другог разреда основне школе тражи да организује јединицу Црвеног крста у својој згради (Пешикан у разговору). 
Дакле псеудоактивности као што се може видјети не произилазе из намјере да се процес сазнавања поједностави, најчешће се иза њих крије неразумијевање процеса сазнавања и тежња да се ученици мотивишу за активност. Неке од псеудокактивности могу имати и неке позитивне исходе. Наиме уколико се задатак из приказа 1. ради у групама несумњиво ће се догодити развој сарадње међу ученицима. Затим ученици ће можда научити и понешто о претраживању на интернету итд. Али све то су споредни, пропратни ефекти активности, они не могу и не смију бити једини, јер уколико споредни ефекти активности постану сврха активности онда образовни систем није ни потребан, јер различите спонтане игре дјеце имају исте такве споредне ефекте. Образовање је дужно да систематски и планирано развија ученике и псеудоактивности су управо примјер на којима оно то не успијева. 

3. Околности настанка и могуће посљедице псеудоактивности

Лисман (Konrad Paul Liessmann) наводи као илустрацију статуса који образовање данас има мотив веома популарног телевизијског програма „Милионер“ у ком је приступ заснован на идеји да: „Све може бити образовање, али образовање одавно није све.“ Он каже да оваква поставка заправо промовише необразованост (њем. die Unbildung) и фаворизује друге начине долажења до успјеха, не путем образовања (Liessmann, 2006). Он препознаје и како високошколство мијења своју функцију и постаје површније: „Бечелор је диплома за одустајање од школовања“ (Liessmann, 2006, стр: 106). Бројни су разлози због којих образовање губи на значају у друштву данас и могли би се набрајати у недоглед, а један од показатеља (индикатора) тог пропадања је и описана појава псеудоактивности. Примјер учионице коју рецимо наставник жели да учини да личи на студио телевизијских програма под убјеђењем да ће то мотивисати ученике заправо осликава неразумијевање процеса сазнавања или имплицитних теорија које воде креаторе и реализаторе наставних програма. Наглашавам да се овакве препоруке могу наћи и у приручницима за рад наставника и да зато није сав терет на њима као непосредним практичарима, већ и на онима који се баве развојем образовних програма. Јасно је да насупрот псеудоактивностима не стоје активности „сувог“ и пасивног вербализма традиционалне школе против кога се успротивио Дјуи и бројни његови сљедбеници, уносећи живот, животно искуство ипрактичну примјенљивост у школске клупе (Pešikan, 2012). Између пасивне или прецизније рецептивне традиционалне школе и заиста активне школе у којој се конструише знање јесте континуум различитих активности. Но најчешће погрешно тумачење активности савремене школе обезбијеђује мало или нимало ослонаца за учење и тако рађа псеудоактивност. Ако су активности традиционалне школе недовољно развијале критичку свијест, самосталност, иницијативу и предузимљивост, онда псеудоактивности развијају само осјећај самосталности, критизерство а не критичку свијест, привидну самосталност и иницијативу и предузимљивост за површне акције. Дакле опасност од ових активности је велика, оне шаљу поруку ученицима да школа није озбиљно мјесто, не покрећу унутрашњу мотивацију и пружају лажно самопоуздање у сопствене способности, као и лажан осјећај развоја или успјеха. 

4. Закључна разматрања или како препознати псеудоактивност

У закључним разматраљима желим да извучем неке импликације изнијете анализе. Дакле, мотивација оног ко сазнаје веома је важна по сам процес сазнавања без сумње. Данашње друштво, које тежи да буде друштво знања, мора имати у виду замке које чисто мотивишућа настава носи са собом. Ово су критеријуми путем којих се може анализирати да ли је нека активност сазнавања заправо псеудоактивност која не рађа сазнавање
1. Критеријум менталне ангажованости. Нису све „hands-in“ активности заиста и „mind-in“ активности и ту долазимо до истовремено најслабије и најјаче Дјуијеве идеје о активности учења. Активност која је само споља видљива, манипулативна, не постиже адекватан развојни ефекат. Активности које вуку развој ученика су ментипулативне (ментално оперишуће) и тиме и унутрашње (Pešikan, 2012). Све активности сазнавања могу се анализирати најприје преко овог критеријума, дакле да ли су мани- или менти- пулативне. Подтачка овог критеријума је мјера у којој су активности ментипулативне јер је јасно да активност меморисања има мањи развојни ефекат од аналитичке или креативне менталне активности. Ово свакако не значи да су све споља видљиве активности искључиво манипулативне, већ да је важно анализирати циљеве активности и у складу са њима процјењивати ниво на ком ментално ангажују оног ко учи. 
2. Критеријум повезивања свакодневних и научних појмова. Други критеријум је веома важан за формално образовање, јер се односи на повезивање свакодневнихзнања и искустава са научним појмовима и категоријама (Виготски, 1996). Важно је установити да ли активности пружају адекватну основу за повезивање ових полова разумијевања, дакле да ли омогућавају генерализацију свакодневног искуства у научне категорије. Слиједећи ову идеју Виготског посао наставника није да научи ученика животу (за то постоје и други агенси развоја) већ да прије свега укаже на јасне везе између науке и живота. 
3. Критеријум зоне наредног развоја. Трећи критеријум је да ли активност вуче ученика у зону наредног развоја (Вигостски, 1996). Овај критеријум указује да је важно да активност не буде превише једноставна (да не буде у зони прошлог или актуелног развоја) али ни да буде презахтјевна и нереална за ученика (у зони будућег развоја).
4. Критеријум друштвене улоге образовања. Овај критеријум дио је друге равни из које смо посматрали псеудоактивности. Дакле, релевантност у процесу сазнавања имају само активности које одговарају на актуелне или будуће друштвене потребе или тенденције у друштву. Нажалост, видјели смо да је најчешће покушај да се задовољи овај критеријум водио у развој псеудоактивности. 
На крају је важно истаћи да није свака лоша настава испуњена псеудоактивностима, јер постоје бројне друге варијабле које могу угрозити квалитет наставе, али свака псеудоактивност јесте лоша настава која је маскирана добрим намјерама, високо постављеним циљевима и засићена тежњом за активним учешћам онога који учи. Управо због овога псеудоактивности је теже препознати и развити у стварне активности сазнавања. 

5. Литература

- Apple, M. W., Ball, S. J., Gandin, L. A., (2010). The Routledge International Handbook of the Sociology of Education. London: Routledge. 
- European Commission/EACEA/Eurydice, 2012. Developing Key Competences at School in Europe:Challenges and Opportunities for Policy. Eurydice Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
- Hart, T. (2009), „From information to transformation. Education for the evolution of consciousness“. New York: Peter Lang Publishing.
- Hudson, B., Meyer, M. (2011). Beyond fragmentation: Didactics, learning and teaching in Europe. Opladen and Farmington Hills: Barbara Budrich publishers.
- Freire, P., (2008). Education for critical consciousness. New York: Continuum.
- Ивић, И., Пешикан, А., и Антић, С., (2003). Активно учење 2. Београд: Институт за психологију, Филозофски факултет. 
- Јоксимовић, Ј., Пешикан А. (2013). Савремени друштвени трендови и активно учење. Саопштење на конференцији: XVI научна конференција, “Педагошка истраживања и школска пракса – Иновативни приступи образовању. Београд: ИПИ, ЗУОВ.
- Konrad Paul Liessmann, (2006), „Theorie der Unbildung.“ – материјал доступан на: http://lms.f.bg.ac.rs/mod/resource/view.php?inpopup=true&id=717 
- Пешикан, А. (2010). Савремени поглед на природу школског учења и наставе: социо-конструктивистичко гледиште и његове практичне импликације. Психолошка истраживања, XIII (2), 157-184. 
- Pešikan, A. (2012). Dewejeva aktivna škola: Aktivno učenje – osrednja ideja in osrednja težava teorije Johna Deweyja. U: J. Dewey, Šola in družba, spremni študij S.Gaber i A.Pešikan. Ljubljana: Pedagoška fakulteta, str. 117-135.
- Sewall, G. T. (2000). Lost in action, Are time-consuming, trivializing activities displacing the cultivation of active minds? Washington: American Educator. Preuzeto 11.11.2013. sa: 
- Triling, B., Fadel, C. (2009). 21st Century Skills Learning for life in our times. San Francisco: Jossey-Bass.
- Виготски, Л. (1996). Мишљење и говор. Сабрана дела Лава Виготског. Београд: Завод за уџбенике
- James A. Banks, J. A., Colleary, K. P., Greenow, L., Parker, W. C., Schell, E. M., Zike, D. (2009). „People, Places and Cultures.“ Columbus: MacMillan/ McGraw-Hill. 
- Zahorik, J.A. (1996). „Elementary and secondary teachers’ reports of how they make learning interesting.“ The Elementary School Journal. Vol. 96(5); 551-564.

Picture of Vera Vratuša
Re: Када активност сазнавања постане псеудоактивност
by Vera Vratuša - Thursday, 18 December 2014, 9:56 PM
 

Пребацујем са старог сервера копије потоњег тока дискусије о семинарском раду "Када активност сазнавања постане псеудоактивност" са очуваним изворним датумима

Слика Jelena Joksimovic
Re: Када активност сазнавања постане псеудоактивност
написао/ла Jelena Joksimovic - Tuesday, 27. May 2014., 13:34
  Ево и рада са поменутим приказима, морала сам смањити квалитет илустрација да би документ било могуће поставити на лмс. Извињавам се због те компликације.
 
 
Слика Вера (Vera) Вратуша (Vratuša)
Одговор: Када активност сазнавања постане псеудоактивност
написао/ла Вера (Vera) Вратуша (Vratuša) - Wednesday, 28. May 2014., 04:31
  Похвале за понуду добро структурисаног и течно написаног другог семинарског рада за дискусију пре истека наставе у пролећном семестру.

Није за похвалу чињеница да се и првој верзији другог семинарског рада може да упути иста примедба као и првој верзији првог семинарског рада – зашто су изостале стране на којима се налази цитирани или парафразирани текст?

Овај формални недостатак изазива код читалаца недоумицу које изворе је аутор доиста користио, а које је преузео из неког од секундарних извора који се баве истом темом као и аутор , те који су то извори.
Зашто о кључним идејама важних аутора за конструктивистичку парадигму процеса сазнавања као што су Пјаже, Виготски и Дјуи, мало дознајемо из прве руке као и о њиховим међусобним односима, те на чему се темељи тврдња аутора након преузимања табеле четвртог аутора о промени образовне парадигме да «смо поставили основе на којима можемо говорити о активности сазнавања која је релевантна у датом контексту...псеудоактивности...»?

Ко је преузео примере псеудоактивности из уџбеника који се не помиње у библиографији?

Ко још поред аутора семинарског рада дефинише критеријуме менталне ангажованости, повезивања свакодневних и научних појмова, зоне наредног развоја и друштвене улоге образовања за идентификовање псеудоактивности сазнавања и њихово разликовање од стварне активности сазнавања у закључном делу рада?

Које су то «актуелне или будуће друштвене потребе» у класно подељеним друштвима ?
 
Слика Jelena Joksimovic
Re: Одговор: Када активност сазнавања постане псеудоактивност
написао/ла Jelena Joksimovic - Thursday, 29. May 2014., 15:13
  Поштована професорка, овдје је дио одговора на посљедња питања, ускоро стиже остатак и унапријеђена верзија рада.
Најприје, извињавам се на поновном изостављању броја страница, то се најчешће дешава јер пишем пролазећи кроз своје биљешке, а како се оне временом гомилају у разним ситуацијама не запишем увијек број странице и онда нажалост послије или не могу да пронађем дату литературу или ако пронађем литературу не могу баш цитирани дио. Покушаћу да то исправим у што скоријем року.
Мој фокус је био на импликацијама социо-конструктивистичке парадигме, тако да сам зато мало мање користила изворну литературу, наиме Дјуија и Виготског јесам користила, али Пијажеа не, покушаћу и то да поправим ускоро.

Примјере сам сама преузела из уџбеника који јесам навела у литератури, у питању је амерички уџбеник:
James A. Banks, J. A., Colleary, K. P., Greenow, L., Parker, W. C., Schell, E. M., Zike, D. (2009). „People, Places and Cultures.“ Columbus: MacMillan/ McGraw-Hill. Овај уџбеник био је дио узорка за једно истраживање којим сам се бавила недавно.

Што се критеријума у закључку тиче нико други их не користи као критеријуме за концепт псеудоактивности, бар да ја знам, наиме као што сам и поменула тај концепт псеудоактивности се тек стидљиво среће у литератури, што је и био разлог да га дубље истражим.
 
 
Слика Вера (Vera) Вратуша (Vratuša)
Одговор: Re: Одговор: Када активност сазнавања постане псеудоактивност
написао/ла Вера (Vera) Вратуша (Vratuša) - Tuesday, 10. June 2014., 07:29
  У очекивању одговора на преостала питања и унапређене верзије рада, коментарисала бих досадашње одговоре.

Не долазимо ли до "импликација" односно основних карактеристика неког социолошко сазнајног становишта и кроз критичку анализу неке изворне и секундарне литературе? Штета је да Вам није прешло у навику да белешке правите тако да садрже све потребне податке о извору.

Сами сте навели као најсроднији извор Вашим закључцима текст Sewall'а. Које су сличности и које разлике у Вашим закључцима? Нема ли и других критичких текстова у којима се уместо израза "псеудо"(сазнајна активност) користи израз "лажна", те инсистира на важности стављања нагласка на менталну (сазнајну) а не пуку бихејвиоралну активност без систематичног повезивања теорије и праксе?

Молим немојте да превише одлажете објављивање трећег семинарског рада и позивам остале учеснике Социологије сазнања 2013-2014 а.г. да што пре достигну Ваш степен испуњавања предиспитних обавеза : ).
 
Слика Jelena Joksimovic
Re: Одговор: Re: Одговор: Када активност сазнавања постане псеудоактивност
написао/ла Jelena Joksimovic - Sunday, 9. November 2014., 22:49
  Овдје су питања и одговори које сам дуговала.

- Зашто о кључним идејама важних аутора за конструктивистичку парадигму процеса сазнавања као што су Пјаже, Виготски и Дјуи, мало дознајемо из прве руке као и о њиховим међусобним односима...... Не долазимо ли до "импликација" односно основних карактеристика неког социолошко сазнајног становишта и кроз критичку анализу неке изворне и секундарне литературе?

У потпуности сам сагласна да је неопходно анализирати и изворну литературу како бисмо дошли дo импликација само што сам хтјела више изоштрити фокус на утицају који су ове теорије оствариле или концептима који су касније развијени из њих па нисaм оставила довољно простора за цитирање изворне литературе. Но, изворну литературу поменута три аутора, управо везано за тему активности сазнавања користила сам у трећем семинарском раду (за сада објављеном на страницама у оквиру теме 7 овог курса) који може бити својеврсна допуна теоријским основама овог текста о псеудоактивностима.

- ... те на чему се темељи тврдња аутора након преузимања табеле четвртог аутора о промени образовне парадигме да «смо поставили основе на којима можемо говорити о активности сазнавања која је релевантна у датом контексту...псеудоактивности...»?

Табела коју сам преузела од ауторке Карлгрен (Carlgren у Hudson, Meyer, 2011) скицира разлике између традиционалне и касне модерне школе са сврхом да појасни циљеве или основне претпоставке ова два приступа процесу сазнавања кроз образовни систем. Оно што сам хтјела рећи, је да су наведене претпоставке касне модерне школе основ за моје тумачење релевантне сазнајне активности у данашњем контексту. Како је релевантна сазнајна активност у овом раду антоним појму псеудоактивности, опис релевантне сазнајне активности сам стога користила као основ за идеју о псеудоактивности.

- Ко још поред аутора семинарског рада дефинише критеријуме менталне ангажованости, повезивања свакодневних и научних појмова, зоне наредног развоја и друштвене улоге образовања за идентификовање псеудоактивности сазнавања и њихово разликовање од стварне активности сазнавања у закључном делу рада?

Може се рећи да то најприје чини Виготски, питање менталне ангажованости (посебно виших и нижих менталних функција) је код њега нешто другачије од оног што сам износила у закључку али мислим да овај аутор није говорио о супротности (није говорио о некој врсти псеудо, квази или лажних активности) колико о стварној активности сазнавања. Остали аутори које помињем такође говоре о овим принципима или критеријумима за активност учења (од домаћих то су: Пешикан, Ивић, Антић, од страних: Андерсон и други које наводим у сљедећем одговору).

- Сами сте навели као најсроднији извор Вашим закључцима текст Sewall'а. Које су сличности и које разлике у Вашим закључцима? Нема ли и других критичких текстова у којима се уместо израза "псеудо"(сазнајна активност) користи израз "лажна", те инсистира на важности стављања нагласка на менталну (сазнајну) а не пуку бихејвиоралну активност без систематичног повезивања теорије и праксе?

Сличности са закључцима поменутог аутора су прије свега у запажању присуства споља веома упадњивих, али ментално веома ниско ангажујућих активности која је довела до тога што он назива изједначавањем лекције и саме активности. Друга ставка о којој и Сивал и Захорик говоре, а са којом сам сагласна је у опису прецепције наставника шта чини наставу мотивишућом (површне «игровне» активности, а не садржајне). Оно у чему нисам у потпуности сагласна са Сивалом је да се баш све активности које је навео могу сврстати у неку врсту неоправданих, заправо уз адекватну интервенцију наставника (за коју мислим да би требало да је у складу и са Сиваловим закључцима: планирана, структурирана, сврховита) образовање може и да изгледа као игра (не тврдим да је то неопходно), а да то не буде.
Други текстови који се баве критиком према чисто бихејвиоралној активности учења се могу наћи у различитим текстовима, често се као потенцијалне заблуде о активном учењу наводи управо да тај процес није искључиво споља видљива активност већ да подразумијева и менталну, унутрашњу активност која је још важнија. Нивое те менталне активности и акценат на менталном ангажовању истиче Блум и његови сљедбеници (Anderson, Krathwohl, 2001). Неке од начина путем којих ће ученици заиста ући у активност учећи не механички већ најприје разумијевајући садржај можемо срести код Арендса (2012) или Џејкобса и Гејва (1996) мада и код многих других аутора.

1. Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (Eds.). (2001). A taxonomy for learning, teaching and assessing: A revision of Bloom's Taxonomy of educational objectives: Complete edition. New York : Longman.
2. Arends, R. L. (2012). Learning to teach. New York: McGraw-Hill.
3. Jacobs, M.,Gawe, N. (1996). Teaching- learning Dynamics, a participative approach.
Johanesburg: Heinemann.

- Које су то «актуелне или будуће друштвене потребе» у класно подељеним друштвима ?

Ово питање отвара нову велику дебату. Мислим да сам непрецизно дефинисала посљедњи критеријум. Наиме, са позиције образовног система или образовне политике унутар једног друштва релевантност активности према томе да ли испуњава поменуте потребе би се могла назвати легитимним критеријумом. Али Ваше питање ме подстакло да додам сљедеће. Како је у класно подијељеним друштвима потреба елита да задрже своје супериорне позиције, образовање из позиције образовног система би се старало да задржи ове позиције што нисам хтјела да кажем. Са нешто неутралније позиције теоретичара образовања могло би се рећи да би овај критеријум релевантност активности требало тумачити у складу са вриједностима дефинисаним људским правима, а заснованим на једнакости и слободи. Но како ни ово нису идеолошки неутралне категорије, јасно је да најопштије речено образовање не би требало да буде слијепо за контекст у ком се дешава (оно је увијек и под утицајем тог контекста) али да увијек мора имати еманципаторску функцију. Ова еманципација требало би да се дешава на свим нивоима, појединцу, групама, цјелокупном друштву, а смјер те еманципације и њено значење у многоме ће зависити од поменутог контекста иако она мора посједовати одређену универзалност.

Слика Jelena Joksimovic
Re: Одговор: Re: Одговор: Када активност сазнавања постане псеудоактивност
написао/ла Jelena Joksimovic - Sunday, 9. November 2014., 23:00
  Хтјела бих да додам и један видео у ком говори Славој Жижек. Наводим овај видео само због реченице или поруке за коју мислим да је важна за разумијевање оног што сам хтјела рећи иако дјелимично излази из оквира у којима сам тумачила псеудоактивност у претходном тексту. Парафарзирам: због поплаве псеудоактивистичког притиска према пуком дјеловању (дјеловању ради дјеловања), сада је вријеме да станемо и опет промислимо свијет... https://www.youtube.com/watch?v=IgR6uaVqWsQ
Слика Вера (Vera) Вратуша (Vratuša)
Одговор: Re: Одговор: Re: Одговор: Када активност сазнавања постане псеудоактивност
написао/ла Вера (Vera) Вратуша (Vratuša) - Saturday, 13. December 2014., 16:55
  Са задовољством констатујем да ја немам више питања поводом овог семинарског рада за дискусију пре испита. Молим учеснике Социологије сазнања 2014 да поставе своја питања из угла тема које сами обрађују.

 
Picture of Милан Цакић
Re: Када активност сазнавања постане псеудоактивност
by Милан Цакић - Saturday, 20 December 2014, 1:08 PM
 

Коментаре пишем као одговор на последњу поруку у дискусији како би били уочљивији.

Ово је веома занимљив рад који се бави актуелном и важном темом. Пристуp у раду је добар и помињу се све важне ствари за обрађивање теме из изабраног угла.

Међутим, има неколико формалних недостатака. Поред изостанка страна, мени су упале у око још неке формалне "слабости". Рад почиње безлично "Овај рад покушава да опише..." да би се после наизенично користили прво лице једнине и прво лице множине у нарацији. Сваки од ових углова је легитиман, али их не треба мешати у истом раду. Даље, непостојање више одвојених пасуса заиста чини читање рада тежим послом него што би то смело бити. смешак

Што се сарджаја тиче, имам два питања, тј. подстицаја за размишљање:

1. Каже се да рад полази од од социо-конструктивистичке парадигме "која у савременим теоријама образовања, учења и наставе има приличну доминацију данас". На основу чега се тврди да ова парадигма има доминацију? Колика је та доминација, да ли је ограничена на неке делове света или је универзална? Од чега то зависи?

2. На самом почетку закључка се тврди: "Данашње друштво (...) тежи да буде друштво знања". Шта се подразумева под данашњим друштвом а шта под друштвом знања? И, још занимљивије, на основу чега се тврди да постоји тежња ка друштву знања и који су предуслови и импликације такве тежње?

Срдачно,

Милан

Picture of Jelena Joksimović
Re: Када активност сазнавања постане псеудоактивност
by Jelena Joksimović - Tuesday, 23 December 2014, 6:10 PM
 

Хвала најљепше на коментарима колега, надам се да ћу успјети да одговорим.

1. Судећи према водећим публикацијама, најутицајнијим мислиоцима и коначно теоријским основама образовних политика социо-конструктивизам има највише сљедбеника у образовању данас. Ипак, то се доминантно односи на западни свијет, или да будем прецизнија ту вјерујем да ову парадигму не слиједе само неке, у односу на Европу, крајње источне културе. Парадигма која не противурјечи социо-конструктивистичкој, а која је у све већем замаху у Европи данас јесте критичко образовање (critical education) и то се може видјети по публикацијама и интересовању научних кругова за дату област. 

2. "Данашње друштво" је признајем једна потпуно неодређена синтагма, но тако је то када имате у научном смислу психолошко поријекло и друштво посматрате као хомогеније него што јесте, а појединце хетерогенијим него што јесу. :) Захваљујући овом курсу значајно сам промијенила то становиште. Дакле да прецизирам, када сам то рекла мислила сам на дискурс који промовише друштво знања кроз документа институција као што су нпр. ОECD, UNESKO, Европска комисија кроз документ "Хоризонт 2020" итд. А што се географске одреднице тог друштва тиче у УНЕСКО извјештају стоји: "Today, the concept of the knowledge society has become an essential framework of reflection not only for most member countries of the Organisation for Economic Development and Co-operation (OECD), but also for many emerging economies and developing countries, especially in East and Southeast Asia, Latin America, the Caribbean, sub-Saharan Africa, Central and Eastern Europe and the Arab States." (UNESKO, 2005: str. 21). 

Кориштена референца: 

World report: Towards Knowledge Societies, UNESKO, 2005, доступно на: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001418/141843e.pdf 

 

На крају желим да подијелим са свима на курсу колико мислим да је важно дијелити идеје са људима који се не баве искључиво истом облашћу као ви, мени је то по ко зна који пут донијело прегршт нових увида.