Преписка је првобитно постављена на: http://lms.f.bg.ac.rs/mod/forum/discuss.php?d=1807
Социо-конструктивистичка парадигма у социологији сазнања
-семинарски рад 1-
Садржај:
1. Увод
2. Основне претпоставке социо-конструктивизма
3. Критика социо-конструктивизма
4. Закључна разматрања
5. Литература
1. Увод
"...Комуницирати уопште значи да су вам други дали привилегију значења..." Герген, Герген, 2006
Почнимо једним мисаоним експериментом. Замислимо, да на наш факултет долази научник са неке друге планете или чак из друге галаксије. Дакле, неко ко у својој заједници ради оно што раде научници у савременој научној заједници коју познајемо али на сасвим другом мјесту, другим методама, с другим циљевима и дискурсом. Шта би тај научник могао рећи о нама, и нашим начинима сазнавања? Како би се бавио том анализом? Како бисмо разумјели његове налазе? Извјесно је да је донекле тешко то замислити, али будимо отворени да претпоставимо да је тако нешто могуће. Сва наведена питања била би нам веома релевнатна у том тренутку. И извјесно, много јасније бисмо сагледали своју сопствену научну праксу. Оваква врста промјене перспективе својствена је парадигми коју зовемо социо-конструктивизам. Сви артефакти наше реалности потекли су и егзистирају у одређеном контексту рекли би социо-конструктивисти и зато је немогуће говорити о „Истини“ са великим „И“ кажу они, што посебно утиче на начин на који гледамо науку.
Социо-конструктивизам има своје коријене у филозофији, али и у многим другим наукама. Можда је најадекватније рећи да смо у радовима Фукоа (Foucault), Бергера (Berger), Фројда (Freud), Диркема (Dirkheim), Куна (Kuhn) али и многих других почели гледати на реалност само као на једну од могућих и као на конструисану, а не једноставно дату или истиниту. Тим радовима започео је правац који називамо социо- конструктивизмом. Ипак као што је већ поменуто, овај правац коријене има у филозофији, прије свега у симболичком интеракционизму Мида (Mead) тј. у претпоставкама да категорије сазнања и реалности саме по себи бивају активно конструисане и самим тим јесу продукти симболичких интеракција. Tu je i Бејконова (Bacon) идеја да опсервације заправо представљају тачне рефлексије свијета који се посматра. Ипак, Ендрјус тврди да се социјални конструктивизам значајно разликује од интерпретатизма и својих филозофских коријена (Andrews, 2012). Што наравно наводи на још једну одредницу која гласи да се управо та конструкција дешава унутар одређеног временског и просторног оквира културног контекста. Културни контекст одређен је прије свега језиком, конвенцијом, људском перцепцијом и социјалним искуством. Те интеракције утичу на начин на који организујемо све аспекте свог живота од свакодневних једноставних до научних истраживања и анализа (Harris, 2010). Реалност се стога разумије као процес, као нешто у постајању, не као конкретни или дискретни објекaт. Као конструкт реалност може бити дефинисана на много различитих начина, концепт или пракса који се могу учинити очигледним и природним онима који су их прихватили, у стварности су само артефакти одређене културе. У складу с тим, сваке двије независне културе уколико покушају дефинисати природу сазнања на примјер, ће вјероватно доћи до различитих епистемологија и методологија истраживања (Cole, 1996).
Кључне одреднице овог правца односе се, као што је већ назначено, на културу, језик и друштвену праксу. У овом раду биће изложене кључне претпоставке онтолошке,епистемолошке и практично-политичке претпоставке социo-конструктивизма (у литеартури се може наћи и назив социјални конструктивизам) које имају своје импликације у социологији сазнања. У овом раду идеје се излажу без посебног осврта на социјални конструкционизам иако одређени аутори повлаче разлику између ових праваца то у овом раду неће бити разматрано. На крају ће бити назначене и кључне критике овог правца или парадигме.
2. Основне претпоставке социјалног конструктивизма
„То ко смо, је друштвено креирана идеја, преговарана у интеракцији.“
Harris, 2010
Неколико дефиниција социо-конструктивизма се може наћи у савременој научној литератури, ипак не постоји апсолутно јединство у самом дефинисању овог правца па је тако и Берова (Burr) навела да ниједан од принципа социо-конструктивизма није искључив или нужан услов да би неког теоретичара подвели под ову групу. Када су у питању социолошке и психолошке енциклопедије може се рећи да не постоје превелика одступања и да се социо-конструктивизам углавном дефинише уз помоћ сљедећих кључних ријечи: људска интеракција, креирање/конструкција стварности, заједница и језик. Неке од тих дефиниција наводим овдје:
- „Социјални конструктивизам је поглед на феномен социјалног и културног свијета и њихових значења која су креирана кроз људску интеракцију. Он може бити надаље примијењен на сама социјална истраживања, покрећући дебату о томе да ли се разликују социјална истраживања и фикција...“ (http://people.brunel.ac.uk)
- „Социјални конструктивизам или социјална конструкција реалности је социолошка и комуниколошка теорија сазнања која разматра зајднички конструисана разумијевања свијета. У овој теорији се претпоставља да разумијевање, значење и важност нису одвојени унутар индивидуа, већ су дио интеракције између људи. Елементи који су најважнији у овој теорији су: а) претпоставка да људска бића рационализују своја искуства креирајући тиме модел друштвене стварности; б) претпоставка да је језик најважнији систем кроз који људи конструишу реалност.“ (http://en.wikipedia.org/wiki/Social_constructionism)
- „Социјални конструктивизам је перспектива у друштвеним наукама из које се тврди да индивидуе креативно обликују реалност кроз социјалне интеракције“ (http://www.encyclo.co.uk/local/21198)
Може се рећи да Бергер (Berger) и Лукман (Luckmann) у књизи „Социјална конструкција реалности“ (1991) постављају темеље овог правца у социологији. Они социјалну конструкцију реалности описују кроз сљедећа три кључна процеса: екстернализација, објективизација и интенализација. Наводећи да људи идејe екстернализују у свијет, дакле од сопствених идеја стварају артефакте који затим почињу самостални живот (на примјер стварају теорију или неко кљижевно дјело). Затим се те идеје објективизују (теорија или књижевно дјело бивају објављени и почињу живот у заједници), и онда се нови нараштаји рађају у свијету у ком та идеја већ постоји и тако је путем различитих процеса социјализације интенализују (мој куризив). У истом дјелу они кажу да би социологија сазнања најприје требало да се позабави оним што људи „знају“ о „реалности“ у свакодневном животу. Другим ријечима, здраворазумско „сазнање“ би требало да буде централни фокус. Управо то „знање“ конституише материјал значења без ког друштво не би могло постојати. Социологија сазнања, притом, мора да се бави самом конструкцијом реалности наводе ови аутори (Berger, Luckmann, 1991).
Бер наводи неколико важних претпоставки социо-конструктивиста, ове претпоставке како каже нису нужне и не мора сваки конструктивиста полазити од сваке од љих али постављају заједничко општо тле за анализу ове парадигме. Дакле уколико се анализирају дјела различитих конструктивиста долази се до сљедећих претпоставки:
- Знање није поуздано;
- Схватање свијета је историјски и културно специфично;
- Друштвени процеси су основ знања;
- Знање и друштвено дјелање су нераскидиво повезани.
Оно што овај правац такође доноси у односу на традиционалне парадигме је: антиесенцијализам, антиреализам, историјску и културну специфичност знања, језик као предуслов мишљења и друштвеног дјеловања, фокусирање на акцију и друштвену праксу, као и фокусирање на процесе умјесто на фиксне структуре или елементе (Бер, 2001). Герген (2014) наводи да срж социо-конструктивизма јесте у перспективи из које се гледа на неки феномен, али да постоје три аргумента која долазе из сасвим другачијих традиција, а подупиру релационо тло из ког потиче овај правац. Први Гергенов аргумент је критичка теорија и преиспитивање главног или водећег дискурса (Маркс, Фуко итд). Други аргумент је литерарна теорија, са чињеницом да оног тренутка када нешто покушавамо да дефинишемо улазимо у сет правила која посредују наш начин спровођења акције. И трећи је друштвена теорија, са идејом развоја науке путем смјене парадигми које увијек долазе из једног контекста одређеног заједницом у којој је појединац који покреће парадигму (Kухн).
Основне онтолошке, епистемолошке и практично-политичке претпоставке ове парадигме могу се сажети на сљедећи начин:
- Онтолошке претпоставке: Друштвени свијет је разумијеван процесно, као стално настајући, конструисани свијет који се састоји из више перспектива.
- Гносеолошке и епистемолошке претпоставке: Разумијевање друштвености почива на тумачењу из одређене перспективе, културног или сета значења одређене заједнице, веома је локално специфично.
- Практичке претпоставке: људско дјеловање има различите појединачене циљеве који значење добијају и задржавају у заједници у којој настају.
Стојнов (2001) наводи да се конструктивизам у домену онтологије често ставља на страну номинализма (доктрине по којој се концепти посматрају само као имена која не кореспонденирају са стварношћу) и концептуализма (доктрине по којој концепти постоје само као концепти ума). Истовремено, конструктивизам се посматра и као један вид антиреализма који у скорије вријеме представља посебан изазов за реалистичку доктрину у епистемолошкој равни (Routledge Enciclopedia of Philosophy, 1998, према Стојнов, 2001). Због тога је конструктивистички начин мишљења сродан феноменализму (правцу који претпоставља да су феномени једини објекти сазнања и једина стварност), али и инструментализму (посматра објекте сазнавања као прагматичка средства којима се могу задовољити разне људске намјере и циљеви) и конвенционализму (по ком научне истине нужно почивају на конвенцијама између људи). Може се рећи да су факти или чињенице у конструктивизму креиране друштвеном активношћу људи. И то заиста доводи у питање објективност знања (Стојнов, 2001; Бер, 2001; Berger, Lukmann, 1991). Уколико објекти сазнавања постоје независно од ума и дјелатности онога који сазнаје, значи и да научне теорије представљају истину о неком објективном свијету. Онтолошка доктрина, која заговара независно постојање ових ентитета је с једне, а епистемолошка доктрина којом се тврди да можемо сазнати које индивидуалије заиста постоје, као и да можемо установити да ли су теорије које их објашњавају и закони који њима управљају истинити са друге стране (Стојнов, 2001). Конструктивистички аргументи везују се прије свега за преиспитивање епистемолошке стране овог питања. Не може се лако закључити да ли је конструктивизам реалистичка или антиреалистичка доктрина. Конструктивисти не пристају на дате оквире осмишљавања свијета, већ сваку класификацију преиспитују показујући да се све оне могу и другачије поставити. Занимљиво је ипак што конструктивистима категоризације нису начин да се свијет опише већ и да се осмисли а притом је свака дефиниција или категорија само један од могућих никако једини или прави или истинити начин. „Експерименталне потврде и емпиријски налази на које се постојеће дефиниције ослањају, са конструктивистичке тачке гледишта, посматрају се као аналогне једној врсти логичке грешке која се назива афирмација консеквенса (вид формалне грешке у закључивању у коме се нужни услов неоправдано проглашава за довољни услов)“ (Стојнов, 2001). Ипак главни фокус конструктивиста су саме теорије, без обзира на то да ли је љихов предмет анализе стваран или не. Консеквенто поставља се питање да ли је наука процес откривања стварности независтан од ума? Конструктивисти свакако немају циљ да омаловаже науку и научна достигнућа, они настоје да преиспитају позицију коју је наука дуго заузимала. „Они желе да освијетле све оне интуиције на којима она почива, све метафизичке поставке уткане у њене темеље, као и многе слутње, убјеђења и вјеровања која се не могу потврдити научним средствима. Зато сматрају оправданим да се прије прихватања научне вјере постави читав низ рефлексивних питања као што су: "Шта је наука?"; "Да ли је она једина оправдана сазнајна дјелатност?"; "По чему се она разликује од других облика духовног трагања?"; "На којим темељим почивају њена основна начела?"; "Коју друштвену функцију она обавља?"; "Које су њене посљедице?"; "Гдје су границе научног сазнања?"; Шта је њен крајњи циљ и смисао?" – и још многа друга.“ (Стојнов, 2001). Уколико би научник са почетка приче долазио са планете социо-конструктивизма не би постављао хипотезе прије него ли би се запитао шта је уопште хипотеза и зашто му је потребна. „Он се не упиње да што тачније примијени постојеће технике научног истраживања, већ пре свега преиспитује природу оруђа којима се наука користи. На знање он не гледа као пут према истини, већ као артефакт“ (Стојнов 2001).
А када је ријеч о конструктивистичком схватању постојања такође наилазимо на разлике у односу на друге пардигме. Да ли свијет постоји када затворимо очи? Вјероватно да да. Но да ли постоји независно од нас који га промишљамо? Конструктивисти би рекли да не. Временом људи увећавају и усложњавају своје знање о свијету и то знање, кажу реалисти или они који се држе здраворазумске доктрине има сопствено постојање. Ипак, конструктивизам је у онтолошком погледу готово нијем. А ево и због чега. Из конструктивистичког угла може се рећи да је постојање неодвојиво од знања (Berger, Luckmann, 1991) и да све што знамо о свијету јесте наша конструкција, дакле конструкција тј. производ интеракције искуства, претходног знања и актуелног сазнавања. Тако долазимо до мишљења да "стварности" којима баратамо – односно извјесност коју нам пружају трајне онтолошке основе – у ствари представљају само исход употребе свакодневног језика за конструктивисте (Shotter, 1993, према Стојнов 2001).
Може се рећи да конструктивизам доводи у питање границу између домена онтологије и епистемологије. Ово отвара простор за критику и упућује да овај поглед може бити и дјелимично редукционистички (свести постојање на знање) али конструктивисти једноставно одговарају: „Без знања о постојању нема постојања! Да не располажемо појмом постојање, не бисмо ни за кога ни за шта рекли да постоји, а постојање не би било предмет филозофских расправа“ (Стојнов, 2001). Фон Глазерсфелд и други радикални конструктивисти посматрају знање као конструкцију, а никако као поунутрене репрезентације спољашње стварности која је независна од сазнаваоца. Не постоји једна јединствана стварност или унутрашњи свијет индивидуе, већ конструисане стварности и релациона јаства која не настају и не постоје ван односа (von Glasersfeld, 1987, према Стојнов, 2001). За ове конструктивисте анализа се бави релацијом односно релационим процесом у коме се конструише значење, људске заједнице стварају ова значења кроз претпоставке, методе, начине писања, вриједновања. Све то значи да не постоји универзалан “поглед на објективни свијет” (ни унутрашњи ни спољашњи) и не постоји један универзални носилац “Истине”.
Социјални конструктивисти прихватају да постоји објективна реалност, али се баве тиме како је знање о тој реалности конструисано и разумијевано. Тако да она имаепистемолошку више него онтолошку перспективу каже Харис (2010). Критицизам и неразумијевање према конструктивизму се крећу од тога када се ова једноставна чињеница заборави. То је најевидентније у дебатама и критикама које окружују реализам и релативизам. Социјални конструктивизма истиче свакодневне интеракције између људи и начине на које они користе језик како би конструисали реалност, односећи се на социјалне праксе у које се људи ангажују с фокусом преиспитивања (енг. enquiry) (Andrews, 2012). Бергер и Лукман у свом капиталном дјелу такође не дају никакве онтолошке тврдње (Bergman, Luckmann, 1991).
Харис (2010) наводи и два правца унутар конструктивизма, један је објективни социјални конструкционизам ОСК (objective social constructionism, OSC), а други интерператативни социјални конструкционизам ИСК (interpretive social constructionism, ISC). Он за посљедњи, интерпретативни, тврди да је у питању радикалнији приступ који има коријене и у прагматизму и у симболичком интеракционизму, феноменологији и етнометодологији. Друге орјентације и правци, као што су наративне анализе, когнитивна социологија, семиотичка социологија, и постмодернизам такође понекад извлаче или наводе тезе које се могу подвести под ИСК. Теоретичари ИСК најчешће тврде да одређено разумијевање неког појма није једино могуће, тј. тврде да оно што бисмо могли или смјели назвати „истином“ зависи од циљева и орјентација људи који се тиме баве. Све може да се гледа, користи и разумије на више начина. Интерпретација није спонтан и случајан процес, већ је вођена материјалним и концептуалним изворима који су на располагању појединцу и који су условљени друштвеним и физичким ограничењима. Теоретичари ОСК су другачији, иако је креирање значења и за њих важно, ови конструктивисти тврде да сви описи и дефиниције нису само интерпретације већ стварно стање ствари. Као резултат тога ОСК аргументи се могу направити без обавезног анализирања шта ствари значе самим актерима и њиховим процесима, њихови аргументи се могу поставити и без суспендовања вјеровања у постојање свијета каквог га аналитичари виде (Harris, 2010).
Што се тиче политичко практичног аспекта социо-конструктивизма може се рећи да су конструктивисти дали велики допринос изучавању девијација, социјалних проблема, покрета, селфа, пола, расе, образовања, здравља, емоција, породице и других области (Harris, 2010). Оно што конструктивисти такође истичу јесте да су све социјалне институције креиране и одржаване кроз активно учешће индивидуа. До те мјере да се појединац може анализирати као свјестан разлога за учешће у различити културним продукцијама, и тиме и као укључен у конструкцију реалности (Berger, Luckmann, 1991). Ово значи да својим недјеловањем или изостанком акције у неком контексту вјероватно доприносимо губљењу своје улоге у тој друштвеној институцији као презаузети адвокат која је пречесто одсутан од куће и улоге оца (Harris, 2010). Конструктивизам потпуно мијења поглед на ментална обољења и њихову терапију (Стојнов, 2001; Герген, 2014), тако и са организацијама и управљањем њима, управљањем конфликтима итд (Герген, 2014). Са друге стране социо-конструктивизам има велику примјену у образовању, можемо говорити и о успону критичке педагогије подстакнуте социо-конструктивизмом, промјена парадигме са фокуса на „сипању знања“ на фокус на ко-конструисању знања (Бер, 2001). А у развојном смислу можемо говорити о социјалној интеракцији која се интернализује креирајући значење које даље омогућује развој (Виготски, 1983).
Социо-конструктивизам је утицао, али и био модификован под утицајем различитих интелектуалних покрета као што су: феминизам, постструктурализам, наративна психологија и филозофија, пост-позитивистичка филозофија науке и многих других (Бер, 2001; Stem, 2001) што је важно узети у обзир приликом анализе утицаја овог правца или парадигме. Социо-конструктивизам поставио је основе и за утемељену теорију (енг. grounded theory) али без нагласка на језику. Социјални конструктивизам који гледа на друштво и као на субјективну и као на објективну стварност је потпуно компатибилан са класичном утемељеном теоријом каже Ендрјус (2012). Утемељена теорија је заправо врста промјене парадигме приступу традиционалном истраживању. Ова промјена захтијева да се у процес истраживања уђе без претпоставки или теорије те да се онда све претпоставке као и теорија изведу из тако добијених, претпостављено што је могуће више неутралних података (Charmaz, 2006; 2000; Glaser, 1978; Glaser, Strauss, 1967).
3. Критика социо-конструктивизма
„Методе нам не дају до те мjере слику природе, колико нам стварају слику онога што ми сматрамо да природа јесте.“ Герген, Герген, 2006
Јан Хакинг каже да у социо-конструктивизму има пуно нејасног и проблематичног мишљења, или на енглеском „bandwagon jumping“ филозофије која не даје одговоре (Hacking, 1999, према Harris, 2010). Једна друга критика социјалног конструктивизма пореди овај правац са психопатолошким стањем, наиме, тврди да је овај правац манично психотичан према идејама Мелани Клајн (Melani Klein). Наиме, социо-конструктивизам је у овом чланку пацијент који се маничном психозом брани од депресивне позиције која потиче од тога што социолози не могу да пронађу границе своје дисциплине. Како нико од нас не посједује моћ над другима, а овај правац нас убјеђује у супротно (да све знамо о другима и о томе како су постали оно што јесу) дешава се психотична компензација (Craib, 1997).
Нешто обухватније критике упућују на нихилизам (ако ништа не постоји објективно и ван нашег знања о томе онда је могуће и да крхкост знања упућује на непостојање свијета или бар његову веома велику несталност и неизвјесност), питање вриједносне неутралности теорије (јеср социо-конструктивисти, посебно они радикални, тврде да су сви системи вриједности неутрални и не постоји супериорнији међу њима) и на занемаривање питања расподјеле моћи (о расподјели друштвених моћи и утицају на креирање значења социо-конструктивисти врло ријетко говоре) (Герген, Герген, 2006). Но, исто тако конструктивизму се спочитава да не успијева да одвоји садржај од процеса, наиме оно што је једна од главних карактеристика конструктивизма – фокус на процесима, може бити и велика мана овог правца јер како Џенкинс наводи садржај у различитим контекстима јесте различит, али процеси путем којих се долази до тог садржаја су универзални (Jenkins 2001, према Stam, 2001). Стем (2001) такође каже да је по питању епистемолошких схватања социо-конструктивизам посебно контраверзан. Наиме, како је већ помињано на конструктивизам се може гледати као на правац који или није реализам, или претпоставља реализам. И та дуга традиција нерашчишћених односа отежава разумијевање правог одређења социо-конструктивизма.
4. Закључна разматрања
"Скромност локалног бива замијењена ароганцијом универзалног." Герген, Герген, 2006
Као веома утицајан савремени правац, посебно у психологији али и бројним другим дисциплинама социо-конструктивизам има све више присталица и све чешће је сматран саставним дијелом пост-модерног погледа на свијет. Социо-конструтивизам има улогу како у тумачењу развојних тако и у тумачењу веома практичних аспеката у социологији, психологији и другим наукама. Орјентација социо-конструктивизма на процесност, партиципативност, релативизам и релационизам чине га веома погодним за тумачење актуелне друштвене свакодневнице. Овај поглед на науку и сазнавање има другачије лице од сувог традиционализма и његове примјене су свакако велика промјена у односу на традиционалну праксу дисциплина у којима је заступљен.
5. Литература
- Andrews, T. (2012). „What is social constructionism?“. The Grounded Theory Review, Vol 11, Issue 1.
- Berger, P. & Luckmann, T. (1991). „The social construction of reality“. London: Penguin Books.
- Burr, V. (2003). „Social Constructionism (2nd Ed)“. London: Routledge.
- Бер, В. (2001). „Социјални конструкционизам“. Београд: Зептер боок.
- Charmaz, K. (2000). „Grounded theory objectivist and constructivist method.“ In Denzin, N. and Lincoln, Y. (Eds.), Handbook of Qualitative Research (pp. 509-535). Thousand Oaks, CA: Sage
- Charmaz, K (2006). „Constructing Grounded Theory: A practical guide through qualitative analysis“. Thousand Oaks, CA: Sage.
- Craib, I. (1997). „Social Constructionism as a Social Psychosis“. Sociology 31(1), 1-15
- Cole, M. (1996). „Cultural Psychology: A once and future discipline.“ Cambridge: Harvard University Press.
- Герген, К., & Герген, М. (2006). „Социјална конструкција: Улазак у дијалог.“ Београд: Цептер боок.
- Glaser, B. (1978). „Theoretical Sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory.“ Mill Valley, CA: Sociology Press.
- Glaser, B. and Strauss, A. (1967). „The Discovery of Grounded Theory: Strategies for qualitative research“. New York: Aldine De Gruyter.
- Harris S. R. (2010). „What Is Constructionism? Navigating Its Use in Sociology“. Boulder: Lynne Reinner publishers.
- Видео предавање: Ken Gergen talks about Social Constructionsts Ideas, Theory and Practice: http://vimeo.com/15676699 приступљено 27. 3.2014.
- Stan, H. J., (2001). „Introduction: Social Constructionism and Its Critics“. Theory & Psychology, Vol. 11(3): 291–296.
- Стојнов, Д. (2001). „Конструктивистички поглед на свет: представљање једне парадигме.“ Психологија, 1-2, 9-48.
- Виготски, Л. (1983). „Мишљење и говор“. Београд: Нолит
- Вратуша, В. Лмс курс: Социологија сазнања 3, http://lms.f.bg.ac.rs/course/view.php?id=11 приступљено 1.4. 2014.
Интернет извори, приступљено 1.4. 2014.:
http://people.brunel.ac.uk
http://en.wikipedia.org/wiki/Social_constructionism)
http://www.encyclo.co.uk/local/21198)