Kako biramo film za nastavu?

 
 
Picture of Jelena Manojlović
Re: Izbor filma
by Jelena Manojlović - Friday, 15 May 2020, 1:52 PM
 

Još jedan pogled na film (nadam se ne i zakasneli)

1. kako je film uticao na vas?

Film je u meni izazvao pomešane emocije: 

- tugu izazvanu činijenicom da i u 21. veku postoje marginalizovane zajednice koje još uvek nisu spoznale ni bazične tekovine savremene civilizacije, kao i činjenicom da i danas postoje nehigijenska naselja nedostojna života ljudi

- fascinaciju dovitljivošću i veštinom protagonista filma da sami osmisle, naprave i dizajniraju novu vrstu multifunkcionalne sprave koja je i prevozno sredstvo, ali i poljoprivredna mašina

-  humor izazvan komičnim scenama i veštim uplivima autora filma kojim je uspeo da teške scene učini smešnim

2. šta mislite da je najznačajnije u ovom filmu?

Najznačajnije je to što nas film podstiče na promišljanje o marginalizovanim grupama, njihovom položaju i ulozi u društvu. Ne manje značajno je i što je film istorijski izvor i, samim tim, značajan prilog za izučavanje društvene istorije jedne epohe i jednog podneblja. To je naročito važno, jer su marginalizovane zajednice ljudi često zanemarene i njihova uloga u životu i istoriji društva često biva zaboravljena i neprepoznata.

3. kojom rečju biste opisali film?

- Poplava (suza i smeha).

4. za obradu kojih tema u nastavi bi se mogao koristiti ovaj film?

- Film je inspirativan za obradu brojnih tema:

a) Marginalizovane zajednice, njihov život i uloga u društvu

b) Životne vrednosti - ovde bi se mogle iskoristiti sve one vrednosti koje ističu akteri filma, a koje se razlikuju od pogleda većine učenika da se prodiskutuje o različitim pogledima na životne vrednosti i da se tako podstakne preispitivanje sopstvenih stavova 

c) Položaj ljudi u društvu: Jesu li svi ljudi jednaki?

d) Da li je važno obrazovanje? - za ovu temu bi bio dovoljan samo isečak filma u kojem protagonisti govore o obrazovanju, nakon čega bi se razvila debata među učenicima na tu temu.  

e) Značaj materijalnog za sreću pojedinca / Da li je materijalno blagostanje neophodni uslov za sreću pojedinca? - objašnjenje kako bi se film koristio za ovu temu slično je kao i objašnjenje za upotrebu filma u okviru teme Životne vrednosti

f) Reciklaža 

g) Konstrukcija automobila

h) Film kao istorijski izvor

 Teme navedene pod oznakama od "a" do "f" bi se prvenstveno mogle koristiti na ČOS-u. Tema "c" bi se mogla iskoristi za čas Građanskog vaspitanja. Tema pod oznako "f" bi se još mogla iskoristi i za čas Biologije. Tema pod oznakom "g" je pogodna za časove tehničkog obrazovanja, ali je tu uloga filma sužena na informativnu. Mesto filma na času istorije moglo bi se pronaći u temi "h", ali je tu uloga filma posredna i sužena na informativni karakter. Na takvom času bi se emitovao isečak filma na kome bi učenici kroz dijalog na temu šta su saznali iz filma spoznali zašto je film istorijski izvor i šta se sve može saznati iz ove vrste istorijskih izvora.

5. u kojoj mjeri je film aktuelan danas?

- Film je veoma aktuelan danas, ali je aktuelan i za sva vremena ukoliko uzmemo u obzir da je on svedočanstvo o životu i delanju određene grupe ljudi na određenom prostoru i u određenom vremenu. Aktuelan je ne samo zato što progovara o životu Roma, nego i zato što na suptilan način, kroz prizmu aktera filma, progovara o brojnim akutelnim društvenim problemima.

6.  čije perspektive bi trebalo da su prikazane ali nedostaju?

Film čini jednu uobličenu celinu i zbog toga ne odaje utisak da nedostaju nečije perspektive. Ukoliko bi se razmišljalo na temu da se film preoblikuje da zastupa više perspektiva, svakako bi valjalo promisliti da se on nadogradi perspektivama ženskih članova romske zajednice, ali i perspektivama neromske skupine ljudi koji imaju kontakt sa akterima filma i na čije živote utiče njihov način života i delanja - od prvih komšija, preko saobraćajaca koji imaju česte okršaje sa njima zbog specifičnosti njihovog motornog vozila, drugih učesnika u saobraćaju, zaposlenih na otpadu...

7.  u kojoj mjeri i na koji način ovaj film može uticati na stavove vaših đaka?

Film može da utiče na preispitivanje stavova učenika o gotovo svim temama navedenim u odgovoru na 4. pitanje (izuzetak su poslednje dve teme). Mera u kojoj film može da utiče na preispitivanje stavova učenika zavisi od samih učenika (njihovih ličnih osobina, stepena intelektualne, socijalne i emocionalne zrelosti, otvorenosti), ali i od nastavnikovog umeća da predstavi film i suptilno usmerava debatu o filmu da ne skrene u neželjenom pravcu, jer u tom slučaju film može imati negativne efekte.

8. kako procjenjujete umjetničku vrijednost filma?

Film je vešto ukomponovan. Odlično su snimljeni kadrovi tako da su u gro-planu prikazane scene koje autor naročito želi da naglasi. Veštim muzičkim odabirom i uplivom muzike na istančano odabranim mestima, nevesele teme u filmu su majstorski obojene primerenom dozom humora. Time je film dobio na prepoznatljivosti i na lepršavosti prikaza inače teške teme. Ujedno je postao zanimljiv i prijemčiv za ponovno gledanje i gledaocima koji su ga već odgledali.