Tuesday, 14 May 2024, 10:13 AM
Site: Filozofski fakultet
Course: Uvod u sociologiju I (Introduction to sociology I) (USOCI)
Glossary: ИНТЕРАКТИВНИ ПОЈМОВНИК НАУКЕ О ДРУШТВУ
Picture of Vera Vratuša

ПРОЦЕС

by Vera Vratuša - Wednesday, 24 September 2014, 11:41 AM
 

ПРОЦЕС је ток (лат. processus), пут, начин и поредак којим неšто настаје, постоји или се мења, резултат или исход друштвених, међусобних односа појединаца и група који друштвено делују, често независно од и супротно њиховим свесним пројектима.

 
Picture of Vera Vratuša

ПРОЈЕКАТ

by Vera Vratuša - Wednesday, 24 September 2014, 11:41 AM
 
ПРОЈЕКАТ је свесни план, нацрт, скица (нл. projectus), предлог, накана, намера.
 
Picture of Vera Vratuša

ФАЛСИФИКАЦИЈА

by Vera Vratuša - Wednesday, 24 September 2014, 11:41 AM
 

ФАЛСИФИКАЦИЈА је по Карлу Поперу метод сталног настојања да се оповргне истинитост хипотеза научних теорија на основу дедуктивног извођења прецизних предвиђања из њих и њиховог одбацивања приликом прве појаве феномена супротних теоријским предвиђањима.

 
Picture of Vera Vratuša

ТИПИЧАН

by Vera Vratuša - Wednesday, 24 September 2014, 11:41 AM
 

ТИПИЧАН је онај припадник неке групе који толико упадљиво показује својства те групе да је за њу репрезентативан, статистички просечан или нормалан

 
Picture of Vera Vratuša

ТИП

by Vera Vratuša - Wednesday, 24 September 2014, 11:41 AM
 

ТИП је конструисана категорија за разврставање појединачних појава на основу њиховог поседовања сличне структуре родних и врсних обележја, по којима се разликују од других таквих категорија.

 
Picture of Vera Vratuša

КОНСУЛТОВАНИ РЕЧНИЦИ И ДРУГИ ИЗВОРИ N-Z

by Vera Vratuša - Wednesday, 24 September 2014, 11:41 AM
 
ПРИМАРНИ ИЗВОРИ N-Z:

Nietzsche, F., 1990: "О 'добру' и 'злу'..." , Генеалогија морала , Графос, Београд, 17-50

Осипов, Г. В. 1965 СоциологиЯ в СССР Мысль

Palast, G 2001 "Joe Stiglitz: Today's Winner Of The Nobel Prize In Economics - The Globalizer Who Came In From the Cold", http://www.gregpalast.com/the-globalizer-who-came-in-from-the-cold/ Wednesday, October 10, 2001

Pareto, V. ()1970: "Selections from The Mind and Society" у Curtis, J. E., & Petras J. W., eds., The Sociology of knowledge: A reader . New York : Praeger Publishers,(131-)133 -160

Parsons , Talcot , 1951/2009 Друштвени систем. Сремски карловци, Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића

Popper, К., (1962)1993: "Социологија сазнања", ("Пророчка филозофијa...) "Чињенице, норме и истина..."у Отворено друштво и његови непријатељи , БИГЗ, Београд, т.2, 255-268, (269-309), 461-493

Quesnay, F. 1758/1972 Tableau economique. London, New York: Macmillan; A. M. Kelley for the Royal Economic Society and the American Economic Association.

Ratzel, А 1901-1902/1940 Erdenmacht und Völkerschicksal. Eine Auswahl aus seinen Werken. Hg. & Einl. Karl Haushofer. Stuttgart Kröner

Raymond, A. 1963 Dix-huit leçons sur la société industrielle, Paris: Gallimard

Radcliffe-Brown, A. R., Evans-Pritchard E. E. 1952 Structure and Function in Primitive Society New York: Free Press; Canada: MacMillan

Рисман, Д. (Riesman) и други, 1950/2007 Усамљена гомила: студија о промени америчког карактера Нови Сад: Mediterran publishing

Рикардо, Д. (Ricardo) 1817/1983 Начела политичке економије Загреб: Центар за културну делатност

Rickert, W. 1899/1926 Kulturwissenschaft und naturwissenschaft . Tübingen : J. C. B. Mohr (Paul Siebeck)

Ritzer, M. 2004 The McDonalization of Society - Revised New Century Edition USAS: Sage

Rosenberg, A. 1942 Der Mythus des 20. Jahrhunderts : eine Wertung der seelisch-geistigen Gestaltenkämpfe unserer Zeit. München : Hoheneichen-Verlag

Rostow, W.W. 1960 The Stages of Economic Growth: A non-communist manifesto Cambridge: Cambridge University Press

Сен Симон (Saint-Simon, de 1823/1979) Избор из дјела Загреб: Школска књига

Savigny, F. K.von 1814/1997 Vom Beruf unserer Zeit f ü r Gesetzgebung und Rechtswissenschaft Goldbach: Keip

Say, Jean-Baptiste-Leon 1803/s.a. Traité d'économie politique, ou simple exposition de la manière dont se forment, se distribuent, et se composent les richesses, translated to english by Biddle in 1860. Michigen: University Library Reprint series

Shannon. C.E. 1948/1993 "A Mathematical Theory of Communication," Bell System Technical Journal , Vol. 27, pp. 379–423, 623–656 , reprinted in Sloane, N.J.A.,, Wyner, А.D, еds., Claude Edwood Shannon:Collected Papers New York IEEE Press

Shannon. C.E. 1956/1993 "Bandwagon" IEEE Transaction Information Theory ,Vol. 2, March, reprinted in Sloane, N.J.A.,, Wyner, А.D, еds., Claude Edwood Shannon:Collected Papers New York IEEE Press

Scheler, Max, 1921: „ Die positivistische Geschichtsphilosophie des Wissens und die Aufgaben einer Sociologie der Erkenntnis “, K ö lner Vierteljahreshefte f ü r Sozialwissenschaften , No .1, 22-31

Scheler, Max, 1924: “ Das Probleme einer Soziologie des Wissens ”, Versuche zu einer Soziologie des Wissens , Duncker & Humbolt , M ü nchen & Leipzig , 3-146

Schutz. A. , (1932/2004): Der sinnhafte Aufbau der sozialen Welt: : eine Einleitung in die verstehende Soziologie , Hrsg. von Richard Grathoff , Konstanz: UVK-Verl.-Ges

Searl, John Roy, 1969: Speech Acts, Cambridge UP

Смит, А. (Smith, А.) 1776/1998 Истраживање природе и узрока богатства народа Нови Сад: Глобал бук

Smith, Dorothy E. , 1990: “Women's Experience as a Critique of Sociology”, The Conceptual Practices of Power: A Feminist Sociology of Knowledge, Boston: Northeastern University Press, 11-28,207

Sorokin, P. A., 1937—41 / 1970: Social and cultural dynamics, I-IV, Boston, MA: Porter Sargent Publishers

Spencer , H ., 1877 The Study of Sociology London : H. S. King & Co

Stehr, Н, Ericson, Р.В. (eds), The Culture and Power of Knowledge, Berlin and New York: de Gruyter

Steinbruner, J.D. 1973/2002 The Cybernetic Theory of Decision:New Dimensions of Political Analysis. Princeton : Princeton UP

Шпенглер, O. (Spengler): 1918 /2003 Пропаст Запада . књ. 1 /2 Београд : Утопија

Tard, G. 1890/1903/http The laws of imitation New York : H. Holt and Company, http://www.archive.org/details/lawsofimitation00tard

Тö nnies , Ferdinand , 1887/2005 Gemeinschaft und Gesellschaft, Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft

Тојнби А. (Toynbee, A.) 1933-1961/1970_71 Истраживање историје Београд: Просвета

Токвил, де А. (Tocqueville, de, A.) 1835-1840/2002 О демократији у Америци Сремски Карловци; Нови Сад: Издавачка књижарница Зорана Стојановића

Турен, А. (Tourain) 1982/1983 Социологија друштвених покрета Београд: Rадничка штампа

Вебер, М. (Weber, M.) 1989 -1924 /19 64 "Наука као позив"; "Политика као позив" "основни социолошки појмови", "типови власти", "типови рационалности", ... у Ђурић, М. Социологија Макса Вебера. Загреб: Матица хрватска

Вебер , M ., (1904)1989: Протестантска етика и дух капитализма Сарајево: Веселин Маслеша

Вебер, М. 1969 "Религија и друштвени статус", "Друштвена психологија светских религија", у Parsons , T . et all ,: "Теорије о друштву, Вук Караџић, Београд, т.II, 1307-1323

Вебер, М. 1921/1976 Привреда и друштво. Београд:Каријатиде

Вико , Ђ.. ( Vico, G. 1725 /1982) : Начела нове знаности. Загреб: Напријед

Вратуша, В.,1983 "Стратегије развоја земаља у развоју и класни интереси" Ранковић, М. ур.Истраживање и планирање друштвених промена и развоја Београд: ИСИФФ COBISS.SR-ID36667911

Вратуша, В. 1993 "Рат и развој" Социолошки преглед бр.4, 517-531, http://scindeks.nb.rs/article.aspx?artid=0038-03189304517V

Вратуша, 1995: "О смени доминантне парадигме у друштвеним наукама". Социолошки преглед св.29 бр. 3, 417-431, http://scindeks.nb.rs/article.aspx?artid=0085-63209503417V

Вратуша, В. 1995б "Промена места у локалној и међународној подели радакао фактор сукобљавања” (The Change of Place in Local and International Division of Labor as the Factor of Confrontations), Ђорђевић. Д., Ђуровић, Б. , ур. Рад као судбина (Work as Fate), Ниш, ЈУНИР 103-121 COBISS.SR-ID101896199

Вратуша, В., 1996 Moгућности анкетног истраживања улоге религије у распаду Југославије (Possibilities of the Survey Research of the Role of Religion in Dismemberment of Yugoslavia), Религија, црква, нација (Religion, Church, Nation) , YSSR, Ниш, 69-81 COBISS.SR-ID101896199

Вратуша, В., 2006a „ Увод у социологију сазнања”, http://lms.f.bg.ac.rs/mod/wiki/view.php?id=705

Vratuša, 2006b "The ideological function of the thesis about the clash of civilizations" , ed. Kosta Mihajlović, KOSOVO AND METOHIA Past – Present – Future, Papers presented at the International Scientific Meeting held in the Serbian Academy of Sciences and Arts Belgrade, March 16 - 18, 2006, Bgd, SANU, IDS BGB68, ISBN 978-86-7025-429-8, COBISS.SR-ID 137292556, 255-269, http://apps.webofknowledge.com.proxy.kobson.nb.rs:2048/InboundService.do?SID=X2l4LKABNI6AN4da6Fc&product=WOS&UT=000245921200018&SrcApp=SFX&DestFail=http%3A%2F%2Faccess.isiproducts.com%2Fcustom_images%2Fwok5_failed_auth.html&Init=Yes&action=retrieve&SrcAuth=SFX&customersID=SFX&mode=FullRecord

Вратуша, В., 2010 “Eлите у постсоцијализму или компрадорска буржоазија у довршеној рестаурацији периферног капитализма? (Elites in post-socialism or compradore bourgeoisie in the completed restoration of peripheral capitalism)” Национални интерес, св.6 бр.3 51-80 , http://scindeks.nb.rs/article.aspx?artid=0085-63209604495V

Vratuša, V. 2010b "Where does the 'Third Way' Lead?", Sociološki pregled, ISSN 0085/6320, COBIS.SR-ID 932111, Vol. XLIV, No.1, 119-137 http://veravratusaesociology.wikispaces.com/file/view/SP_6_%20Vratu%C5%A1a.pdf

Wallace, W.L. (1983) Principles of scientific sociology. New York: Aldine Publishing Company

Wallerstein, I. 1976 The Modern World-System: Capitalist Agriculture and the Origins of the European World-Economy in the Sixteenth Century. New York: Academic Press

Winer, N. 1948/1961 Cybernetics: Or Control and Communication in the Animal and the Machine. Camb. Mass. (MIT Press)

Зимел, 1908/1976: “Дру ш твеност”, Лукић, Р. , Формализам у социологији, Напријед, Загреб , 260-276

Znaniecki,F 1940: Тhe Social Role of the Man of Knowledge, New York: Columbia University Press. London: Humphrey Milford, Oxford University Press

 
Picture of Vera Vratuša

ТИПОЛОГИЈА

by Vera Vratuša - Wednesday, 24 September 2014, 11:41 AM
 
ТИПОЛОГИЈА је техника разврставања појединачних предмета или бића према унутрашњој структури њихових кључних заједничких родних и врсних својстава у неколико међусобно раздвојених типова.
 
Picture of Vera Vratuša

ТОТАЛИТАРИЗАМ

by Vera Vratuša - Wednesday, 24 September 2014, 11:41 AM
 

ТОТАЛИТАРИЗАМ је израз уведен у широку употребу у двадесетом веку за означавање теорије и праксе потпуне (лат. тотус) контроле свих области друштвених односа, гушења класних супротности унутар органски схваћене друштвене заједнице, и подређивања свих аспеката живота појединца од стране ничим ограничене државне власти. Бенито Мусолини (Mussolini, Benito, 1883-1945) је сковао израз totalitario почетком 1920тих година за описивање нове фашистичке државе у Италији.

Залагање да држава као остварење моралне идеје уздиже своје несавршене грађане путем регулисања свих друштвених односа укључујући избор брачног партнера и цензурисање уметности и књижевности, међутим, присутна је од античког доба. У доба реформације држава се схвата као орган цркве који прописује до детаља живот грађана и развија систем шпијунаже за праћење њиховог спровођења.

Теоретичари функционалистичке оријентације под израз т. подводе фашизам, национал-социјализам и комунизам не правећи између њих разлике. Под т. подразумевају једнопартијски строго централизовани диктаторски политички режим ослоњен на организовану репресивну силу, наименовање идеолошки подобних руководилаца, као и на легитимишућу идеологију постизања неког “вишег”, посвећеног циља који је проглашен за јединствену и искључиву колективну сврху постојања друштвене заједнице којој су сви посебни интереси припадника друшвене заједнице подређени. На врху таквог режима налази се вођа и уска група припадника владајућег апарата који имају овлаштење да мењају правна правила. Сваког појединца или групу који се не уклапају у садржај владајуће идеологије, власти жигошу као непријатељско страно тело у друштвеном организму, на њега преусмеравају незадовољство јавног мњења и мобилишу чак његову подршку за прогон. Масовно организовано насиље се оправдава постизањем прокламованог колективног циља. Спонтане породичне, суседске и друге добровољне друштвене везе су потиснуте државно организованим и контролисаним. Тако међусобно изоловани и несигурни, појединци постају изложенији идеолошком притиску државних и пара-државних јавних организација са растућим степеном обавезности учлањења, да се конформирају санкционисаном начину мишљења, делања и осећања које прописује држава као општи репрезент друштва.

Теоретичари ново материјалистички преокренуте дијалектичке оријентације, инсистирају да се разликује друштвена садржина фашизма и национал-социјализма с једне стране, те комунизма, с друге. Прва два облика т. представљају по њима диктатуру монополског капитала који свој посебни интерес очувања капиталисатичких односа угрожених структуралном кризом акумулације, предсатављају као општи национални и други општи интерес. Они подсећају да комунизам још нигде није остварен, док су елементи неограничене власти централизованог државног апарата у СССР од 1923 до 1945 године под Стаљином (мада неки смештају зачетке тоталитарне власти владајуће партије бољшевика већ у доба Лењиновог освајања власти), по њиховом мишљењу представља последицу немогућности изградње ни социјализма, а камоли комунизма, у једној индустријски неразвијеној земљи, изложеној оружаној интервенцији империјалистичких сила. Они критикују “деформације” и “дегенерацију” совјетске власти које су у доба “култа личности” оправдаване наводном потребом заоштравања класне борбе и јачања функција државе у свим областима изградње социјализма. Истовремено они истичу и заслуге државне интервенције у области обезбеђивања бесплатног школства и здравствене заштите за све.

Критички оријентисани теоретичари не само историјско материјалистичке оријентације, истичу да крајем XX века и почетком XXI века у тзв. позном капитализму, тенденција стапање државне власти и моћи транснационалних компанија представља т. тенденцију, мада је често још увек очуван привид вишепартијског изборног система који прикрива и идеолошки оправдава масовно организовано насиље у интересу крупног капитала.

 
Picture of Vera Vratuša

ТОТАЛИТЕТ

by Vera Vratuša - Wednesday, 24 September 2014, 11:41 AM
 

ТОТАЛИТЕТ у онтологији означава целовитост, свеукупност, потпуност (лат. totalitas), апсолут, обухватање свих елемената универзума у систематску целину битисања битка.

У социологији т. се користи у значењу методолошког захтева да разумевање и објашњење сложених друштвених појава обухвати све њихове аспеката и дубинске нивое, проналазећи им место у структурисаној целини глобалног друштва које је у сталном процесу преображавања. Француски етнолог Марсел Мос (Маuss, Маrcel, 1872-1950, 1925) је на примеру поклона показао да “тотални друштвени феномен” покреће тоталитет друштва i њeгових институција. Материјална размена поклона се тако одвија унутар симболичког система и не може се свести ни на једну другу посебну деминзију као што је правна, религиозна, морална, естетска.

 
Picture of Vera Vratuša

ТРАНСЦЕДЕНТНО

by Vera Vratuša - Wednesday, 24 September 2014, 11:41 AM
 

ТРАНСЦЕДЕНТНО у теологији и филозофији означава оно што прекорачује (лат. transcendere) границе свести, могућег чулног искуства коначне и релативне, просторновременске и алгебарски изражљиве “овостраности” бића, прелазећи у над-чулну, бесконачну, апсолутну “оностраност” битка.